Recensie: Various Artists – Bongo Boy Records Backroom Blues Volume Ten
Various Artists – Bongo Boy Records Backroom Blues Volume Ten
Format: CD / Label: Bongo Boy Records
Release: 2021
Tekst: Peter Marinus
Deel 10 van de Backroom Blues serie heeft opnieuw een aantal prima nieuwe artiesten aan de blues oppervlakte gebracht!
Het uitbrengen van een verzamelalbum is voor een platenlabel nog steeds de beste manier om het publiek kennis te laten maken met nieuwe artiesten uit hun stal. Het Bongo Boy label heeft dat heel goed begrepen want ze hebben nu deel 10 van hun ‘Backroom Blues’ serie uitgebracht.
En de artiesten op dit album zullen voor velen onder ons volkomen nieuw zijn. Dus verrassingen liggen op de loer!
Er staan voldoende verrassingen op dit album. Zoals Muto, een bluesrockband uit New York met Dr. Richard Michelson als gitarist. Hun Kentucky Bourbon Warms Me More Than You Do (prima titel overigens!) is een lome slowblues met rauw en vurig gitaarwerk van Dr. Richard Michelson.
Ook Blues Magoo van the L & M Project Band & Mark Ervie De Jesus is een prettige verrassing. Een funky bluesrock nummer met vlammend gitaarwerk van Mark Ervie De Jesus en rauwe grimmige zang.
Don’t Call Her Mama van zanger-gitarist Doug Byrkit uit St. Louis is een broeierig brullend bluesrock nummer met een funky geluid en schurend slidegitaarwerk.
De band Big Bone Daddy uit Eastern P.A. en Western N.J. rocken losjes in de beste Fabulous Thunderbirds traditie in het nummmer Crazy.
Bible Belt Blues is een duo, bestaand uit het echtpaar Harold en Paula Vega Vondenstein. Hun Down The Rabbit Hole klinkt als een John Lee Hooker bluesnummer.
Charles Brown (niet de bluespianist-zanger!) produceert de zeer grofkorrelige boogie Six Pack Blues. Een ploegend nummer met schroeiend en gillend gitaarwerk.
Zeer uitzonderlijk is Rev. Yolanda, een transgender predikant uit Muscle Shoals. A Man Ain’t Supposed To Cry bevat “uit de kast” teksten in een broeierig zwetende swamprocker waarin ook een vleugje Roky Erickson rondwaart.
De overige artiesten leveren aardige nummers af. Zo is Keeping What I Got van Sheba The Mississippi Queen een luie shuffle met krachtige blueszang en een hilarische tekst maar jammer genoeg ook met blazers uit een “kastje”.
Het tweede nummer van the L & M Project Band, You And I, klinkt door de zang van Kissey Mae als een bluesy variant op Sade.
Lyia Meta’s Daylight is een softsoul nummer in de stijl van Bill Withers. My Tattoo van Jonah Whale is een zwevend bluesy rocknummer met donker galmende zang.
Website: https://bongoboyrecords.com/