Review: Johan Spin – Geluiden uit het Diepe Zuiden
Johan Spin – Geluiden uit het Diepe Zuiden
ISBN 978-1-03-422286-6
Aanschaf: Boekscout
Aantal pagina’s: 192
Tekst: Jarl van Meeteren
Op de achterflap kunnen we lezen dat wij als lezer in vierentwintig verhalen meereizen met de schrijver door het diepe zuiden van de Verenigde Staten van Amerika waar hij op boeiende verhalen stuit over muziek, geloof, geschiedenis en cultuur.
Al tijdens het eerste verhaal dat zich afspeelt in het plaatsje Centerville in oost Texas werd ik gegrepen door de sfeer die schrijver Johan Spin opvoert. De verbazing van enkele inwoners dat een Europeaan de moeite neemt om naar Texas te komen.
Een verbazing die je nog meerdere malen in het boek zal tegenkomen. Het schetst ook het beeld van Amerikanen, ook diegene die niet in de grote steden wonen, die plotseling beseffen dat er ook nog een wereld buiten Amerika is en dat er mensen zijn die geïnteresseerd zijn in hun leefomgeving.
In het eerste verhaal volgen we de geschiedenis van Sam Lightnin’ Hopkins, één van de Texaanse bluesmannen, via zijn jeugd en werkzame leven tot aan de internationale faam die hij uiteindelijk krijgt. Eenmaal op reis volgen de grote namen zich snel op, zoals Washington Philips, Blind Lemon Jefferson, Billy Joe Shaver en niet te vergeten Kinky Friedman en misschien de allergrootste Townes van Zandt.
Ook maken we een omweg naar de imponerende brenger van de outlaw country muziek Blaze Foley, komen we The Beatles tegen en Elvis Presley, lezen we over de legendarische Robert Johnson, over Mahalia Jackson en de fantastische Michael Stuckey. Nee, niet alleen zwarte muzikanten, dat is het verrassende.
We volgen schrijver Johan Spin op zijn bijzondere muzikale reis door de zuidelijke staten met een aaneenschakeling van boeiende verhalen, uitleg over vaak boeiende geschiedenissen van onooglijke dorpjes en verbanden leggend tussen die plekken en nu wereldberoemde musici.
Er hier over uitweiden zou de verrassing tijdens het lezen wegnemen, dat doe ik dus ook niet. Maar ik kan u verzekeren dat u al tijdens het lezen van dit boek, of een ticket boekt naar Houston of Atlanta om zelf op muzikale ontdekkingsreis te gaan of in ieder geval, zoals ikzelf, de atlas erbij pakt om te zien waar die staten, steden en dorpjes nou eigenlijk liggen.
Wat ik u zeker adviseer is de door de schrijver gemaakte Spotify playlist als favoriet te markeren en tijdens het lezen te beluisteren. Een mooie vondst en ik vond het fantastisch. Het vertraagd de reis en het lezen op een zeer prettige manier en geeft het boek nog meer diepgang.
Nogmaals, een goed geschreven boek met enorm veel informatie plus fraaie illustraties van Nina Born, een boek dat u samen met de Spotify playlist meeneemt op een prachtige muzikale en historische reis, een boek dat u daarna nog vaak als naslag werk zal raadplegen, een parel!
Website: https://www.boekscout.nl/
Promo:
Geluiden uit het Diepe Zuiden
Verhalen over muziek en maatschappij
In vierentwintig verhalen neemt de schrijver je mee door het diepe zuiden van de Verenigde Staten waar hij op boeiende verhalen stuit over muziek, geloof, geschiedenis en cultuur. Muziek voert nadrukkelijk de boventoon. Van de eigenzinnige bluesartiest Lightnin’ Hopkins tot de koningin van de gospel Mahalia Jackson en van outlaw country artiest Billy Joe Shaver tot de niet te missen Robert Johnson. En de luttele voetstappen die The Beatles ooit zetten in een klein dorp in Arkansas worden nog jaarlijks herdacht. Je leest bovendien de verhalen van drie onverschrokken vrouwen die elk op eigen wijze de strijd aanbonden met onderdrukking en discriminatie in het zuiden. En zijn opmerkelijke ontmoeting met een wandelende prediker blijkt een aantal jaren later een bizarre ontknoping te krijgen.
Over de auteur:
Johan Spin is geboren in 1952 in Heerenveen. Na zijn studie werkte hij onder meer als hoofd opleidingen bij het Centrum Vakopleiding en als beleidsadviseur bij de gemeente Lelystad. Tijdens een muzikale pelgrimstocht door het diepe zuiden van de Verenigde Staten werd een niet te blussen vuur ontstoken voor alles wat met die bijzondere regio te maken heeft. Hij schrijft over zijn muzikale grootheden, maar ook in veel van zijn verhalen over maatschappij, geschiedenis en cultuur klinkt zijn passie voor de muziek van het diepe zuiden door. Hij schreef eerder onder meer het boek Reizen door het land van de blues.
Lees hier alvast een stuk uit het boek van Johan Spin:
De voornaamste reden om juist naar het Williams House Museum in DeKalb, Texas te gaan is Ricky Nelson, de man die met Hello Mary Lou in de vroege jaren zestig een grote hit scoorde. Het was de zoete keus van mijn oudere zus. Brave muziek die desondanks bij mij iets losmaakte wat niet meer terug te draaien was. Toen ik dat nummer hoorde werd de deur naar de rockmuziek van de jaren zestig en alles wat daarna kwam in een klap wagenwijd opengezet.
Op zijn zeventiende, in 1957, neemt Ricky Nelson zijn eerste plaat op. Hij is dan al lang geen onbekende meer voor het Amerikaanse publiek, want vanaf 1952 is hij wekelijks op tv te zien in The Adventures of Ozzie and Harriet, de sitcom van zijn ouders. Een vreselijk brave show waarin de burgerlijke moraal van de jaren vijftig ruimschoots wordt uitgevent. Zoon Ricky is het prototype mooie jongen, beschaafd, goed gekapt en mateloos populair bij zowel dochters als moeders.
Regelmatig vertolkt hij in die tijd zijn songs in de tv-show van zijn ouders en dat verschaft hem een gigantisch podium. Commercieel gezien is teenage idol Nelson dan ook uitzonderlijk succesvol. Door zijn brave imago wordt hij door critici echter vaak gezien als een eendimensionaal lichtgewicht die het succes in de schoot geworpen krijgt. Dat hij in de beginjaren van de rock ‘n’ roll een belangrijke bijdrage levert aan de acceptatie van die muzieksoort bij een groot publiek wordt pas veel later erkend. Carl Perkins, de man van Blue Suede Shoes, zei ooit over hem ‘If Elvis was the King, then Rick was the Prince of Rock ’n Roll’.
Verder lezen? Bestel het boek hier!