Review: Ross Neilsen – Within Tension

 

Ross Neilsen - Within Tension

Ross Neilsen – Within Tension
Format: CD – Digital / Label: Under Pressure Records
Release: 2025

Tekst: Gerard Haarhuis

Canadees Ross Neilsen brengt met Within Tension zijn 7e studio-album uit met daarop tien nummers. Het album is digitaal te downloaden via o.a. Bandcamp, maar ook bij Ross zelf te bestellen op rossneilson@gmail.com.

Voor dit album koos Ross voor de volgende bezetting:
Ross Neilsen op gitaar en vocals
Rick Steff op keys
John C. Stubblefield op bas
Jay Sheffield III op drums
Marc Franklin op trompet
Art Edmaiston op saxofoon

Kevin Houston op percussie

En omdat zijn vorige album ‘Elemental’uit 2016 stamt, hebben we lang genoeg gewacht op deze opvolger, dus: daar gaat ie!

Openingsnummer Rock Ranger begint lekker stevig ondanks een gekunstelde titel… maar wel heel zeker een stevige gitaarrocker met veel dampende keys erbij, beetje in de hoek van Journey en Europe. Nee, bij Rock Ranger hoef je niet bang te zijn dat je wegdommelt!

Een lekker bluesy begin opent Best For You, het nummer dat ook al op single verschenen is. Een nummer waar Ross zich afvraagt wat er Best For You is. Mooi stuwend nummer met strakke drums, zuinige backing vocals en stampende keys en een Ross die in z’n vocalen jonger overkomt dan ie is. Compliment.

Road To Memphis is een meer dan toepasselijke titel omdat dit album is opgenomen in Sam Phillips’ Recording Services in Memphis, Tennessee, en door hemzelf geproduceerd met Kevin Houston en John C. Stubblefield. Ook dit is een lekker stevig nummer met fijn gitaarspel, de vocals mooi volgend. Niets houdt Ross tegen op zijn Road To Memphis. En we weten dus ook waarom! Ross wil nergens anders naar toe, behalve… Road To Memphis. En dan knalt Ross er nog een fijne, schurende solo uit. Mooi.

Zingend met een beetje echo áchter de stem, begint Salt And Sea waarin Ross zingt dat je het zout kunt zijn maar ook de zee. Oftewel, de mogelijkheden zijn onbeperkt. It’s up to you en “Don’t you waste your time!” De blazers doen ook mee op dit nummer als aanvulling op hetgeen gezongen wordt. Mooi. Mooie tekst. Een lekker, beetje traag nummer en dan traag in de zin van “lekker” voor alle duidelijkheid!

Ross heeft de indruk dat “zij” zich verstopt… Allemaal niet nodig. Come To Be. Een bescheiden begeleiding van vooral akoestische gitaar en minimale keys die met een speels en simpel deuntje een solo speelt. “All that you ever wanted, Come To Be.” Mooi.

Het is weer gedaan met de rust, tijd voor gitaarrock in Devil’s Picasso waarmee Ross zichzelf bedoelt. Mooie gitaarsolo, gelijk met bas en drums, lang uitgerekt, heel mooi. En Ross maar telkens overtuigend zingen dat hij Devil’s Picasso is, “hurtin’ you with my art”…!

Troubled Mind heeft een beetje ruimtelijk geluid en een hakkend en stompende melodie waar af en toe de keys zich laten horen. Het gaat allemaal niet zo lekker, Ross heeft een Troubled Mind maar aan alweer een lekkere gitaarsolo valt dat in ieder geval niet af te leiden. Helemaal niets mis mee! Hoe vaak maken we al niet mee dat een Troubled Mind de mooiste muziek oplevert? Dit nummer vormt daarop geen uitzondering!

In tegenstelling tot de titel, Something Heavy, begint dit nummer vrij rustig en gecontroleerd. Met Something Heavy bezingt Ross dan ook meer wat hem overkomt en dat is inderdaad Something Heavy en zonder dat je het gemerkt hebt is de melodie nu ook Something Heavy! Ook door de mooi uithalende vocalen van Ross krijgt dit nummer meer lading, naast de strakke bas en drums met hier en daar een verdwaald riedeltje op keys. Something Heavy, oorspronkelijk van Eddie Hinton. Mooi.

Het volgende nummer, Good Enough, is ook al op single uitgebracht. Helemaal soul als Stax, met langzaam scheurende blazers waarin bezongen wordt dat als de een Good Enough is voor de een, de ander ook Good Enough is voor de ander. Of misschien toch niet…? Tijd om je dat af te vragen heb je niet want de sax gooit er een solo uit waarna de vocalen het nummer hervatten met dezelfde vergelijking van Good Enough. Terecht dat dit nummer als single is uitgebracht!

Met Bold & Beaten zijn we alweer aangekomen bij het laatste nummer van dit album. En wát voor een! Midtempo met een bijna religieus spelende keys op de achtergrond. De basismelodie wordt echter gespeeld door de akoestische gitaar. “I’m alone but I’m not lonely.” “There’s a life behind my smile, when the truth can’t be told,” “I am Bold & Beaten…” en dan heel rustig “There’s a love, that can’t be loved, when it can’t be hold and without it, I’m in hell – I’ve been
Bold & Beaten…” Oef!!! Het zonder meer “rustigste” nummer op dit album en hoewel ik al een aantal favorieten genoteerd heb is dit nummer absoluut Topper-deTop!!! Ge-wel-dig! Zó’n tekst en op déze manier. Oef! “There’s a life behind my smile.” Toe maar! Oef! Dit nummer heeft het in zich een nieuwe “Hallelujah” te worden! Daar word je stil van. Uitzonderlijke klasse!

Dit is een album vol gitaarrock, vol gitaarblues met één meer dan indrukwekkende uitzondering… Bold & Beaten !!! Mijn andere favorieten zijn Salt And Sea, Come To Be, Troubled Mind, Something Heavy en Good Enough.

Tracks:
01. Rock Ranger
02. Best For You
03. Road To Memphis
04. Salt And Sea
05. Come To Be
06. Devil’s Picasso
07. Troubled Mind
08. Something Heavy
09. Good Enough
10. Bold & Beaten

Website: https://rossneilsen.com/