Review: Various Artists – Petty Country – A Country Music Celebration Of Tom Petty

Various Artists - Petty Country - A Country Music Celebration Of Tom Petty

Various Artists – Petty Country – A Country Music Celebration Of Tom Petty
Format: CD – Vinyl LP – Digital /  Label: ‎ Big Machine Label Group

Op 2 oktober a.s. is het zeven jaar geleden dat Tom Petty (20 oktober 1950, Gainesville, Florida) in Santa Monica (Florida) overleed. Dat zijn muziek nog steeds wordt gewaardeerd blijkt o.a. uit het aantal postuum uitgebrachte albums en meerdere tribute albums. Een mooi voorbeeld van dat laatste is het album ‘Runnin’ Down A Dream’ van Lucinda Williams uit 2021.

Juni jl. verscheen ‘Petty Country’, een countrymuziek eerbetoon aan deze grote Amerikaanse singer-songwriter-gitarist. Dit album, ‘Petty Country, is samengesteld door enkele van de beste vrienden en medewerkers van Tom Petty. Bekende en bij het grote publiek minder bekende artiesten hebben een keuze gemaakt uit de grote catalogus van Petty. In 20 songs geven zij hun eigen tintje aan zijn muziek. Het album heeft de zegen van The Tom Petty Estate en is geproduceerd door Petty’s oude studiopartner George Drakoulias.

Het album opent met een ruige en rauwe versie van I Should Have Known It door Chris Stapleton. Door mandoline en violen zijn er daarna Keltische invloeden te horen in het opwindende Wildflowers door Thomas Rhett. Luke Combs horen we in de strakke gitaarrocker Runnin’ Down A Dream. Fraai is de zang van Dolly Parton in Southern Accents.

Justin Moore blijft met Here Comes My Girl redelijk dicht in de buurt van het origineel van Petty uit 1980. Dierks Bentley’s bijdrage is een rockende versie van American Girl, een song van het debuutalbum van Tom Petty & the Heartbreakers uit 1976. Stop Draggin’ My Heart Around was een single van Petty en Stevie Nicks. Vooral door de zang van Hillary Scott van Lady A heeft deze versie hier een aardig Fleetwood Mac gehalte. Jamey Johnson brengt een prachtige ingetogen versie van I Forgive It All (Mudcruch 2).

I Won’t Back Down is een van mijn favoriete Petty songs, vooral in de uitvoering van Johnny Cash. De cover door Brothers Osborne hier mag er ook zijn. Uitbundig met mandoline is Refugee door Wynonna & Lainy Wilson. Angel Dream (no. 2) krijgt een typische Willie Nelson uitvoering. Eli Young Band en Ryan Hurd & Carly Pearce brengen met resp. Learning To Fly en Breakdown recht toe recht aan covers.

Steve Earle verrast met een strakke bluegrass versie van Yer So Bad. Ways To Be Wicked (boxset ‘Playback’ uit 1995) wordt opwindend gebracht door de uitbundige zang van Margo Price en het gitaarwerk van Heartbreaker Mike Campbell. Mary Jane’s Last Dance van de Texaanse rockband Midland is stevig. In Free Fallin’ wordt de rockband The Cadillac Three uit Nashville vocaal bijgestaan door rapper Breland (die hier overigens niet rapt).

Marty Stuart & His Fabulous Superlatives brengen een recht toe recht aan versie van I Need To Know. Heel apart is Don’t Come Around Here No More met de geïnspireerde zang van Rhiannon Giddens met Silkroad Ensemble en pianist Heartbreaker Benmont Tench. Het album sluit af met een vette live versie van You Wreck Me door George Straitt.

Tom Petty krijgt met ‘Petty Country’ een mooi eerbetoon. Ik denk dat dit album zeker de goedkeuring van de meester had gekregen.

01. Chris Stapleton – I Should Have Known It
02. Thomas Rhett – Wildflowers