Review: Dave Alvin & Jimmie Dale Gilmore – TexiCali

Dave Alvin & Jimmie Dale Gilmore - TexiCali

Dave Alvin & Jimmie Dale Gilmore – TexiCali
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Yep Roc Records

‘TexiCali’ is de zeer toepasselijke titel van het nieuw album dat rootsrocker Dave Alvin uit California en outlawcountry zanger Jimmie Dale Gilmore samen met hun begeleidingsband The Guilty Ones hebben opgenomen. Alvin (bekend onder meer van de rootsrockband The Blasters, samen met zijn broer Phil) gaat regelmatig naar Austin (Texas) om met Gilmore en The Guilty Ones muziek te maken die een fusie is van de Californische countryrock en de Texaanse countryrock.

TexiCali begint met Borderland, een uptempo rootsrock song over het grensgebied met Mexico, waar talloze vluchtelingen uit Mexico en Midden-Amerika proberen de Verenigde Staten binnen te komen. Het nummer wordt gevolgd door het mooie Southwest Chief, Californische folkrock met een Americana-sausje.

En dan komen we al aan één van de hoogtepunten van TexiCali: de Texas blues van Broke Down Engine, waarin we horen dat The Guilty Ones een perfecte begeleidingsband is voor de TexiCali-sound van Alvin en Gilmore. Een volgend hoogtepunt is Blind Owl, een ode aan Al ‘Blind Owl’ Wilson, zanger/gitarist/mondharmonicaspeler van Canned Heat, die in 1970 aan een overdosis drugs in een Redwood-bos in Topanga Canyon overleed. Blind Owl is een mooie boogie, de muziek die Canned Heat groot maakte.

Fraai is ook de treurige song over een stripper, Death Of The Last Stripper, Texas-country met de onvermijdelijke accordeon. En in Roll Around weten Alvin en Gilmore zelfs een perfecte fusie tussen reggae en rootsvocals te creëren. In Betty And Dupree zingen Alvin en Gilmore beide coupletten in een moderne Bonnie & Clyde song, terwijl ‘TexiCali’ eindigt met het fraaie We’re Still Here, waar rootsrock en outlaw country perfect samenkomen.

Met ‘TexiCali’ hebben Dave Alvin en Jimmie Dale Gilmore op fraaie wijze een brug geslagen tussen de Californische folkrock en de Texaanse outlaw countryrock. Vanaf nu heet dat dus TexiCali.

01. Borderland
02. Southwest Chief