Review: Willie Nile – Live At Daryl’s House Club

Willie Nile - Live At Daryl's House Club

Willie Nile – Live At Daryl’s House Club
Format: CD – Digital / Label: River House Records

Gitarist en songwriter Willie Nile is een local hero in New York en kan als zodanig gezien worden als de opvolger van Lou Reed. Hij is ook een typische musician’s songwriter en kan muzikanten als Bono, Bruce Springsteen, wijlen Lou Reed, Lucinda Williams, Pete Townshend en Steve van Zandt tot zijn bewonderaars rekenen. Met zijn albums ‘Streets Of New York’ (2011) en ‘New York At Night’ (2020) trad hij in de voetsporen van Lou Reed’s aanklacht tegen het opportunisme van de Amerikaanse samenleving New York (1989).

Nile en zijn band hebben net een uitgebreide tour achter de rug als ze eind 2022 lekker ingespeeld live mogen optreden in de House Club van ex-Hall & Oates-zanger Daryl Hall. Het Engelse rock magazine Uncut had Nile al eens een ‘one-man Clash’ genoemd, begrijpelijk als je al de eerste tonen van het openingsnummer Places I Have Never Been hoort, het is snoeiharde, gemene New York rock ‘n’ roll geheel in de traditie van bands als The Ramones, The Stooges en The New York Dolls. Muzikaal gezien doet het nog het meest denken aan The Ramones, maar dan met betere songteksten. Nile’s maatschappij-kritische songteksten komen vooral tot uiting in Earth Blues (over de klimaatverandering die door meer dan de helft van de Amerikanen wordt ontkend), The Day The Earth Stood Still (anti-poltics en anti-kapitalisme), Trouble Down In Diamond Town (over een meisje uit gegoede kringen dat onder invloed van sex, drugs, rock ‘n’ roll en guns totaal doordraait) en het sarcastische Wake Up America. En dat allemaal in een meedogenloos post-punk rock and roll-jasje.

Enige rustpunt in het concert lijkt de bittersweet lovesong Shoulders te zijn dat met een mooi piano-intro (Nile) begint, maar toch al snel weer ‘ontaardt’ in snoeiharde gitaarrock met in de hoofdrol leadgitarist Jimi K. Bones. In House Of The Thousand Guitars komt in een Clash-achtig anthem de gehele gitaarrock-geschiedenis voorbij ijlen en Nile en zijn uitmuntende band (Bones op gitaar en backing vocals, Johnny Pisano op bass en backing vocals en Jon Weber op drums) eindigen het optreden met One Guitar over de gitaar als wapen in het dagelijkse gevecht dat leven heet (‘got no gun to shoot, but I got this one guitar’).

‘Live At Daryl’s House Club’ is een uitstekende live-registratie van Willie Nile en zijn band die, zoals sound engineer Peter Moshay het verwoordde ‘blew everyone’s socks off’.

01. Places I Have Never Been
02. This Is Our Time