Recensie: Eric Bibb – Dear America
Eric Bibb – Dear America
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Provogue Records
Release 2021
Tekst: Fons Delemarre
Ergens op het wereldwijde web las ik dat Eric Bibb al 50 jaar actief is als muzikant. Dat is heel lang… In die jaren zou hij 46 (!) albums hebben gemaakt. Dat is heel veel… Veel van wat hij door de jaren heen heeft gemaakt is mooi (‘Diamond Days’), heel wat is prachtig (‘Brothers in Bamako’, samen met Habib Koité).
Goed instapmodelletje voor Bibb-leken is de 3-cdverzamelaar ‘Eric Bibb in 50 songs’. Behalve bluesman pur sang had Bibb altijd de trekken van een sympathieke, empathische singer-songwriter. Op vrijwel al zijn albums klinkt het alsof Bibb in z’n eentje naast je staat in de kamer, met zijn subtiele gitaarspel en zijn donkere, fluister-hese stem. Een stem die net zo mooi is als die van Keb’Mo’ en Taj Mahal, in wiens voorprogramma hij ooit speelde.
Op nieuweling ‘Dear America’ schuift Bibb een stuk op richting singer-songwriter. Daarnaast wordt de productie in nummers als Born Of A Woman verder opgevuld met moderne, handclap-achtige ondersteuning en forse slide (Eric Gales). Toch klinkt de muziek op het album lichtvoetig en melodieus als altijd.
Dik uitpakken doet Bibb in Whole World’s Got The Blues, een klagende blues over de plaag die de wereld teistert. Als begeleiders nodigde Bibb op dit nummer zwaargewichten Steve Jordan (drums) en Eric Gales (gitaren) uit.
Titelnummer Dear America begint betekenisvol met gesproken woord van dominee Martin Luther King en gaat over veel wat er in de Verenigde Staten gebeurde, vanaf WOII tot en met vandaag de dag, na de dood van George Floyd. Zonder een verbitterde protestzangen te worden, gaat Bibb ook op ‘Dear America’ sociale en maatschappelijke problemen niet uit de weg. Niet alleen zingt hij over rassentegenstellingen, ook heeft hij het -samen met Shaneeka Simon– over verschillen in de positie en behandeling van mannen en vrouwen.
De elektrische slide geeft Born Of A Woman de vereiste scherpte. Net zoals in Born Of A Woman duikt er in een aantal nummers een vleugje gospel op. Zo ook in openingsnummer Whole Lotta Lovin’. Dit schaars geïnstrumenteerde nummer wordt krachtig en prachtig gedragen door de akoestische bas van de beroemde, 84-jarige, jazzbassist Ron Carter.
Beginnend als ouderwets klinkende countryblues laat Bibb op Talkin’ ‘bout A Train horen hoe een trein klinkt. Zoals dat hoort bij een lange treinreis, is het nummer uitgesmeerd over Pt.1 en Pt.2 en illustreren handclaps en drums de cadans van de trein.
Tikje ‘over-the-top-zoet’ is afsluiter One-ness Of Love. Wel een mooi duet met Lisa Mills én een prachtige cello in de begeleiding. Dat dan gelukkig weer wel.
‘Dear America’ is geen verheerlijking van de hedendaagse Verenigde Staten, maar wel een prachtig, ingetogen en smaakvol album van Eric Bibb over wat er in zijn land goed en niet goed gaat. En natuurlijk over de liefde.
Tracks:
1.Whole Lotta Lovin’ (feat. Ron Carter)
2. Born Of A Woman (feat. Shaneeka Simon)
3. Whole World’s Got The Blues (feat. Eric Gales)
4. Dear America
5. Different Picture (feat. Chuck Campbell)
6. Tell Yourself
7. Emmett’s Ghost (feat. Ron Carter)
8. White & Black
9. Along The Way
10. Talkin’ ‘Bout A Train, Pt. 1 (feat. Billy Branch)
11. Talkin’ ‘Bout A Train, Pt. 2
12. Love’s Kingdom (feat. Tommy Sims & Glen Scott)
13. One-ness Of Love (feat. Lisa Mills)
Website: https://www.ericbibb.com/