Review: Steve Cropper & The Midnight Hour – Friendlytown

Steve Cropper & The Midnight Hour - Friendlytown

Steve Cropper & The Midnight Hour – Friendlytown
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Mascot Label Group

Bijna 83 jaar is de legendarische Amerikaanse gitarist, producer en songwriter Steve Cropper, ook bekend als The Colonel, geboren op 21 oktober 1941 in Dora, Missouri als Stephen Lee Cropper. Hij is nog altijd zeer actief met muziek bezig, getuige dit nieuwe album.

Cropper kun je kennen als een van de muzikanten in de films over The Blues Brothers. Hij was de gitarist van de huisband van Stax Records en Booker T. & the M.G.’s, die artiesten als Otis Redding, Wilson Pickett, Sam & Dave, Carla Thomas, Rufus Thomas en Johnnie Taylor ondersteunde. Hij was ook mede verantwoordelijk voor prachtige songs en grote hits van soul-/R&B-artiesten als Otis Redding en Eddie Floyd. Ikzelf heb hem twee keer live meegemaakt, eerst als een van de muzikanten van de Dave Edmunds Rock & Roll Revue in de Oosterpoort in Groningen in februari 1990 en later als lid van Booker T. & The MG’s toen die Neil Young begeleidden op het legendarische Schüttorf Festival in Gildehaus, Duitsland in juni 1993.

Niet veel mensen beginnen nieuwe bands als ze in de tachtig zijn, maar de legendarische gitarist, producer en songwriter Steve Cropper gaat het niet snel langzamer doen. De veelgeprezen muzikant werd onlangs genomineerd voor zijn eerste solo Grammy Award voor het debuut van zijn strakke en melodieuze rock-‘n-soulkwintet, Steve Cropper & The Midnight Hour, getiteld ‘Fire It Up’. Overigens heeft Cropper naast zeker vijf Grammy nominaties ook daadwerkelijk twee van deze prijzen gewonnen: in 1968 voor (Sittin’ On) The Dock Of The Bay (van Otis Redding) en in 1994 voor Cruisin’.

Cropper heeft geen tijd verspild om dit succes op te volgen met het tweede album, ‘Friendlytown’, dat op 23 augustus uitkwam bij Mascot Label Group/Provogue. Altijd vooruitstrevend en zichzelf nooit herhalend, heeft Cropper het talent van Billy F Gibbons van ZZ Top ingeschakeld om op de plaat te spelen. Ook vroeg hij de extraordinaire Queen-gitarist Brian May en de country-rock singer-songwriter en gitarist Tim Montana, die een succesvolle solocarrière in evenwicht heeft gebracht met spraakmakende samenwerkingen met Gibbons en Kid Rock.

“Als je kont niet trilt in de eerste twee maten van dit album, zit je al dood in een stoel”, lacht Cropper. “Ik voel me zo goed over deze reeks nummers. Ze zitten boordevol radiohooks, en Billy Gibbons, Brian May en Tim Montana spelen op het album – het is net een gitaarhemel.”

De eerste single van het album is Too Much Stress met Brian May. Dit groovy mid-tempo nummer bevat achtergrondzang in gospelstijl en een ‘trifecta’ van de slechtste rockgitaristen, wat dat dan ok betekenen mag… Brian May zingt de duetzang samen met Roger C. Reale en de achtergrondzang, terwijl May en Gibbons back-to-back solo’s uitwisselen. De kenmerkende grommende toon en lyrische licks van de Queen gitarist vormen een perfecte aanvulling op de verschroeiende, op blues gebaseerde stijl van Gibbons, waarbij Cropper alles in bedwang houdt met wat kenmerkend slinky ritmegitaarwerk.

Hoe klinkt dat nou, zal je je wellicht afvragen: gewoon een lekker rockend album van een van ’s werelds beste en meest geprezen gitaristen die eigenlijk alle muziekstijlen perfect beheerst. De songs zijn uitstekend, de zang en teksten zijn prima en het gitaarwerk is uiteraard van grote klasse, maar dat kan ook niet anders met zulke topgitaristen! Enne, ook al is Steve Cropper nu bijna 83 jaar, dàt hoor je er absoluut niet aan af! Als hij 30 jaar jonger zou zijn, zou je het ook geloven!

Overigens: wil je méér weten over Steve Cropper, ga dan naar zijn website, waarop je een goed overzicht van zijn carrière kunt vinden.

01. Friendlytown
02. Too Much Stress (ft. Brian May)