Review: Marisa Yeaman – Weather The Storm

Marisa Yeaman – Weather The Storm
Format: CD – Digital / Label: Must Have Music – Continental Record Services
Release: 2025
Tekst: Gerard Haarhuis
Na zich een flinke tijd terug getrokken hebben uit de muziek business begon het weer te kriebelen dus ging Marisa Yeaman weer aan het werk door nummers te schrijven voor een nieuw album dat nu voor ons ligt: ‘Weather The Storm’. Nota bene opgenomen in Studio Wild Verband in Boxmeer onder de bezielende leiding van niemand minder dan BJ Baartmans, die ook een groot deel van de begeleiding op verschillende instrumenten voor zijn rekening neemt, multi-instrumentalist als hij is.
De volledige bezetting bestaat uit:
– Marisa Yeaman – vocals en acoustic guitar
– BJ Baartmans – acoustic en electric guitar, 12 string guitar, mandolin, dobro, baritone guitar, bouzouki, piano, bass, electric sitar, blues harmonica en ook nog backing vocals!
– Rob Gaboers – Grand piano (vleugel), B3 Hammond, Fender Rhodes, accordion
– Tom Baartmans (zoon van BJ) – bass guitars
– Sjoerd van Bommel – drums en percussion
– Marie-José Sonneveld Didderen – cello
Het album ‘Weather The Storm’ is verkrijgbaar via Bandcamp maar komt 17 oktober (2025) ook uit op het Must Have Music label, dat in Nederland gedistribueerd wordt door het alom bekende Continental Record Services.
En van het album is al een eerste single uitgebracht The Distance. Opmerkelijk is de hoes! Marisa zittend in een vensterbank met haar gitaar, kijkt naar buiten in een stralend helder daglicht. Zó kan een hoes ook gemaakt worden. Een foto waar je opgewekt, vrolijk van wordt en waardoor je je aangetrokken voelt de binnenkant van de hoes, het album, te ontdekken!
Net zo aangetrokken als wij en dus gaan we beginnen aan een verzameling van 11 nummers.
Love Is The Gold, 1 – 2 – 3 – 4 en daar gaan we. Mooie heldere intro, we zijn zo zoekend en vinden vaak het verkeerde, en pas later ontdekkend waar het in werkelijkheid om gaat: Love Is The Gold! Mooi, heel mooi gezongen met fijne male background vocals. Mooi. Krachtige, opgewekte stem van Marisa en heel zachtjes eindigt het nummer in een herhalend Love Is The Gold, begeleid door een fantastische gitaar en een “klein” harmonicaatje. Prachtig!
Het is een bekende titel maar hier wel van Marisa Mansion On The Hill – die BJ Baartmans is ook wel een rasmuzikant zeg! – Het muziekwereldje is een kleine wereld, ons kent ons, geheimen houd je onmogelijk geheim. Veel collega’s heeft ze al verloren waar ze zo’n inspiratie in vond. En toen zelfs een vriend haar zijn ernstige ziekte openbaarde, begon Marisa dit nummer te schrijven. Mansion On The Hill en ook hier weer onder een perfecte begeleiding van gitaar, het samen herhalend gezongen Mansion On The Hill. Ook van dit nummer kan ik niet anders zeggen dan dat het gewoon perfect is. Het komt gelijk aan en binnen! Wat krijgen we nog meer voor moois van Marisa Yeaman én BJ Baartmans c.s.?
Toen ze in Australië verbleef en door Corona niet naar huis terug kon, schreef ze dit nummer The Distance! Jazeker, daar leef je dan in een afwijkende tijdzone en je kon hooguit een kaartje naar huis sturen en zeggen dat ze zich geen zorgen hoefden te maken. En hoewel ze veilig in haar nieuwe “home” verbleef, was een deel van haar hart “thuis”…! Mooie piano, functioneel passende percussie. Heel fijn. Mooie tekst!
It’s A Long Road, lekker zwaar drummende intro en stoekende gitaar in een mooi nummer over de neiging van ons allen om “de oudere medemens” maar op voorhand af te schrijven. Met name vrouwen weten niet hoe ze zich moeten verbergen met hun rimpels! Schande! Hoe durven we dat soort etiketten te plakken. Snotneuzen – (GH!) – Een totaal gebrek aan besef wat al die levenservaring aan wijsheid met zich meebrengt. Een statement, en nog steeds dat zware drummen! Gelukkig, een waarheid waaraan niet te ontsnappen valt!
In 69 na Chr. zat keizer Nero op een heuvel buiten Rome te genieten van een brandend Rome dat hij zelf in de hens had gestoken. Ja, zo gaat dat, in het zakendoen kon ik dat niet anders samenvatten dan dat groei het begin is van het einde! Het mooist lezen we dat in de strips van Asterix en Obelix! Het Romeinse Rijk is inmiddels zó groot, dat Julius Ceasar dat onmogelijk allemaal zelf kon overzien. Dus…daar gaat ie… benoemt hij in al die veraf gelegen gewesten centurions om de orde te handhaven en de belangen van Rome (lees Julius Ceasar) te dienen. Dan treedt er een natuurwet in werking, want ja, we zijn allemaal maar mensen en het duurt niet lang of elke centurion creëert zijn eigen koninkrijkje en dient vooral zijn eigen belangen! Dat er dan ook nog zo’n Gallisch dorpje is dat zich niet in een keurslijf laat passen laten we hier verder buiten beschouwing. Dat is hooguit interessant voor Obelix als hij weer een paar van die “rare” Romeinen de boom in mag stampen.
Oftewel, weer een lange inleiding van mij om bij het nummer Empires Build uit te komen! In het kort is dat vrij vertaald waar Empires Build over gaat. Ook: Elke stap die we zetten is een stap in een ontwikkeling, ik haal het vaker aan omdat er geen passender voorbeeld te vinden is: De Steen van Bram Vermeulen: “Ik heb een steen verlegd in de rivier, het water gaat er (nu) anders dan voorheen”. Marisa wijst ons op de gevolgen van klimaatverandering en onze “blindheid” om de consequenties daarvan te willen zien! Mooie, langzame, bijna dreigende percussie aan het begin van het nummer waarna Marisa de onderwerpen bezingt zoals ik ze net, misschien? (..) een beetje uitvoerig heb beschreven…Inderdaad, mooi traag en zorgvuldig, vol verantwoordelijkheid voor het onderwerp, gezongen. En in elk nummer dat heerlijke
gitaarspel van BJ Baartmans!
Weather The Storm, de titelsong van dit prachtige album van Marisa Yeaman, leert ons dat Weather The Storm, wat er ook gebeurt in ons leven, dat we altijd de mogelijkheid geboden krijgen om er weer bovenop te komen. We hebben tenslotte elkaar nog. Altijd! Mooie, melodieuze intro met keyboards en gitaar, alsof er een storm(pje) op komst is… Hoe de tijd ook vervliegt, gevolgd door een heerlijk muziekje, background vocals bij Marisa en weer sta ik versteld hoe zo’n nummer perfect wordt uitgedragen. Maria gelooft niet in sprookjes, weet dat het op een beetje aardigheid aankomt, een beetje begrip voor elkaar, zodat we Weather The Storm er altijd weer sterker uit komen!
Marisa leefde ook een tijd ons koude kikkerlandje, dus…op de fiets naar het Mauritshuis om het “Gezicht op Delft” van Vermeer te bewonderen, een kunstwerk dat zo’n indruk op haar maakte, dat ze er regelmatig bij terug kwam. Een hoofdrol in dit nummer voor Marie-José Sonneveld Didderen op haar cello, een prachtig instrument wiens geluid ik altijd voel als het door de aderen stromen van ons bloed! Zo sterk, zo warm! Vermeer’s Clouds!!!
Tip:
Neem eens een “road less travelled” en luister eens naar de Cello Suites van Bach, of het Kol Nidrei van Bruch. Onroerend mooi!!!
Terug bij Marisa met Hold On To Me, waarin ze een nieuwsfoto beschrijft waarop een jongen van een brug in Londen wil springen en omstanders hem daarvan proberen te weerhouden. En zo zijn er meer foto’s en gebeurtenissen waar ondanks een beperkte afstand er sprake is van een schier onoverbrugbare afstand. Daarom dus Hold On To Me. Indringend gezongen, zwaar aangezet, met drums en keyboards en background vocals om als het ware om “Hulp” te schreeuwen…! Hold On To Me.
Innocent Beauty, op voorhand een wonderschone titel. Een verhaal over haar opa die de oorlog, WW II, introk in de Pacific. Hij vertrok van de familieboerderij toen de vader van Marisa 3 was, en afgezien van een kort verlof kwam zijn vader pas 4 jaar later terug uit de oorlog! En vele jaren later vindt Marisa een aantal oude eigendommen van haar opa en realiseert ze zich hoe veel zoiets als een oorlog de mensen verandert. Ze gaan als jonge, onervaren Innocent Beauty de oorlog in en komen er met krassen en eelt op de ziel weer uit. Mooi samengevat verhaal in 5 minuten!
Nou, nog eentje over de oorlog dan, een rauw begin om de benadrukken dat War Is Raw en dit gaat over de vluchtelingencrisis, waarbij we wel eens, voor ons eigen gemak, vergeten dat al die mensen niet vluchten uit luxe. Stel je maar eens voor dat jij zelf in zulke omstandigheden zou verkeren en je zou aangewezen zijn op barmhartige hulp van een medemens, hoe fijn zou het dan zijn als “bed, bad en brood” gegarandeerd zouden zijn als absoluut minimum! Ja, die Marisa duwt ons graag met onze verwende neus op de onplezierige feiten. Wat als jijzelf…! Mooi, zwaar aangezet, serieus gezongen, zoals je ook mag verwachten bij zo’n titel! En weer zo’n waarheid als een koe! We zeggen het van honden, maar wat dacht je van baby’s? Allemaal Born Innocent. “Love is the only medicine we need!” Met klem gezongen, waar-
schuwend dat we ons er niet onder moeten laten krijgen! Dubieuze krachten proberen ons uit elkaar te drijven. Sta dat niet toe! We zijn allemaal human en Born Innocent! En dat ons allemaal op het hart gedrukt hebbend, doet Marisa Yeaman er het zwijgen toe. Het album zit er op.
Een heel gewoon, fantástisch album met een onuitwisbaar deel voor rekening van BJ Baartmans. Wat die beste man neerzet op dit album is zo onwerkelijk goed! Als je mij toch stil wilt krijgen! Een hele gevarieerde selectie nummers, beetje zwaar over oorlog? Nou, gezien de wereld om ons heen zou ik het er maar gerust over hebben met elkaar, zonder gelijk in paniek te geraken! Goed gezongen met een prettige “aanwezige” stem, perfecte begeleiding waarvoor ik écht woorden te kort kom!!! Oef!!!
Mijn favoriet als ik er dan tóch eentje moet kiezen: Mansion On The Hill, óf Hold On To Me, óf The Distance, óf Love Is The Gold, óf… ben ik duidelijk?
Haal dit album in huis en geniet, droom weg, zing mee. Doe het!
Tracks:
01. Love Is The Gold
02. Mansion On The Hill
03. The Distance
04. It’s A Long Road
05. Empires Build
06. Weather The Storm
07. Vermeer’s Clouds
08. Hold On To Me
09. Innocent Beauty
10. War Is Raw
11. Born Innocent
Website: https://marisayeaman.com/home
