Review: Lars Kutschke – Brasov Tales
Lars Kutschke – Brasov Tales
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Timezone Records
Release: 2025
Tekst: Ella-Milou Quist
Met ‘Brasov Tales’ presenteert de Duitse gitarist en componist Lars Kutschke een intieme, instrumentale EP die zijn persoonlijk band met de Roemeense stad Brasov op indrukwekkende wijze weergeeft. De meeste nummers zijn ontstaan tijdens de jaarlijkse verblijven van de band in Brasov, waar ze inmiddels kind aan huis zijn. De plekken, mensen en vriendschappen die daar zijn ontstaan, vormen een onuitputtelijke bron van inspiratie. En dat hoor je: deze muziek leeft en ademt de sfeer van lange zomeravonden, spontane optredens en jamsessies, en dat unieke gevoel van muzikale verbondenheid. En die verbondenheid is niet slechts thematisch voelbaar, maar zit diep verweven in de muziek.
Waar Kutschke’s vorige album ‘While We’re Here’ uitpakte met een uitgebreide productie, gastmuzikanten en diverse sessies, kiest hij dit keer voor een andere benadering: één live opnamesessie, één dag, één hechte band. Samen met de ingevlogen drummer Chris Coleman (onder andere Prince, Chaka Khan, Patti LaBelle, New Kids On The Block en Christina Aguilera), toetsenist Till Sahm en bassist Tom Götze brengt hij een directe, organische sound die draait om samenspel, spontaniteit en de energie van het moment. Het resultaat is een rijke mix van blues, jazz, soul, funk, gospel en rock – stijlen die Kutschke al jaren moeiteloos in elkaar laat overvloeien, maar die hier misschien wel op hun puurste manier tot leven komen. Dit is muziek die ademt, beweegt en leeft, en vooral: muziek die niet gevangen zit in de steriliteit van moderne digitale producties.
De plaat opent met het sfeervolle Ada In An Uber dat balanceert tussen blues en jazz met een vleugje rock. De ontspannen groove wordt subtiel omlijst door strijkers, wat een cinematografisch karakter oproept, alsof je over de skyline van Brasov uitkijkt bij zonsondergang. Dit intro zet meteen de toon voor de rest van het album: ruimtelijk, bedachtzaam en met een emotionele onderstroom. Daar blijft het echter niet bij. Het nummer bouwt op naar een sterke, meeslepende climax, waarop de band en instrumenten volledig samensmelten. De muzikale chemie die Kutschke en zijn band al jaren op het podium van het Brasov Jazz & Blues Festival tentoonstellen, is duidelijk voel- en hoorbaar.
Na de filmische opener trekt Kite City de luisteraar direct een andere sfeer in: een opzwepende mix van funk en soul, gedreven door een onweerstaanbare groove, knalt de speakers uit. De energie spat ervan af, mede dankzij een waanzinnige blazerssectie die het nummer naar grote hoogten stuwt. Het is dansbaar, aanstekelijk en bovenal ontzettend vermakelijk. Toetsenist Till Sahm schittert met sprankelende, ritmische, scherpe partijen die het muzikale fundament verbreden en verdiepen, terwijl Lars met zijn vurige, expressieve spel zijn solo’s laat zingen. Daarbovenop legt de fenomenale ritmesectie een solide, swingend tapijt neer dat alles met elkaar verbindt. Kite City is pure muzikale vreugde. Funk die voelt als een zonnige dag met de wind vol in de zeilen, een waar genot voor het oor én het lijf. (Probeer maar eens stil te blijven zitten).
Green Hill View is een rustpunt en roept herinneringen op aan Kutschke’s eerste, zeer succesvolle, soloalbum ‘Right Here Right Now’. De relaxte mix van blues en jazz voelt vertrouwd en warm aan. Een fijne adempauze na de hoge energie van Kite City. Toch is het geen louter ingetogen nummer; een subtiele hint van bluesrock geeft het stuk precies de spice die het nodig heeft.
Op deze song wordt pas echt duidelijk hoe goed de band op elkaar ingespeeld is, met in het bijzonder Sahm en Kutschke. Deze twee vullen elkaar niet alleen feilloos aan als muzikanten, maar weten ook samen als producers telkens weer sterke albums af te leveren. Dat was al het geval bij Lars’ eerste twee platen ‘Right Here Right Now’ en ‘While We’re Here’, maar ook tijdens hun werk voor de Amerikaanse zangeres Sharrie Williams, zowel als studio muzikanten alsook als haar begeleidingsband in Europa. Op Brasov Tales laat het duo opnieuw horen hoe muzikaliteit en vakmanschap hand in hand gaan. Kite City is wel de mooiste wisselwerking tussen deze twee rasmuzikanten. Hun samenspel klinkt natuurlijk en dynamisch, waarbij elke muzikale wending getuigt van wederzijds begrip, respect en een gedeelde artistieke visie. Samen eisen ze de hoofdrol op, waarbij Till met prachtige, warme, gevoelige toetsenpartijen het nummer draagt en Lars het met z’n emotievolle, trefzekere gitaarwerk schitterend inkleurt. De ritmesectie speelt opnieuw met finesse en precisie en maakt het helemaal af. Coleman levert strakke, smaakvolle drumpartijen af, terwijl Götze met relaxte basloopjes het geheel lucht en diepte geeft. De subtiele strijkers voegen een extra laag toe die het nummer afrondt als een laatste penseelstreek op het canvas van een fraai geschilderd landschap.
Hardly Ever opent speels met een herkenbare wah-wah gitaar en glijdt vervolgens moeiteloos een groove in die geworteld is in blues, funk en soul. Het nummer is meeslepend en ritmisch en wisselt daarna elegant naar een meer jazz geörienteerde sfeer, zonder de oorspronkelijk groove uit het oog te verliezen. Deze terugkerende structuur zorgt voor een dynamisch spanningsveld dat de luisteraar continu bij de les houdt. Deze gelaagdheid en de wisselingen in timbre, ritme en klankkleur, is wat deze song zo bijzonder maakt. De groep laat hiermee horen hoe veelzijdig en technisch onderlegd ze is, zonder ooit kil of afstandelijk te klinken.
Kutschke pakt hier iets meer de spotlight, met gitaarspel dat zowel subtiel als krachtig is. Hij wisselt fluweelzachte frases af met rauwere, licht overstuurde bluesrock partijen die precies op het juiste moment komen. Het laat niet alleen zijn technische beheersing zien, maar ook zijn gevoel voor narratief en dynamiek. Hardly Ever is daarmee een showcase van de muzikale breedte en de coherente eenheid van deze band; complex, gelaagd en toch onweerstaanbaar groovend.
Het album eindigt met het ingetogen en intieme Nicu, een schitterend melancholisch stuk dat je meteen vanaf de eerste akkoorden bij de strot grijpt. De stemmige, bijna flamenco achtige akoestische gitaar opent zacht en gevoelig, waarna het nummer langzaam overgaat in een warme, soulvolle sfeer. Pianopartijen, subtiele percussie en gedoseerde contrabas bouwen het stuk met zorg op, laag voor laag.
Hoewel de toon overwegend melancholisch is, schuilt er in Nicu ook een hoopvolle glans, als een zachte gloed in de schemering. Het voelt als een muzikaal afscheid van het Brasov Jazz & Blues Festival (en zijn mensen), waar Lars en zijn band inmiddels ieder jaar op de bühne staan, maar dan wel een afscheid met een glimlach. Eerder een ‘tot ziens’ en een gevoel van ‘until we meet again’, dan een vaarwel.
‘Brasov Tales’ is niet slechts een verzameling liedjes, maar een verhalende reis die de oprechte liefde van Lars en zijn band voor de stad Brasov en zijn mensen weergeeft. Het is dan ook de bedoeling dat je de plaat luistert in de volgorde zoals deze gepresenteerd is. Wie dat doet en dan echt luistert, hoort die liefde terug in de warmte van de grooves, de aanstekelijke energie van de liedjes en vooral in het plezier dat van elke track afspat. Het is als een liefdevolle ansichtkaart gericht aan de stad en de mensen die Lars en zijn band diep geraakt hebben.
Met ‘Brasov Tales’ laat Kutschke horen dat goede muziek niet alleen draait om kunde, maar ook om mensen, plaatsen en de momenten die je deelt. Brasov klink door in elke noot, niet als exotische versiering, maar als een tweede thuis. Dit is een album dat je telkens opnieuw wilt opzetten, simpelweg om even terug te keren naar die plek waar alles samenkomt: muziek, vriendschap en vrijheid.
Daarnaast bewijst Lars met deze plaat opnieuw waarom hij tot de meest authentieke gitaristen, überhaupt muzikanten, van Duitsland behoort. Zijn gevoel voor timing, textuur en emotionele resonantie zijn uitzonderlijk. Daarnaast is zijn spel expressief, oprecht, nooit opdringerig, maar altijd dienend aan het grotere geheel. Zijn stijl komt nooit geforceerd eclectisch over. Hij vermengt zijn invloeden op een manier die natuurlijk voelt en zijn uitmuntende band, die perfect weet wanneer het tijd is om los te laten, de touwtjes strak(er) aan te trekken of juist ruimte te geven, gaat daarin volledig mee. Ze speelt met een geraffineerdheid en souplesse alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Moeiteloos. Bovendien klinkt de band alsof ze op een podium staat, niet in een opnameruimte. En dat is precies de bedoeling. De nadruk moest liggen op een live feel; op de natuurlijke spontaniteit, menselijk interactie en de dynamiek die de bandleden altijd al hebben samen. Dat is bijzonder goed gelukt. Die aanpakt zorgt voor een organisch, warm en analoog geluid dat voelt en klinkt alsof je als luisteraar per ongeluk de opnamestudio bent binnengelopen en getuige bent van een magische jamsessie waarbij dit kwartet elkaar verstaat zonder woorden.
Hoewel Lars Kutschke misschien (nog) geen bekende naam is bij het grote publiek, geldt hij samen met zijn LK band (met onder andere Sahm en Götze) al jaren als een van de best bewaarde geheimen van de Duitse muziekscene. In muzikantenkringen is zijn naam echter geen onbekende: Kutschke en zijn band behoren tot de absolute top van het circuit. Ze staat bekend om haar vakmanschap, flexibiliteit en diepe muzikaliteit, en is dan ook een veelgevraagde begeleidingsband van nationale en internationale artiesten binnen de soul-, jazz- en bluesscene. Of het nu gaat om een ingetogen cluboptreden of een energiek festival concert; deze band levert altijd, met klasse en oog voor detail en kwaliteit. Die ervaring hoor je terug in elk detail op dit album. De muzikanten spelen niet over elkaar heen, maar luisteren en reageren, waardoor elk nummer als een gesprek voelt; volwassen, dynamisch en vol onderlinge chemie. Hun hechte samenspel is het resultaat van jarenlange samenwerking en meesterschap, en dat hoor je.
Tracks:
01. Ada In An Uber
02. Kite City feat. Michal Skulski
03. Green Hill View
04. Hardly Ever
05. Nicu
Website: https://www.larskutschke.com/