Review: Carolyn Wonderland – Thruth Is

Carolyn Wonderland – Thruth Is
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Alligator Records
Release: 2025
Tekst: Walter Vanheuckelom (i.s.m. http://www.concertmonkey.be/)
Carolyn Wonderland werd als Carolyn Bradford geboren op 9 november 1972. Ze is een Amerikaans blues singer/songwriter en gitariste. Carolyn groeide op in een muzikale omgeving en leerde gitaar spelen op de vintage Martin gitaar van haar moeder. Op vijftienjarige leeftijd trad ze op in houston’s beroemde Fitzgerald’s club. Als zestienjarige wisselde ze liedjes uit met Townes Van Zandt. Ze vormde haar eerste band toen ze zeventien was en begon zich te bewijzen in de zware, competitieve clubscene van Houston.
Een jaar later sloeg ze de handen in elkaar met de beroemde Houston muzikant Little Screamin’ Kenny en ze vormden samen The Imperial Monkeys. Al snel kregen Carolyn Wonderland And The Imperial Monkeys succes en tourden ze tot Utah, New York en South Dakota. Ze wonnen alle muziekprijzen die Houston te bieden had. Een boeking bij Austin’s beroemde Antone’s club liet een sterke stempel achter op Wonderland, die in 1999 naar Austin verhuisde op aandringen van Doug Sahm. Twee jaar lang reisde ze samen met haar band in haar busje en verbleef ze bij vrienden in Austin. Onderweg knapte ze klusjes op in ruil voor maaltijden en onderdak. In 2001 bracht Carolyn bij een klein plaatselijk label haar solo debuutalbum ‘Alcohol & Salvation’ uit. Twee jaar later volgde in eigen beheer het album ‘Bloodless Revolution’. Dankzij haar geweldig vurige concerten bleef Carolyn’s aanhang en populariteit maar groeien. In 2008 verscheen het schitterende album ‘Miss Understood’. Later verschenen ook nog ‘Peace Meal’ (2011), ‘Live Texas Trio’ (2015), ‘Moon Goes Missing’ (2017). In 2018 koos John Mayall, Carolyn Wonderland als leadgitarist voor zijn band The Bluesbreakers. Na oa. Eric Clapton, Mick Taylor, Peter Green, Coco Montoya en Walter Trout was zij de eerste vrouw die deze positie mocht bekleden. Carolyn tourde de wereld rond met Mayall en speelde ooit vijftig shows in zestig dagen in negentien landen. Ze speelde ook met haar eigen band in de VS, Canada, Mexico, Brazilië, Panama, Nederland, België, Duitsland, Spanje, Italië, Oostenrijk, Slovenië, de Canarische Eilanden, Noorwegen, Zweden, Finland en Japan. Wonderland trouwde met humorist A. Whitney Brown, tijdens een ceremonie op Austin’s Doug Sahm Hill, uitgevoerd door Michael Nesmith van de Monkees, en gedocumenteerd door the New York Times Vow sectie. Begin 2021 tekende Carolyn Wonderland een contract bij het grote Alligator Records. Ze werd de eerste vrouwelijke gitaarvirtuose die tekende in het vijftigjarig bestaan van Alligator Records. Op 8 oktober 2021 verscheen met ‘Tempting Fate’ haar debuutalbum bij Alligator Records. Er staan tien songs op het album, waarvan Carolyn er zelf zes schreef. De andere vier komen van Jerry Garcia, Bob Dylan, John Mayall en Billy Joe Shaver. Carolyn heeft twee nominaties in de 43e Blues Music Awards van The Blues Foundation, namelijk als Contemporary Blues Female Artist en Song of the Year met ‘Fragile Peace And Certain War’. De fans hebben er vier jaar moeten op wachten maar op 16 mei verschijnt met ‘Truth Is’ de opvolger van ‘Tempting Fate’. Er staan twaalf songs op ‘Thruth Is’ en tien daarvan werden door Carolyn Wonderland geschreven. Voor de meeste daarvan schreef Carolyn de tekst en de muziek. Producer Dave Alvin hielp schrijven aan drie songs en ‘Deepest Ocean Blue’ schreef Carolyn samen met Shelley King, Naj Conklin en Giovanni Carnuccio. Carolyn draagt het album op aan John Mayall en Gene Taylor.
Het album opent met Sooner Or Later dat al eerder als single verscheen om het album te promoten. Carolyn laat meteen horen dat ze over een zeer goede stem, met breed bereik beschikt. Volgens Carolyn ontstond het nummer omdat er een melodie uit een instrument kruipt en dit was het geval met Carolyn haar lap steel gitaar. De kunst is volgens haar om dan naar het instrument te luisteren in plaats van het instrument je wil op te leggen. De introspectieve tekst van Sooner Or Later gaan over dingen zoals: Kunnen we veranderen als we beseffen dat we verkeerd bezig zijn? Kunnen we leven en vrede nemen met ons verleden? Drummer Giovanni Carnuccio en bassist Naj Conklin zorgen voor een strakke en stevige groove. Met Bukka Allen op piano en Red Young op het B3 orgel is het gehele nummer heel wat uitstekend toetsenwerk aanwezig. Instrumentaal is het verder genieten van het uitstekende samenspel tussen de uitstekende lap steel gitaar van Carolyn Wonderland en de elektrische gitaar van Dave Allen. Sooner Or Later is een top nummer om je album te openen. Met krachtige stem en heel vastberaden zingt Carolyn in I Ain’t Going Back dat haar ogen open zijn gegaan en dat haar wil veel te sterk is om te buigen of te breken. Met ritmisch slagwerk trekt drummer Giovanni Carnuccio I Ain’t Going Back op gang. Even later begint Carolyn heel strijdvaardig te zingen. In dit gospel geïnspireerde nummer krijgt Carolyn vocale steun van de heerlijke en soulvolle stemmen van Shelley King, Ruthie Foster en Marcia Ball, die de backing vocals verzorgen. Red Young is het hele nummer uitstekend aanwezig op zijn B3 orgel. De snedige en vlijmscherpe gitaarsolo van Carolyn op haar Gibson klinkt even heftig en vastberaden als haar stem. Na twee twee minuten vierenvijftig seconden kent I Ain’t Going Back een plots en onverwacht einde. Het is net of de elektriciteit in de opname studio uitvalt.
Het tempo gaat fors de hoogte in voor de titeltrack Truth Is. Net als in het vorige nummer verzorgen Shelley King, Ruthie Foster en Marcia Ball de backing vocals. Carolyn pakt uit met een knappe en opwindende solo op haar Gibson. Wie zich nog moest afvragen waarom de grote John Mayall haar koos als gitarist bij zijn band moet maar eens goed naar Carolyn’s gitaarwerk op dit album luisteren en dan weet hij of zij het antwoord al. Tijdens haar solo is het genieten van het wervelend toetsenwerk van Red Young op het B3 orgel. Het tempo vetraagt voor de aangrijpende, diepgaande en hartverscheurende country getinte ballade Let’s Play A Game. Carolyn’s zang varieert hier van zacht naar heel krachtig. Haar stem komt volledig tot haar recht in deze ballade. Ze bewijst dat ze thuishoort in het rijtje van grote vrouwelijke blues en rockstemmen. Ook met haar gitaar weet Wonderland te bekoren. Shelley King horen we voor de eerste, maar niet voor de laatste keer op het album op de akoestische gitaar. In het Southern blues nummer Whistlin’ Past The Graveyard Again krijgen we Carolyn op de elektrische gitaar en Cindy Cashdollar op de lap steel gitaar. Die twee weten elkaar goed te vinden en met een knappe solo spelen deze twee vrouwen zich nog meer in de kijker. Red Young pakt uit met een mooie solo op de piano en naar het einde toe horen we een vrolijk fluitende Carolyn Wonderland. Whistlin’ Past The Graveyard Again is één van de drie nummers die Carolyn samen met Dave Alvin schreef.
Het heel dansbare It Should Take, maakt je vrolijk. Er zijn duidelijk rumba invloeden merkbaar. Een werkelijk uitmuntende Henri Herbert op piano zorgt voor geweldige solo momenten, maar ook Carolyn pakt uit met een knappe solo op haar Gibson. Daarna volgen twee covers, te beginnen met het door Greg Wood en Eddie Hawkins geschreven Wishful Thinking. Het is een vloeiende piano gedreven poppy song, die Carolyn met veel gevoel zingt. De tweede cover is Orange Juice Blues. Dit door Richard Manuel geschreven nummer staat op de beroemde ‘Basement Tapes’ die in 1967 samen werden opgenomen door Bob Dylan & The Band. Carolyn Wonderland drukt haar eigen stempel op het nummer en maakt er een NOLA blues versie van. Met Red Young op het B3 orgel en Marcia Ball op de piano is er weer veel en schitterend toetsenwerk aanwezig. Dat kan ook gezegd worden over het gitaarwerk, want daar hebben we Carolyn Wonderland op slide gitaar, Dave Alvin op de elektrische gitaar, Cindy Cashdollar op de lap steel gitaar en Shelley King op de akoestische gitaar. Daarna gaat ze de Texaanse de rock weg op met Tattoos As His Talisman, een song die ze samen met Dave Alvin schreef. Carolyn zingt het nummer met veel power en soms zelfs met een beetje grom in haar stem. Deze keer is Bukka Allen de man achter het orgel en Carolyn en Dave Alvin wisselen elkaar af en vullen elkaar aan op de gitaar. Met zijn warme orgelklanken draagt Red Young de melodie van het gevoelvolle Flowers In Bloom, een song dat de ups en downs van een relatie beschrijft.
Met hun Zuid Amerikaanse ritmes creëren Carolyn Wonderland en haar band in Deepest Ocean Blue een vakantiegevoel dat ons doet wegdromen van strand, zee, zon en liefde. Kevin Lance op percussie en drummer Giovanni Carnuccio hebben daar een groot aandeel in. Red Young pakt uit met een uitstekende solo op de piano en even later pakt Carolyn grandioos over met haar Gibson gitaar. Het album wordt afgesloten met Blues For Gene, een ontroerende ballade opgedragen aan de overleden Gene Taylor, pianist van The Blasters, Canned Heat, Fabulous Thunderbirds, Doug Sahm en nog vele anderen. Henri Herbert pakt uit met een fijne helder klinkende solo op de piano en daarna nemen om de beurt Carolyn en Dave Alvin het heft in handen op de gitaar. Met hun machtig en gevoelvol gitaarwerk zeggen deze twee schitterende gitaristen misschien meer dan de woorden die Carolyn zingt. Henri Herbert zorgt voor een verrassend einde met een rock ’n roll piano solo.
In ‘Truth Is’ combineert Carolyn Wonderland haar krachtige stem met virtuoze gitaarvaardigheden, wat resulteert in een sound die zowel rauw als verfijnd is. De productie is verzorgd en brengt de emoties en dynamiek van haar nummers goed naar voren. De liedjes variëren van intieme ballads tot energieke blues/rock nummers, waardoor luisteraars een breed spectrum aan geluiden en gevoelens voorgeschoteld krijgen. Wonderland’s vocale prestaties zijn indrukwekkend; ze weet haar stem op een krachtige manier in te zetten, met een bereik dat zowel zacht als intens kan zijn. De samenwerking met de andere muzikanten op het album voegt een extra laag toe aan de muziek. De harmonieën en instrumentale bijdragen versterken de algehele ervaring en maken het album nog rijker. Op het album ‘Truth Is’ combineert Carolyn Wonderland haar indrukwekkende gitaarspel en diepgaande teksten met haar unieke stem. ‘Truth Is’ van Carolyn Wonderland is een topalbum en een waardevolle aanvulling op de discografie van deze getalenteerde artieste.
Tracks:
01. Sooner Or Later
02. I Ain’t Going Back
03. Truth Is
04. Let’s Play A Game
05. Whistlin’Past The Graveyard Again
06. It Should Take
07. Wishful Thinking
08. Orange Juice Blues
09. Tattoos As His Talisman
10. Flowers In Bloom
11. Deepest Ocean Blues
12. Blues For Gene
Carolyn Wonderland: Elektrische gitaar, Lap Steel gitaar, zang en whistling
Giovanni Carnuccio: Drums, percussie (2,3,6,7)
Naj Conklin: Elektrische bas en upright bas
Shelley King: Backing vocals (2,3,4,5,6,7,8,10,11), akoestische gitaar (4,5,7,8,9,11)
Dave Alvin: Elektrische gitaar (1,8,9,12)
Red Young: B3 orgel (1,2,3,4,8,10,11), piano (5,10,11)
Bukka Allen: Piano (1,7), B3 orgel (7,9)
Kevin Lance: Percussie (1,11)
Ruthie Foster: Zang (2,3)
Marcia Ball: Zang (2,3,8), piano (8)
Cindy Cashdollar: Lap steel gitaar (5,8)
Henri Herbert: Piano (6,12)
Stuart Sullivan: Percussie (7)
Website: https://carolynwonderland.com/
