Review: Lucassen & Soeterboek’s Plan Nine – The Long-Lost Songs

Lucassen & Soeterboek’s Plan Nine - The Long-Lost Songs

Lucassen & Soeterboek’s Plan Nine – The Long-Lost Songs
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Music Theories Recordings – Mascot Label Group

Begin jaren negentig werkte muzikale alleskunner Arjen Anthony Lucassen aan verschillende projecten: een soloalbum, een progressieve rockopera (ofwel de start van Ayreon) en een rockalbum. In die tijd zag hij zanger Robert Soeterboek optreden met Bodine, zijn voormalige heavy metal band uit begin jaren tachtig. Hij maakte zo’n indruk op Arjen dat hij besloot Soeterboek te charteren voor het maken van een plaat. Samen schreven ze de liedjes en riepen de hulp in van Peter Vink op bas, Cleem Determeijer op Hammond en de inmiddels overleden Rob van der List op drums. Hoewel ze de belangstelling van platenlabels en producers wekten, draaide het op niets uit omdat die allemaal te bang waren dat een dergelijk album in een toen regerend Grunge-tijdperk niet zou verkopen. Uiteindelijk besloten Arjen en Robert het project te staken en Lucassen werkte verder aan zijn rockopera terwijl Soeterboek zich aansloot bij de Duitse groep Wicked Sensation. Toch werkten de twee nog samen aan het eerste Ayreon album en was Robert ook daarna een graag gehoorde gast op Ayreon projecten, zowel live als op de plaat. Tevens was hij frontman van The Cotton Soeterboek Band. Toen Soeterboek aan Arjen vroeg om het nummer Annie Moore alsnog op te nemen, wakkerde dat hun plezier weer aan om verder te gaan met Plan Nine.

in 2022 bekeken ze de opnames van Annie Moore opnieuw, waarvoor ze destijds wederom Peter en Cleem hadden gevraagd om het in te spelen samen met Peters vrouw Mirjam van Doorn op achtergrondzang en Koen Herfst, Lucassens vaste bandlid, op drums. Uiteindelijk resulteerde dit in het compleet herschrijven en opnieuw opnemen van de nummers. ‘The Long-Lost Songs’ werd geboren en bevat maar liefst elf originele nummers met een dikke vette knipoog naar de jaren zeventig en tachtig. De band bestaat in dit geval uit Marcel Singor op gitaar, Koen Herfst op drums, Rob van der Loo op bas, Joost van den Broek op toetsen, Arjen zelf op slaggitaar en Hammondorgel en de achtergrondzangeressen Irene Jansen en Jane Goulding. Veelal muzikanten waar Lucassen al vaak mee gewerkt heeft.

Albumopener Doctor Robert’s Medicine Show is een spectaculaire opener die eigenlijk heel erg goed zou passen in één van Ayreon’s rockopera’s. Dat geeft ook gelijk weer hoe dit nummer klinkt: het is progressief, hard en ruig, met een fantastische begeleidingsband die de sterren van de hemel speelt, Soeterboek die een geweldig krachtige zangstem op zet en waanzinnige powervolle achtergrondkoortjes van Irene en Jane die door merg en been gaan. Het daarop volgende The Preacher begint tamelijk rustig met soulvolle drums en Hammond en krijgt, naarmate de gitaarklanken van Singor eraan toegevoegd worden, steeds meer een blues geluid. Wanneer band, zang en achtergrondzang samen komen, volgt er een climax rond het refrein waarop een heerlijk progressieve hardrock sound volgt.

Annie Moore is een lekker ruig alt-country nummer met een bluesrock inslag waarvan begrijpelijk is dat Robert het graag wilde opnemen. Het is opzwepend, ruig en zwoel tegelijk. Get Down To Bizniz is er eentje van het kaliber hard en progressief terwijl het bluesy Before The Morning Comes een intiem karakter heeft, uiteraard wel met de krachtige vocalen van Soeterboek, die het vooral richting het einde van de song samen met het snaarwerk van Singor laat ontpoppen tot een succesvolle power ballad uit de jaren tachtig (denk aan Whitesnake’s Here I Go Again bijvoorbeeld). High Speed Chase is met z’n bijtende karakter een waanzinnige track die je echt omver blaast. Alles komt hier samen; de expressieve toetsenpartijen van Joost, die er overigens echt een eighties randje aan geeft, de strakke ritmesectie van Koen en Robert, het vuige gitaarwerk van Marcel en de gouden strot van Soeterboek en de beide dames. Dit is wel één van de hoogtepunten van de plaat. Wat een geweld!

Als je denkt dat je het hierna wat rustiger aan kunt doen, heb je het mis. Ook Let It Ride is een heerlijk uptempo nummer met een progressief en hardrock karakter, een beetje een mix tussen Brainbox, Deep Purple en natuurlijk Ayreon. Ice On Fire heeft echt typische jaren tachtig keyboards en dito gitaar riffs en licks, zelfs de melodie- en zanglijnen passen helemaal in die tijd. Toch hoor je ook weer het kenmerkende Ayreon geluid er tussendoor. Long Cold Night is weer een fijne country rocker terwijl Drunker Than Whiskey een aanstekelijk progressief rocknummer is waarbij vooral de sterke achtergrondzang erg opvalt. ‘Plan Nine’ gaat eruit met knaller Die With Your Shades On. Wat een heerlijke oorwurm is dat!

Voor de liefhebber bestaat er ook een dubbelalbum met op de tweede CD allemaal demo’s van de liedjes die op de plaat staan en enkele andere songs die Robert Soeterboek later, in overleg en in samenwerking met Arjen, mocht gebruiken voor zijn tijd bij de Duitse band Wicked Sensation. Het gaat hierbij om Magic Moments, Stand Tall, Night On Fire en Gimme The Nighttime. Mocht je Wicked Sensation eens op willen zoeken, op het album ‘Reflected’ zul je nog wel meer bekende titels tegenkomen. Op ‘The Long-Lost Songs’ hoor je echter alle liedjes zoals ze oorspronkelijk bedoeld zijn. Deze demo CD is erg interessant om naast de afgeronde songs op de plaat te leggen en de verschillen te ontdekken. Een leuke toevoeging voor de echte fan.

‘The Long-Lost Songs’ is een fantastische verzameling van diverse nummers die door herschrijven en opnieuw opnemen nog net zo relevant zijn als toen ze voor de eerste keer op papier en band gezet werden. Het zijn stuk voor stuk liedjes met zeer sterke arrangementen en composities en de uitmuntende productie skills van Arjen hebben er voor gezorgd dat ze ook erg goed bij elkaar op één plaat passen. Hadden we ook iets anders verwacht?! Uiteraard zorgt zijn fingerspitzengefühl er wederom voor dat hij de juiste muzikanten heeft gevraagd om hem en Robert te helpen ‘Plan Nine’ nieuw leven in te blazen. Het zijn muzikanten met wie Lucassen al vaker heeft samengewerkt voor meerdere projecten en dat merk je. Ze zijn ontzettend goed op elkaar ingespeeld, weten precies wat er van zr verwacht wordt en klinken samen echt als een geoliede machine. Ze halen het beste in elkaar naar boven. Het is een ijzersterke groep muzikanten bij elkaar en de kracht van het album zit ‘m vooral daarin, naast natuurlijk die belachelijk goede vocalen van Robert en de beide achtergrondzangeressen.

‘The Long-Lost Songs’ is niet alleen leuk voor fans van het werk van Lucassen en/of Soeterboek, maar zeker ook net zo interessant voor Ayreon liefhebbers, gezien de vele overeenkomsten met die muziek.

01. Doctor Robert’s Medicine Show
02. The Preacher
03. Annie Moore