Review: Dennis Jones – About Time

Dennis Jones - About TIme

Dennis Jones – About Time
Format: CD – Digital / Label: Blue Rock Records

Dennis Jones is een Amerikaanse bluesrockzanger en -gitarist en songwriter, niet te verwarren met de gelijknamige Nederlandstalige artiest (die eigenlijk Casper Janssen heet). Sinds 2003 heeft Dennis zeven succesvolle cd’s en een dvd uitgebracht. Allemaal uitgebracht op zijn eigen label, Blue Rock Records. Elke release kreeg lovende kritieken. Het vorige album ‘Soft Hard & Loud’ kwam uit in 2020 en steeg al snel naar #1 en bleef 12 weken in de Top 10 staan. Je kunt zijn muziek horen op de meeste blues- en rootsradiostations in de VS en over de hele wereld.

‘About Time’ werd geproduceerd door Dennis Jones en Brian O’Neal van het wereldberoemde BusBoys en opgenomen in Los Angeles in Station House Studios door GRAMMY award-winnaar Mark Rains (Rival Sons) en in Matai Studios door Rodney (BR) Millon ( Arthur Adams). Gemixt en gemasterd door Grammy-bekroonde geluidstechnicus Brian D Hardin (GnR, Jerry Lee Lewis).

Muzikanten op deze release zijn onder meer Raymond Johnson op drums (Michael Henderson, Jackiem Joyner), Robert McDonald op bas en achtergrondzang (Johnny Guitar Watson, Norman Brown), Paulie Cerra op saxofoon, Hammond B3-orgel en Wurlitzer piano (Joe Bonamassa, Keb Mo’), en Niomisha Wilson op achtergrondzang.

Deze opwindende release volgt Jones’ album ‘Soft Hard & Loud’ uit 2020, dat ruim twee maanden in de top 20 van de Blues- en Rock Blues-hitlijsten stond. De nummers van Jones op ‘About Time’ zijn introspectief, stimuleren persoonlijke groei en verbinding, en zijn toch scherp en leuk.
Johnny Winter, Buddy Guy en meest recentelijk George Thorogood en Tinsley Ellis… nadat ze voor deze grootheden hadden geopend en jarenlang door de VS, Canada en Europa hadden getoerd, zijn Dennis Jones en zijn band nu headliners! Zinderend hete gitaarsolo’s. Vlotte en soulvolle zang. Energieke podiumvoorstelling. Gesteund door een ritmesectie die ongeëvenaard is, dit is Dennis Jones. Kijk eens naar een liveshow en je zult het er meteen mee eens zijn: deze band rockt de blues als geen ander!

De muziek van Dennis is ​​stevig geworteld in het verleden, maar zijn hart en ziel zijn verbonden met het heden. Hij schrijft nummers die het beste van twee werelden naadloos combineren en een unieke en eigentijdse stijl van Amerikaanse rock en blues presenteren. En hij is niet bang om de controversiële kwesties van vandaag aan te pakken. Dennis heeft ook liedjes geschreven voor andere opmerkelijke artiesten. Gitaar Shorty en anderen!

Hij speelde ook drie jaar gitaar bij The Bus Boys (The Boys are back in town) en bij The Zac Harmon Band, toen ze in 2004 de eerste plek wonnen in de Blues Music Awards Competition in Memphis, Tennessee.

‘About Time’ is een heerlijk gevarieerd bluesrockalbum geworden van deze uitstekende zanger en gitarist en zijn band. Het rockt regelmatig (zoals op You’re Killin’ ME), er zijn mooie bluesy ballads (Mother Earth) en je hoort ook veel geweldige gitaarsolo’s. De afsluiter Six Feet Off The Ground is momenteel mijn favoriet van het album. Soms doet het geheel me wel denken aan ‘onze’ Julian Sas, wat ik absoluut als een compliment bedoel (voor zowel Dennis als Julian). Mooi album voor deze zomer!

01. Condition Blue
02. Don’t Stop
03. You’re Killin’ ME