Review: Kyshona – Legacy
Kyshona – Legacy
Format: CD – Vinyl LP – Digital
Label: Continental Record Services – Must Have Music
Release: 2025
Tekst: Walter Vanheuckelom (i.s.m. http://www.concertmonkey.be/)
Kyshona is een artieste die gedreven wordt door onbekende verhalen en het vermogen van die verhalen om verbinding te creëren in elke gemeenschap. Met de achtergrond van een gediplomeerd muziektherapeut, de nieuwsgierigheid van een schrijver, het geduld van een vriend, de visie van een sociaal ondernemer, de vastberadenheid van een activist en de stem van een zanger, is Kyshona onvermoeibaar in haar zoektocht naar de helende kracht van zang. Ze leent haar stem en muziek aan mensen die zich het zwijgen opgelegd of vergeten voelen. Ze begeleidt schrijfsessies met groepen en individuen die zich buitengesloten of gemarginaliseerd voelen, in de hoop degenen die verdeeld zijn weer met elkaar te verbinden. Geïnspireerd door Kyshona’s voorouderlijke geschiedenis, haar familieleden en haar gemeenschappen, beschrijft haar langverwachte album ‘Legacy’ haar reis waarin ze onderzoek doet naar en schrijft over haar familie en hun verhalen.
Met gastbijdragen van Ruthie Foster, Keb Mo’, Odessa Settles en nog enkele andere artiesten, bevat het album nummers die samen zijn geschreven met Aaron Lee Tasjan, Brittney Spencer, Caroline Spence, Jess Nolan en anderen, waaronder Kyshona’s broer, Kelvin Armstrong, en haar overleden grootvader, Hawthorne “H.T.” Armstrong.
Het album opent met het spirituele Elephants, waarin een mix van talrijke stemmen op een wonderbaarlijke manier samensmelten tot één mooi geheel. Jamie Dick schittert op de drums, conga’s en percussie. Kyshona schreef samen met Caroline Spence het mooie Echo. ‘You dug the land So I could grow, You are the song I am the echo, I am the echo’ zijn een paar van de veelbetekende woorden over het verleden die Kyshona zingt. Al Gamble is het gehele nummer uitstekend en uitdrukkelijk aanwezig op zijn Wurlitzer. Waitin’ On The Lawd is een gospelsong die Kyshona samen met Ruthie Foster, Odessa Settles zingt. Instrumentaal is het genieten van Chris Pierce op de mondharmonica. Met ritmisch handgeklap geven Kyshona, Jamie Dick, Michelle Conceison en Rachael Moore het tempo van Waitin’ On The Lawd aan. Mysterieuze stemmen roepen herinneringen op die leven in de muren van oude huizen en kerken in Whispers In The Wall. Al Gamble zorgt op zijn B3 orgel voor de nodige diepte en Ellen Angelico drukt met snedige en splijtende gitaar riffs haar stempel op het nummer. Het rauwe Alma Ree zingt Kyshona samen met Nickie Conley, die met haar krachtige soulvolle stem voor het nodige vocale tegengewicht zorgt. De boodschap in Alma Ree is dat iedereen beter woorden was blijven gebruiken in plaats van wapens.
Na de heel korte interlude van Grandpa H.T. And The Church Elders volgt het knappe Heaven Is A Beautiful Place, dat Kyshona samen met Nickie Conley en Maureen Murphy zingt. De andere stemmen komen van Natasha Armstrong, Kelvin Armstrong, Bettye Armstrong, Nolanie Armstrong en Kaylen Armstrong. Heaven Is A Beautiful Place is een bluessong met een sterk refrein, dat uitnodigt om mee te zingen. Samen met Jess Nolan schreef Kyshona het ingetogen Always A Daughter, dat ze in het eerste couplet a cappella zingt. Instrumentaal is dit nummer maar pover bezet met Rachel Moore op het Harmonium, Larissa Maestro op de cello en Kristin Weber op de viool. Met de interlude From Grandpa’s Tape worden de volgende veertig seconden gevuld. Met Marc Franklin, Kirk Smothers en Art Edmaiston is er een sterke blazerssectie aanwezig in What’s In A Name. Ze zetten hun sterke instrummentale prestatie nog meer in de kijker met een verschroeiende saxofoon solo. Samen met Jamie Lidell schreef Kyshona Where My Mind Goes, een nummer met een knap vocaal spel tussen de stemmen van Kyshona, Nickie Conley en Maureen Murphy. Kyshona’s broer Kelvin Armstrong schreef het soulvolle Comin’ Out Swimming.
Dat de staat Carolina nog diep in de botten en het hart van Kyshona zit horen we in het oorstrelende Carolina met Keb’ Mo’ en Gary Goin op de elektrische gitaar. Het is een ode aan de Zuidelijke staat van de USA. De driekoppige sterke blazerssectie, met Marc Franklin, Kirk Smothers en Art Edmaiston, is weer aanwezig in het soulvolle Where I Started From. De derde en laatste interlude A Word komt uit de St. Mark Baptist Church in Ridgeway, South-Carolina. Het album wordt afgesloten met het ingetogen Covered met Larissa Maestro op de cello.
Kyshona, een zangeres en muziektherapeute uit Nashville, heeft met ‘Legacy’ een album gecreëerd dat diep geworteld is in haar familiegeschiedenis. Na het verlies van een familielid begon ze aan een zoektocht naar haar voorouders, waarbij ze vijf generaties terugging tot aan de slavernijperiode in de Verenigde Staten . ‘Legacy’ fungeert als een muzikaal archief, waarin Kyshona’s familieverhalen worden vastgelegd voor toekomstige generaties. Het album straalt een gevoel van trots en vastberadenheid uit, en nodigt de luisteraar uit om na te denken over de eigen roots en de impact die deze hebben op het heden.
Tracks:
01. Elephants
02. The Echo
03. Waitin’ On The Lawd (feat. Ruthie Foster, Odessa Settles, Chris Pierce)
04. Whispers in the Wall (feat. Ellen Angelico)
05. Alma Ree (feat. Nickie Conley)
06. Interlude – Grandpa H.T. and the Church Elders
07. Heaven Is A Beautiful Place (feat. Nickie Conley, Maureen Murphy)
08. Always a Daughter
09. Interlude – From Grandpa’s Tapes
10. What’s In a Name
11. Where My Mind Goes
12. Comin’ Out Swinging (feat. Kelvin Armstrong)
13. Carolina (feat. Keb’ Mo’)
14. Where I Started From
15. Interlude – A Word
16. Covered
Website: https://www.kyshona.com/