Review: Nightwish – Yesterwynde
Nightwish – Yesterwynde
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Nuclear Blast Records
Release: 2024
Tekst: Ella-Milou Quist
Onlangs was Floor Jansen, frontvrouw van de Finse symfonische metalband Nightwish, te gast bij Eva Jinek, waar ze aankondigde dat Nightwish voorlopig stopt met toeren. Ze gaf aan dat deze pauze haar zwaar valt en het niet haar keuze is. Omdat de band een collectief is en ze op dit moment niet voor de volle honderd procent op het podium kan staan wegens persoonlijke redenen van andere bandleden, hebben de leden samen dit besluit genomen. En dat terwijl ze net een nieuwe plaat hebben (‘Yesterwynde’). Wel start de Brabantse zangeres in 2025 met haar eigen theatertour Strijdlust, dus lang hoeven we haar in ieder geval niet te missen. Maar de toekomst van Nightwish staat, ondanks dat er slechts sprake is van een pauze, op losse schroeven.
Voor Floor is ‘Yesterwynde’ de derde plaat met de Finse groep, na ‘Endless Forms Most Beautiful’ en het vorige album ‘Human. :II: Nature.’. Voor de band zelf is het alweer de tiende langspeler. Tevens is dit het eerste album zonder zanger en bassist Marco Hietala, die in januari 2021 de band verliet. Ook is het de eerste Nightwish-plaat met Jukka Koskinen als de nieuwe bassist. ‘Yesterwynde’ is zowel een voortzetting van ‘Human. :II: Nature.’ alsook het derde en laatste deel van de trilogie die begon met ‘Endless Forms Most Beautiful’. De bands kenmerkende sound is nog steeds intact, maar het is wel een heavier geluid dan voorheen.
Het album opent rustig met orkestrale klanken en een indrukwekkend koor, later vergezeld van fluit en Floor’s (hier nog) lieflijke vocalen. Het tweeëneenhalve minuut durende Yesterwynde gaat vervolgens over in An Ocean Of Strange Islands, startend met onheilspellend kindergezang. Al gauw volgt een complete band sound en orkest. Het is een heerlijke oorwurm die het goed zal doen tijdens concerten en op festivals. (Nu maar hopen dat een dergelijke show ooit nog komt). Het is groots, meeslepend, bombastisch, theatraal en tegelijk mysterieus en filmisch. Precies zoals je van Nightwish mag verwachten. Het kinderkoor voegt overigens een extra vleugje magie toe en maakt het geheel helemaal af. Het nummer sluit af met een typisch Nightwish folklore geluid, waarna vervolgens The Antikythera Mechanism uit de speakers knalt met zware gitaren, een sterk refrein en een hoop bombastische drumpartijen en synths. Uiteraard mooi versterkt en afgemaakt met strijkers en een waanzinnig koor.
Vervolgens gaan we verder met The Day Of. Wederom met een grote rol voor het kinderkoor die samen met Floor een ietwat creepy gevoel teweegbrengt tijdens het refrein. Maar wat een waanzinnige toevoeging zijn die kinderstemmen op deze plaat. The Day Of is weer een grootse song die het goed zal doen bij het publiek. Hoe tof zou het zijn dat als deze plaat ooit live gespeeld wordt, waarbij er een kinderkoor aanwezig is om deze partijen ook daadwerkelijk live ten gehore te brengen?!
Perfume Of The Timeless doet samen met An Ocean Of Strange weer even denken aan het oude Nightwish, nog met frontvrouw Tarja Turunen. Al is Floor’s invloed duidelijk aanwezig in de heavy sound van het nummer. Ze is namelijk niet vies van wat zwaardere metal geluiden, net zoals in haar tijd bij de Nederlandse gothic metalband After Forever. Het nummer eindigt met de rustige klanken van een piano, koor en de vocalen van Troy Donockley. Een mooie overgang naar het akoestische, intieme en kalme Sway waarop de stem van Troy prachtig kleurt met die van Floor. Deze ballad is een welkome afwisseling tussen al het geweld en echt een juweeltje.
The Children Of ‘Ata is er weer eentje van het kaliber theatraal en bombastisch met een heerlijk in het gehoor liggend refrein, aanstekelijke synths en drumbeats, waarbij opgebouwd wordt naar een climax van zware gitaarriffs gecombineerd met een koor en natuurlijk Floor haar fantastische vocalen. Overigens zijn we van haar gewend dat ze behoorlijk uitpakt met haar stem, maar dat echte wow-moment blijft op dit album uit. Je hoort ook dat er op dit album veel meer ruimte is voor de rest van de band en de verschillende koren dan op de vorige platen. Iedereen staat evenveel in de spotlight, maar misschien de koren nog wel het meest.
Something Whispered Follow Me is overigens wel een schitterend nummer met een grotere rol voor Jansen, die een paar fenomenale uithalen heeft waar je U tegen zegt. Maar het kan nog spectaculairder. Spider Silk is een magnifiek nummer dat klein en intiem begint en uitgroeit tot een intense song waarbij alles samenkomt in een epische climax; de zang, het onheilspellende koor, de band en het orkest. Het daarop volgende Hiraeth start als een ballad, waarbij wederom de stemmen van Troy en Floor perfect bij elkaar kleuren, die halverwege naar een gigantische climax toewerkt. Het is een indrukwekkend nummer waar je echt even stil van bent en waarvan je kippenvel krijgt tot op het bot. Het is een intrigerende en sinistere song die onder je huid kruipt. Wederom een pareltje. Dit is misschien wel het beste lied van ‘Yesterwynde’.
The Weave borduurt nog even voort op die duisterheid met haar creepy synthesizers en filmische orkest- en koorgeluiden en de mega intense vocalen van Jansen. Lanternlight is in tegenstelling tot de vorige twee liedjes een mooi akoestisch nummer waarbij Floor slechts begeleidt wordt door piano en strijkers. Het nummer is zowel melancholisch als hoopvol en laat je hierdoor wat beduusd achter. Het is een waardige afsluiter van een uiterst intrigerend album. Een album dat zowel een mooie afsluiter is van de eerder genoemde trilogie (samen met ‘Endless Forms Most Beautiful’ en ‘Human. :II: Nature.’), maar ook een bittere nasmaak heeft omdat de toekomst van Nightwish zo onzeker lijkt. Ook al geeft de groep aan dat ze slechts een pauze neemt, vooral van het vele toeren, maar toch klinkt dit album wel heel erg als een definitief afscheid. Laten we hopen dat het tegendeel bewezen wordt, want de wereld is nog niet klaar met Nightwish.
‘Yesterwynde’ is een enorme productie waarin vooral bandleider en toetsenist Tuomas Holopainen de grootste hand heeft. Hij heeft echt een waanzinnig gevoel voor produceren en het schrijven van sterke arrangementen. Er hebben gigantisch veel mensen aan deze plaat meegewerkt en om dat allemaal goed op band te krijgen, is echt een kunst. Natuurlijk had Tuomas hulp van producer, engineer en mixer Tero Kinnunen en bandmaatje en multi-instrumentalist Troy Donockley als engineer. Nog een handvol anderen hebben ook hun steentje bijgedragen en de mix, mastering en engineering van deze plaat, om nog maar te zwijgen over de enorme hoeveelheid muzikanten die verantwoordelijk zijn voor de zang (maar liefst twee koren) en de bijdrage van het enorme orkest. Hoe groot het aandeel van het orkest en de beide koren is, wordt nog eens extra duidelijk als je de compleet orkestrale versie van ‘Yesterwynde’ beluistert. Je zou ieder nummer zo onder een geheimzinnige, spannende en ietwat duistere film kunnen zetten, of een film kunnen schrijven aan de hand van de muziek. Het spreekt ontzettend tot de verbeelding en de liedjes worden nog grootser en intenser. Een prachtige toevoeging aan een prestigieus album. Want dat is wat ‘Yesterwynde’ is.
Het is een krachtig, zeer tot de verbeelding sprekend album met naast Nightwish’ authentieke sound ook een geluid dat zowel verrassend als vernieuwend is. Er zit meer dynamiek, contrast, gelaagdheid en afwisseling in dan op voorgaande platen en het is echt een grandioze productie. Laten we blijven hopen en duimen dat deze tijdelijke pauze uiteindelijk niet leidt tot een definitief vaarwel van deze toch wel significante band.
Tracks:
01. Yesterwynde
02. An Ocean Of Strange Islands
03. The Antikythera Mechanism
04. The Day Of…
05. Perfume Of The Timeless
06. Sway
07. The Children Of ‘Ata
08. Something Whispered Follow Me
09. Spider Silk
10. Hiraeth
11. The Weave
12. Lanternlight
Website: https://www.nightwish.com/