Review: Torgeir Waldemar – At The Opera

Torgeir Waldemar – At the Opera

Torgeir Waldemar – At the Opera
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Jansen Records – Suburban

Het feit, dat de Noorse singer-songwriter Torgeir Waldemar het Opera House in Oslo totaal uitverkocht voor de opnames van zijn nieuwe live album bewijst dat Torgeir in eigen land een grote naam is. En gek is dat totaal niet als je de nummers van dit album beluisterd. Torgeir’s muziek is namelijk adembenemend mooi. Intiem, bij wijlen sprankelend, bij wijlen donker en altijd zeer indringend.

Torgeir liet zich tijdens deze concerten bijstaan door een zeer uitgebreide band met daarnaast nog wat muzikale gasten. De eerst gast is zangeres Tuva Syvertsen, die met haar heldere zang te horen is in de intieme sprankelende folk van Take Me Home. Een statig folkdance nummer met zacht krassende fiddle klanken. Daarna vormen mysterieus schrapende fiddle en synthesizerklanken het intro voor de hemels zwevende countryrock van Mystery Song met betoverend pedalsteel gitaarspel.

Na een zacht aanzwellend intro volgt het weemoedig deinende Souls On A String met galmend twanggitaarspel en een hemeltergend mooie harmonica. Door de repeterende strijkers ontstaat een bedwelmende sfeer. Island Bliss is voorzien van hard indringend gitaarspel in een verder desolate en zeer breekbare ballad. Een zwerm schurende fiddeklanken daalt over je neer in het intro van Talent For Love waarin zangeres Charlotte Quale een liefdevol duet zingt met Torgeir.

Insomnia is voorzien van prachtige meerstemmige zang. Een krachtige ballad met dwarrelende theremin geluiden. Vervolgens is Streets een bedwelmend, zacht dreunend, nummer met de Neil Young-achtige krachtige zang van Torgeir. De invloed van Neil Young is ook aanwezig in de lome Americana van Leaf In The World waarin met name het harde gitaarspel aan Neil Young doet denken.

Het fraaiste nummer van het album is Burden. Voorzien van desolate banjoklanken en een ratelend slepend geluid a la Chain Gang. Geheel in stijl sluit Torgeir Waldemar zijn livealbum af met het intieme en sprankelende Remedy.

Hopelijk kan Torgeir Waldemar zijn muzikale bedwelming ook eens in ons land op ons los laten!

01. Take Me Home
02. Mystery Song