Kayak Interviews – Hans Eijkenaar

 

Kayak

Bluestownmusic.nl presenteert vijf interviews met alle bandleden van de laatste line-up (2016-2022) van de Nederlandse symfonische/progressieve rockband KAYAK

Naar aanleiding van het verschijnen van het laatste product van de band, live opgenomen dubbelcd/dvd ‘Back To Shore – The 2022 Farewell Tour’ (https://bluestownmusic.nl/review-kayak-back-to-shore-the-2022-farewell-tour/) zijn oprichter/toetsenist/componist Ton Scherpenzeel, zanger/gitarist Bart Schwertmann, gitarist/zanger Marcel Singor, bassist Kristoffer Gildenlöw en drummer Hans Eijkenaar geïnterviewd. Vier van deze artikelen zijn eerder gepubliceerd op de helaas op 11 juni gestopte website Soundz.nl.

Vandaag is de enige die nog niet gepubliceerd is: Hans Eijkenaar, online gekomen.
De andere interviews komen z.s.m. op deze site te lezen.

Hans Eijkenaar

INTERVIEW HANS EIJKENAAR 

Tekst en foto’s: Harry Pater

Bio: Drummer Hans Eijkenaar werd op 18 juli 1963 geboren in Schiedam.
Hij speelde met veel bekende Nederlandse muzikanten en op ook veel bekende albums:  Rob de Nijs, Hans de Booij, Piet Veerman, Candy Dulfer, Hans Dulfer, Anouk, Ellen ten Damme, Robby Valentine, Trijntje Oosterhuis, Kane, André van Duin, Gordon, Laura Fygi, Michiel Borstlap, Henk Westbroek, e.v.a.

Hij is de enige muzikant, naast Ton Scherpenzeel, die ook in de vorige Kayak-bezetting speelde, na het overlijden van Pim Koopman in 2009. In 2011 drumde Hans op het Kayak album ‘Anywhere But Here’, dat hij ook coproduceerde en op de verdere Kayak albums tot en met het laatste product.

http://www.hanseijkenaar.com/

Hoe ben jij bij Kayak terechtgekomen?
‘Ik ben bij Kayak gekomen na het overlijden van Pim Koopman, medeoprichter van de band. Ik kende Pim al jaren en had al heel lang met hem samen gewerkt op veel van zijn producties, je weet vast dat hij naast drummer ook een veelzijdige producer was met veel uiteenlopende artiesten en bands en omdat hem dat op een gegeven moment te veel tijd kostte om ook nog eens te drummen, vroeg hij me vaak of ik dat wilde doen, ook omdat we veel gemeen hadden qua drumstijlen en volume, we sloegen bij wijze van spreken even hard en gevarieerd en dat naar ons beider tevredenheid. Ik werkte al met hem sinds eind jaren tachtig, begin jaren negentig. We waren ook al jaren goed bevriend en als ik het goed heb had hij ook wel eens tegen Ton en anderen van de band gezegd dat hij mij een goede drummer vond. En toen hij helaas plotseling overleden was en de rest van de toenmalige bezetting een concert organiseerde in Paradiso ter ere van Pim, werd ik gevraagd om daaraan mee te werken. Dat was geweldig om te doen en de reacties van het publiek en de rest van de bezetting waren overweldigend.

Daarna besloten alle bandleden om op deze manier verder te gaan en mij te vragen om Pim te vervangen, wat ik een grote eer vond en omdat het samenwerken met hen mij zó goed beviel, dat ik besloot te blijven en daar heb ik eerlijk gezegd geen moment spijt van gehad. En toen Ton in 2016 een nieuwe bezetting aan het samenstellen was vroeg hij me of ik wilde blijven en daar heb ik meteen ja op gezegd.
Door het wegvallen van Pim ben ik er dus bij gekomen. De bezetting van Ton, Edward, Cindy, Joost, Jan en Rob, waar ze ook mee toerden. Overigens had ik eerder ook al met ze gespeeld, zoals op het album Cleopatra, daar drum ik ook op.’

Moest je flink aan de bak bij dat tribute concert voor Pim, of was dat geen probleem?
‘Om eerlijk te zijn kende ik niet het hele Kayak repertoire en gelukkig wel veel van de songs die we voor de pauze speelden, omdat ik op een deel daarvan zelf had gedrumd voor Pim en mede omdat veel van die oude Kayak songs mij goed lagen, ging dat gelukkig vrij vlot. Omdat ik voor de producties van Pim allerlei stijlen moest spelen als slagwerker en we dus veel overeenkomsten hadden was ik best wel ervaren in doen wat hij wilde, maar omdat de muziek van Kayak echt een heel eigen stijl is, moest ik me daar echt wel flink in verdiepen.

Dat ging dus om het werk dat ik voor Pim deed, maar dat had niets met Kayak te maken, maar zodra er weer een nieuw Kayak album kwam deed Pim dat natuurlijk zelf. Ik heb overigens nooit geprobeerd om Pim te kopiëren maar wel mijn eigen stijl in de songs te verwerken en dat werd door Ton en de rest van de band erg gewaardeerd, maar het repertoire moest ik echt eerst goed leren kennen. De sfeer onderling en het contact met de bandleden was gewoon heel goed. En als je bij een andere band gaat spelen dan pas je je aan, zeg maar, aan de banddiscipline van die band, zo heb ik dat altijd gedaan als ik een andere drummer moest vervangen, dan luisterde ik wel naar wat de vorige drummer deed, maar deed toch mijn eigen ding, zoals dat bij Kayak ook ging met de andere muzikanten, zoals Marcel en Kris, en ik hoorde vaak dat de totale sound nog steeds à la Kayak klonk, maar toch net even anders dan als de vorige bezetting. Op die manier houd je het ook leuk en spannend en volgens mij ervaart iedereen dat zo. Het is soms ook een beetje ja zeggen en nee doen…’

Jij bent de enige die in de laatste twee bezettingen van Kayak speelde. Hoe was het  werken met deze muzikanten?
‘Ik heb met al deze mensen een prima verstandhouding gehad en natuurlijk waren er wel verschillen, want in de vorige line-up waren het allemaal muzikanten waarmee ik heel wat jaren heb gewerkt en in de huidige, laatste bezetting kende ik in het begin de meeste niet maar al snel voelde het heel vertrouwd, ook omdat Ton er altijd voor zorgde dat iedereen veel vrijheid kreeg in het spelen van de muziek en omdat we heel goed met elkaar konden opschieten was het altijd erg plezierig, we hadden zowel bij het repeteren, opnemen, onderweg naar de shows en bij de optredens veel lol met elkaar, wat natuurlijk ook erg fijn werken is.’

Jij zit de afgelopen jaren altijd achter plexiglas, waarom is dat?
‘Bij Kayak wordt gewerkt met in-ears, wat betekent dat alle muzikanten hun eigen mix van alle instrumenten in hun oordoppen horen. Alleen Marcel gebruikt een losse versterker op het podium omdat hij dat het fijnst vindt, hij gebruikt wel in-ears maar de rest heeft dus niet fysieke versterking. Om te voorkomen dat mijn slagwerk de totale sound op het podium overstemt en er lekkage van mijn geluid in de zangmicrofoons terecht komt zit ik in mijn drumhokje. Iedereen hoort mijn drumwerk in hun oordopjes op de sterkte die ze willen en ik hoor op mijn koptelefoons alles wat ik wil en moet horen, want ik gebruik geen in-ears maar ouderwetse koptelefoons omdat ik dat het prettigst vind. We zijn er allemaal aan gewend en kunnen er prima mee werken. Overigens werkte Pim bij Kayak ook op deze manier, dus ook in de vorige formatie waren de muzikanten het al gewend. En uiteindelijk gaat het ons erom dat de typische Kayak sound goed de zaal in komt.’

Hoe is het met jouw gehoor na al die jaren drummen?
‘Ik heb eigenlijk altijd rekening gehouden met het volume van mijn drumstel, vooral de snare en hi-hats geven veel volume en dat is uiteraard slecht voor je gehoor. Veel muzikanten, ook niet-drummers zoals gitaristen, hebben vaak gehoorproblemen gekregen. Maar ik ben al ruim 35 jaar bezig en er vrijwel altijd voor gezorgd om er rekening mee te houden dat mijn oren zo goed mogelijk blijven. Ik heb veel soorten muziek gespeeld en iedereen merkt bij het ouder worden dat het gehoor achteruit gaat.’

Als ik het goed heb ben je naast multi-instrumentalist ook docent op het conservatorium, hoe ben je daar terechtgekomen en wat doceer je precies?
‘Conservatorium Rotterdam, Codarts. Zelf ooit gestudeerd 😎 in 2005 gevraagd om het over te nemen van een voorganger, hij begon een MBO en verliet Codarts, ik werk er als hoofdvakdocent slagwerk op de pop afdeling.’

Zijn er inmiddels leerlingen van je doorgebroken, zo ja: wie?
‘Vele leerlingen zijn ‘doorgebroken ‘ en zijn te vinden in bands als Candy Dulfer, Waylon, en diverse tv programma’s, o.a. Nick Loman en Efraim de Nijs Latuheru. Zij springen het meest in het oog maar anderen toeren ook!’

Wat doe je tegenwoordig, sinds het einde van Kayak? Met welke band(s) speel je? Live/studio?
‘Sinds het einde van Kayak (en de Voice) tour ik non stop met Hans Dulfer en doe ik regelmatig studiowerk voor albums, singles en tv tunes en filmmuziek.
Vanaf 2026 doe ik een eigen project, mag ik nog niks over zeggen’ 😎👊

Website: https://oob-records.com/artist/kayak/

Hans Eijkenaar 2