Rockcolumn: Southside Johnny & The New Jersey Sound

 

De columns zijn verhalen over ‘de mens achter de ‘popster’
Tekst: Tom Wouters

Southside Johnny & The New Jersey Sound

De enige echte New Jersey Sound

John Lyon groeide op in Ocean Grove, New Jersey ( USA), in een huis vol muziek en met een grote platencollectie van blues en jazz. “Ik ben opgegroeid met muziek. We luisterden naar Billie Holiday, T-Bone Walker, Muddy Waters en Big Joe Turner.”

Beter bekend onder zijn artiestennaam Southside Johnny, werd hij beroemd als frontman van Southside Johnny and the Asbury Jukes. Hij wordt beschouwd als de Grandfather of the New Jersey Sound, een Stax-influenced  R&B-sound die hij samen met zijn producer Miami Steve Van Zandt ontwikkelde. Southside Johnny’s eerste drie albums, ‘I Don’t Wanna Go Home’ (1976), ‘This Time It’s For Real’ (1977) en ‘Hearts Of Stone’ (1978), werden gearrangeerd en geproduceerd door Van Zandt, en bevatten nummers geschreven door Van Zandt en een andere New Jersey Sound-muzikant, genaamd  Bruce Springsteen. Commercieel deden de drie uitstekende albums niet veel; Bon Jovi, Springsteen en zelfs Miami Steve gingen er met het commerciële succes van de New Jersey Sound vandoor.

En toen Van Zandt de Jukes-sound overnam en in de VS en Europa triomfen vierde met zijn Disciples Of Soul, inclusief de blazerssectie van The Asbury Jukes (La Bamba’s Horns), bleef Southside Johnny met lege handen achter in New Jersey.

Hoewel de eerste drie albums veel lovende kritieken hadden gekregen, verkochten ze slecht, waardoor CBS Records de band keihard liet vallen. De release van het dubbele live-album ‘Reach Up And Touch the Sky’ in 1980, dat de reputatie van de band als geweldige live-act bevestigde, bracht Lyon en zijn bandleden niet de erkenning waar ze op hoopten.

Koppig als hij was, bleef Southside echter optreden en muziek maken. In de jaren 80 bracht hij regelmatig nieuwe albums uit; veelzeggend genoeg, vrijwel elk album voor een andere platenmaatschappij. Hij is altijd trouw gebleven aan de New Jersey Sound en toen hij in Bobby Bandiera een nieuwe gitarist en songwriter vond, keerde hij in 1986 terug op het internationale toneel met ‘At Least We Got Shoes’. En hoewel The Jukes nooit het internationale succes van collega’s New Jersey- muzikanten, zoals Bruce Springsteen en Bon Jovi ook maar konden benaderen, kreeg de band in Europa wel erkenning voor de spetterende en soms verrassende optredens, zoals eind jaren 80 in Paradiso Amsterdam, waar Lyon met zijn gitarist Bobby Bandiera op de rand van het podium een prachtige Everly Brothers-medley ten gehore gaf, die het publiek ademloos achterliet.

Zijn carrière kreeg een nieuwe impuls toen zijn oude maatjes Van Zandt en Springsteen hem in 1991 te hulp kwamen met het maken van het album ‘Better Days’, geproduceerd door Van Zandt en met songs van Van Zandt en Springsteen. Lyon en The Jukes kregen nieuwe energie voor een wereldwijde tour ter ondersteuning van het album. Maar weer sloeg de pech toe, toen het platenlabel failliet ging terwijl de tour nog in volle gang was.

Maar ondanks alle tegenslagen stopt de showman Southside Johnny met zijn Asbury Jukes nooit om het publiek in het noordoosten van de VS en in Europa te entertainen met de enige echte New Jersey Sound.

Waarschijnlijk totdat hij dood neervalt op het podium.