Rockcolumn: Sandy Denny – The Grand Lady of British Folk Music

 

Sandy Denny - The Grand Lady of British Folk Music

De columns zijn verhalen over ‘de mens achter de ‘popster’
Tekst: Tom Wouters

Sandy Denny – The Grand Lady of British Folk Music

In mei 1968 liep een lieftallige jonge vrouw de auditieruimte binnen, waar de Britse folkrockband Fairport Convention op zoek was naar een nieuwe zangeres. Na haar optreden stopten gitarist Richard Thompson en zijn maten de audities, omdat het duidelijk was dat ze zojuist de beste folkzangeres van het Britse continent hadden gevonden. Haar naam: Sandy Denny.

Richard Thompson verklaarde later: “Sandy Denny was the greatest British female singer-songwriter of her generation. She had a remarkable voice, both richly powerful and beguilingly delicate.”

Sandy Denny maakte drie albums met Fairport Convention en moedigde de band aan om het traditionele Britse folkrepertoire, dat ze met zich meebracht, te verkennen, zoals A Sailor’s Life, dat op het album ‘Unbricking’ staat. Denny’s uitvoering van dit nummer gecombineerd met hun eigen elektrische improvisaties, vormden de inspiratie voor een heel album, het invloedrijke ‘Liege & Lief’ uit1969. Sandy Denny verliet Fairport Convention in december 1969 om haar eigen band te vormen, Fotheringay met haar toekomstige echtgenoot gitarist Trevor Lucas.

Ze creëerden één titelloos album, met een geweldig mooi gezongen versie van het traditionele “Banks of the Nile” en verschillende composities van Denny zelf, zoals The Sea en Nothing More. Dat laatste nummer was haar eerste compositie op de piano, die vanaf dat moment haar belangrijkste instrument zou worden.

Daarna begon ze haar eerste soloalbum op te nemen, ‘The North Star Grassman and the Ravens’. Uitgebracht in 1971, onderscheidt het zich door zijn ongrijpbare teksten en onconventionele harmonieën. Hoogtepunten zijn onder meer Late November, geïnspireerd op de dood van Fairport-bandlid Martin Lamble, en Next Time Around. In 1973 nam ze een derde soloalbum op, Like An Old Fashioned Waltz’. De liedjes verwijzen naar veel van haar persoonlijke angsten, als verlies, eenzaamheid, angst voor het donker, het verstrijken van de tijd en de veranderende seizoenen. Op dat moment had Sandy Denny al veel last van angsten en depressies.

In 1977 bracht Denny haar laatste album ‘Rendezvous’ uit. Nadat ze halverwege de jaren zeventig was verhuisd naar het dorpje Byfield in Northamptonshire, beviel Denny in juli 1977 van haar enige kind, een dochter genaamd Georgia.

De combinatie van depressies en het toenemende alcoholmisbruik in de laatste jaren van haar leven, leidde uiteindelijk tot een val van de trap in haar huis, waardoor Sandy Denny op 21 april 1978 op slechts 31-jarige leeftijd overleed.

Richard Thompson beschouwt de pure en onaantastbare Sandy Denny tegenwoordig als de Grand Lady van de Britse folk: “She was a great singer but she didn’t know it. And she was a really nice person, but she didn’t know that either.”

Sandy Denny - Rendezvous