Review: Willie Buck & The Delmark All Stars – Live At Buddy Guy’s Legends

Willie Buck & The Delmark All Stars – LIVE at Buddy Guy’s Legends

Willie Buck & The Delmark All Stars – Live At Buddy Guy’s Legends
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Delmark Records

Blueszanger Willie Buck (William Crawford) is in 1937 geboren in Houston, Mississippi. Hij verhuist in 1954 naar Chicago. Daar verdiept hij zich in de echte Chicago bluesscene en hij neemt hier ook zijn eerste plaat op, ‘The Disco Blues’. Vanaf die tijd treedt hij niet alleen in de VS op, maar ook in Canada, Mexico en Europa waaronder Nederland. In 2004 wordt Buck opgenomen in de Blues Hall of Fame in Chicago.

Willie Buck wordt beschouwd als een van de laatste vaandeldragers van de zgn. ‘old school’ Chicago bluesstijl. Hij kent veel musici in Chicago en heeft met velen opgetreden. Vorig jaar trad hij met een groep ervaren en gerespecteerde bluesartiesten uit Chicago (The Delmark All-Stars) op in Buddy Guy’s Legends Chicago. Opnamen van dit concert verschijnen deze maand op Delmark Records.

Het album ‘Live at Buddy Guy’s Legends Chicago’ opent met de ruim zes minuten lange instrumental Jumping. Een scheurende mondharp, een swingende piano, een groovy ritmesectie en lekkere bluesy gitaarlicks. Na het voorstellen van de band introduceert Scott Durks de ‘star of the show’ Mr. Willie Buck. Buck neemt de microfoon ter hand in de door Leiber & Stoller geschreven bekende swingende door de piano gedragen shuffle Kansas City. In de groovy Chicago blues Try To Work Something Out trekken de tinkelende pianosolo en het fraaie gitaarwerk de aandacht.

What We Were Talking About is een lekkere shuffle waarin Buck goed bij stem is. Fraai ingetogen is het gitaarwerk in de slowblues Let’s See If We Can Come Together. Ook in de slowblues Snow klinkt de stem van Buck tamelijk vitaal voor iemand van 87 jaar. Na een gesproken intermezzo horen we Muddy Water’s klassieker Rock Me door een uitstekend spelende band. Na de slowblues Walking And Swimming, met een strakke ritmesectie, wordt er met het door Willie Dixon geschreven en vooral van Muddy Waters bekende Hoochie Coochie Man afgesloten. Een echte Chicago blues afsluiter.

‘Live At Buddy Guy’s Legends’  is een album met (h)eerlijke lekkere klassieke Chicago blues zonder poespas.

01. Jumping
02. Kansas City