Review: American Aquarium – The Fear Of Standing Still

American Aquarium - The Fear Of Standing Still

American Aquarium – The Fear Of Standing Still
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Losing Side -Thirty Tigers

Tekst: Joop van Rossem

Het Amerikaanse American Aquarium is niet bepaald aan haar proefstuk toe: dit nieuwe album is inmiddels het 10e studioalbum van de band rondom oprichter/leadzanger/gitarist en belangrijkste componist BJ Barham. De band heeft sinds de oprichting in 2006 nogal wat wisselingen in de bezetting gekend, sterker nog: meer dan 30 muzikanten zijn er in die periode doorheen gejaagd.

Net als op ‘Lamentations’, algemeen gezien als het beste album van de groep uit Rayleigh, North Carolina, werd Shooter Jennings als producer opgetrommeld. Veel nieuwe tekstuele inzichten mag je niet verwachten op ‘The Fear Of Standing Still’: het is business as usual met liedjes over zijn drugsverleden, zijn diepgewortelde liefde voor vrouwlief, het onvermijdelijke ouder worden, de avonturen tijdens tournees en zijn geworstel met zijn zuidelijke afkomst.

Ondanks deze opmerkingen mag je bij aanschaf een prima plaat verwachten met een galopperende uptempo (Southern) rocker in de vorm van Crier, een groot aantal countryeske, gedragen ballads zoals Cherokee Purples, Southern Roots (met vocale assistentie van de Amerikaanse singer-songwriter Katie Pruitt), The Curse Of Growing Old, het titelnummer, Piece By Piece en Babies Having Babies.

Blijven over de melodieuze, voor de radio geschikte rootsrocker Messy As A Magnolia, het op een Bruce Springsteen-fundament gemetselde The Getting Home en afsluiter Head Down, Feet Moving, een opzwepende rocker met heerlijke interventies van de elektrische piano. Nog niet vermeld: de prachtig doorleefde stem van Barham die de langspeler draagt.

Conclusie: dit nieuwe American Aquarium is een fijne aanvulling op een toch al niet misselijk oeuvre.

01. Crier
02. Messy As A Magnolia