Review: The Real Naked Thruth – 40 Jaar On Tour Met Golden Earring

Auteur: Hans Muijsson, 1e druk
Uitgeverij Doornwater, Obdam
Uitvoering: Harde kaft – gebonden en groot formaat (ruim A4)
ISBN 978-90-833612-5-3
Aantal pagina’s: 265 full colour

Dit bijna letterlijk vuistdikke koffietafelboek is het verhaal van Hans Muijsson, de man die ruim veertig jaar toerde met de legendarische band, zeg maar gerust ‘het instituut’ Golden Earring.
Er is niemand in Nederland die de band en bandleden van de Golden Earring zo goed kent als Hans Muijsson. Hij werkte 42 jaar achter de schermen van de band en is daarom de enige die zo dicht bij de band is gekomen. Zoals hijzelf vertelt is dit het enige boek in de geschiedenis van de Nederlandse popmuziek dat het verhaal vertelt over de grootste rock & roll band van ons land, vanuit het Earring kamp zelf. Dat dit een uniek verhaal is dat zowel de ups als de downs laat zien die horen bij het leven onderweg. Hans neemt de lezer terug in de geschiedenis, gezien vanuit zijn ogen.

Zijn avonturen vertellen het verhaal van een fan die leider werd van het Golden Earring Infocentrum om daarna voor de band te gaan werken. Uiteindelijk werd hij de persoonlijke assistent en soigneur van de band op het podium en in de kleedkamers. Het is teveel om op te noemen wàt hij aan belevenissen vertelt, alleen daarom is het boek al een aanrader voor de echte Earring fan, maar ook voor de ‘gewone’ muziekliefhebber.

Het is een verhaal vol passie voor muziek, vriendschap en trouw waarin je ook de rafelranden van het leven in het Earring kamp leert kennen en de diepe littekens van 42 jaar on the road. Zijn verhaal is letterlijk hartverscheurend eerlijk, iets wat Hans regelmatig meldt in het boek. Dankzij dit boek blijven deze avonturen bewaard en zien we The Real Naked Truth achter deze magische band.

Het verhaal van Muijsson wordt in het boek ondersteund door tal van unieke foto’s, appjes en handgeschreven briefjes van de bandleden. Het verhaal begint met een verslag van de allerlaatste keer dat hij de drie bandleden Barry, Rinus en Cesar ontmoet, samen met andere oud-medewerkers, kort nadat bekend was geworden dat George Kooymans is getroffen door de ziekte ALS, waardoor meteen het einde van de band werd ingeluid. Hans vertelt heel veel verhalen en belevenissen, die voor velen ongetwijfeld vaak onbekend zijn gebleven en deze worden geïllustreerd met veel fantastische foto’s, vooral die over twee pagina’s naast elkaar worden afgedrukt zijn zonder uitzondering indrukwekkend te noemen.

Het is in het kort een geweldig mooi uitgevoerd boek met een prachtige inhoud. Een sieraad voor je boekenkast!
Het boek is ook bij museum RockArt in Hoek van Holland te koop.

Website: