Review: Lisa Mann’s Northwestern All-Stars – The Great Women In Blues (Feat. Terrie Odabi)
Lisa Mann’s Northwestern All-Stars – The Great Women In Blues (Feat. Terrie Odabi)
Format: CD – Digital / Label: JayRay Records
Release: 2025
Tekst: Walter Vanheuckelom (i.s.m.http://www.concertmonkey.be/)
Tweevoudig Blues Music Award winnende artiest Lisa Mann komt uit het met blues doordrenkte Portland, Oregon. Oorspronkelijk afkomstig uit West Virginia, balanceert de zang van Mann moeiteloos op de grens tussen de honingzoete warmte van het zuiden en het natuurkrachtgeluid dat Mann heeft gecultiveerd door alles onder de knie te krijgen, van hardrock tot rhythm and blues. Haar slimme blues- en Americana-ballades worden gecomplimenteerd door haar aanzienlijke bekwaamheid op basgitaar. Haar basgrooves leveren de stevigheid van een Muscle Shoals Swamper of een Funk Brother.
Sinds 2010 heeft Patrick Kaiser vooraanstaande bluesartiesten geselecteerd om op te treden tijdens de wereldberoemde Groove Now concertserie, gehouden in Basel, Zwitserland. Hij nodigde tweevoudig Blues Music Award (BMA) winnende bassist/zangeres Lisa Mann en de legendarische BMA winnende drummer Jimi Bott uit om een Pacific Northwest supergroep samen te stellen om op te treden in de Groove Now serie van 2023. Twee briljante gitaristen met verschillende muzikale stemmen, Ben Rice en Jason “JT” Thomas, werden aan de mix toegevoegd, evenals Portland’s eigen ‘Boss of the B3’, organist Louis ‘King’ Pain. Lisa Mann’s Northwestern All Stars waren geboren. Patrick vroeg om een eerbetoon aan de grote vrouwen van de bluesmuziek als een van de drie avonden met shows die geboekt waren in de historische muziekzaal Atlantis Basel. Daarvoor had de band nog een andere vrouwelijke stem nodig en dat werd de meermaals BMA genomineerde en internationaal geprezen Terrie Odabi. Het concert van 9 juni 2023 resulteerde in het live album ‘The Great Women Of The Blues’, dat op 23 mei 2025 verscheen.
Terrie Odabi begint a capella aan het concert met de traditionals Wade In The Water en Swing Low. Tussendoor vertelt ze over de oorsprong van de bluesmuziek. Na dit imponerend begin gaat Terrie verder met the Etta James cover I Sing The Blues. De strakke ritmesectie, met drummer Jimi Bott en bassiste Lisa Mann, bepalen het tempo en de gitaristen Ben Rice en Jason Thomas kleuren I Sing The Blues met gruizig en snedig gitaarwerk, terwijl Terrie het publiek opjut om het refrein samen met haar te zingen. Terrie geeft de microfoon door aan Lisa Mann voor de trieste liefdesballade I Don’t Hurt Anymore, een cover van Dinah Washington. Instrumentaal is het genieten van het sublieme toetsenwerk van Louis Pain en het fantastische snarenwerk van gitaristen Ben Rice en Jason Thomas. Daarna volgt een knappe, heel bluesy versie van Why? Am I Treated So Bad een cover uit 1965 van Mavis Staples toen ze nog deel uitmaakte van The Staple Singers. Why? Am I Treated So Bad heeft een uitmuntende intro en Lisa vraagt applaus voor de geweldige snarensolo van gitarist Ben Rice. Louis Pain zorgt op het orgel voor de nodige diepte. Wat het vocale betreft heeft deze band met Terrie Odabi en Lisa Mann twee fantastische zangeressen waarmee ze muzikaal alle kanten uitkunnen.
Een ander pareltje op het album is de Sister Rosetta Tharpe cover That’s All, waarin Lisa zingt dat de mensen alleen je geld willen en dat je voor de rest kan opdonderen. Ook hier haalt Ben Rice uit met een geweldige solo op zijn sixstring. In het langste nummer op het album, het meer dan acht minuten durende Let The Juke Joint Jump, een cover van Koko Taylor uit 1993, doet Terrie Odabi alle moeite van de wereld om het publiek te laten meezingen. Als ze daar ook in slaagt horen we een twijfelend publiek meezingen en ritmisch in de handen klappen. Met licht grommende stem zingt Lisa Mann het energieke liefdeslied 5-10-15 Hours, waarin Terrie duidelijk wil maken dat ze van haar geliefde houdt, ze vraagt alleen maar een kans om het te bewijzen. Ze doet dat heel overtuigend en bij z’n momenten op een speelse manier. Het is een cover van Ruth Brown, die geschreven werd door Rudolph Toombs. Instrumentaal is hert genieten van de diepe baslijn van Lisa Mann en van de fijne gitaarsolo van Jason Thomas.
We krijgen een lange, meer dan zeven minuten durende, versie van de bluesklassieker Ball And Chain. Deze emotionele slowblues werd geschreven en in 1967 uitgebracht door Big Mama Thornton. Terrie Odabi legt heel haar hart en ziel in de haar verscheurende vocale prestatie. En de sublieme gitaarsolo van gitarist Jason Thomas is een lust voor onze oren. Top versie die gerust naast de originele versie en deze van Janis Joplin mag geplaatst worden. De dansschoenen mogen uit de kast voor het swingende So Good To My Baby, een cover van Big Maybelle, die het nummer in 1952 uitbracht. Drummer Jimi Bott en bassiste Lisa Mann zorgen voor de swingende groove en Louis Pain schittert op het orgel. Dit doet Louis nog eens over in het volgende hoogtepunt, namelijk de slowblues I’d Rather Go Blind van Etta James. Lisa Mann neemt de zang voor haar rekening en laat horen dat zij een krachtige en zeer goed stem heeft. Het album wordt afgesloten met een superlange versie van Wang Dang Doodle, dat geschreven werd door Willie Dixon en in 1961 opgenomen door Howlin’ Wolf en vijf jaar later door Koko Taylor. Met de pompende baslijn van Lisa Mann als gangmaker maken Terrie, Lisa en de band er een waar feestje van , waaraan het enthousiaste publiek gretig en massaal deelneemt. En dat het een feestje is hoor je ook aan het daverend en langdurig applaus dat de artiesten te beurt valt, wanneer ze één voor één voorgesteld worden.
Het live album ‘The Great Women In Blues’ van Lisa Mann’s Northwestern All-Stars, met de vocale bijdrage van Terrie Odabi, is een krachtig eerbetoon aan de vrouwelijke iconen van de bluesmuziek. Opgenomen tijdens de Groove Now Blues Weeks in Bazel, Zwitserland, biedt ‘The Great Women In Blues’ is een indrukwekkend album dat zowel de rijke geschiedenis als de hedendaagse vitaliteit van de bluesmuziek viert. De krachtige uitvoeringen van Lisa Mann en Terrie Odabi, ondersteund door een getalenteerde band, bieden een eerbetoon aan de vrouwelijke pioniers van het genre. Voor liefhebbers van blues, soul en rootsmuziek is dit album een aanrader, dat niet alleen muzikaal indruk maakt, maar ook een verhaal vertelt over kracht, doorzettingsvermogen en de tijdloze schoonheid van de blues. Dit project herinnert ons eraan dat de blues een levendige en evoluerende kunstvorm is, waarin de stemmen van vrouwen centraal staan en blijven bijdragen aan het rijke tapijt van de muziekgeschiedenis.
Tracks:
01. Wade In The Water
02. I Sing The Blues (Etta James)
03. I Don’t Hurt Anymore (Dinah Washington)
04. Why? (Am I Treated So Bad) (Mavis Staples)
05. That’s All (Sister Rosetta Tharpe)
06. Let The Juke Joint Jump (Koko Taylor)
07. 5-10-15 Hours (Ruth Brown)
08. Ball ‘n’ Chain (Big Mama Thornton)
09. So Good To My Baby (Big Maybelle)
10. I’d Rather Go Blind” (Etta James)
11. Wang Dang Doodle (Koko Taylor)
Lisa Mann: Zang en bas
Terrie Odabie: Zang
Jimi Bott: Drums
Louis Pain: Orgel
Ben Rice: Gitaar
Jason Thomas: Gitaar
Website: https://www.lisamannmusic.com/