Review: The Mavericks – Moon & Stars

The Mavericks - Moon & Stars

The Mavericks – Moon & Stars
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Mono Mundo Recordings

De in Miami geboren en al jarenlang in Nashville gevestigde Americana-iconen The Mavericks zijn terug met hun langverwachte dertiende studioalbum, ‘Moon & Stars’. Het is de eerste release sinds het baanbrekende en succesvolle ‘En Español’-project uit 2020, en de eerste Engelstalige release sinds het veelgeprezen ‘Brand New Day’ uit 2017.

“Dit album is een reis van reflectie, introspectie, geduld, leren en evolutie geweest. Sommige van deze nummers zijn jaren geleden geschreven, maar waren nog niet af. Of misschien waren wij dat niet. Nu zijn wij het”, zegt de band.

The Mavericks stonden al bekend om hun kenmerkende en eclectische Americana/roots-fusie van alternatieve en outlaw country, rock, blues, R&B en Tejano/Tex-Mex-invloeden en namen de nummers op Moon & Stars door het hele land op, in de Blackbird Studios (Nashville, Tennessee), Frogville Studios (Santa Fe, New Mexico) en Dockside Studio (Maurice, Louisiana).

Het resultaat is een langverwacht album dat zowel het tijdloze gevoel oproept van een klassieke Mavericks-release die naadloos tussen de meest gerespecteerde werken uit hun carrière past, terwijl het opnieuw de genreconventies uitdaagt en de grenzen van hun smeltkroesgeluid verlegt.

Speciale gasten op het album zijn onder meer Sierra Ferrell, Maggie Rose, Nicole Atkins en Max Abrams, het “Fantastic Five”-lid van de band. Songwriters zijn onder meer Bernie Taupin, Sam Hollander, Wally Wilson en anderen.

‘Moon & Stars’ is duidelijk het werk van de 21e-eeuwse incarnatie van The Mavericks, hoewel ze ook een beetje van het vrolijke geluid van hun hitdagen terugwinnen. In het bijzonder is Overnight Success een verhaal over een aspirant-honky tonk-ster die een outtake had kunnen zijn van ‘Music For All Occasions’ uit 1995, met zijn springerige two-beat, violen en Raul Malo’s duivelse zang.

A Guitar And A Bottle Of Wine is aan de oppervlakte aangenaam gelukkig en net daaronder verdrietig. And We Dance geeft Malo de kans om te pronken met zijn rijke Roy Orbison-achtige zang, en de sexy branie van Live Close By (Visit Often) is een overspelnummer dat ontrouw spannend laat klinken als je het goed doet (en de vocale cameo’s van Nicole Atkins doen geen pijn). En hoewel het album in z’n totaliteit donkerder is dan hun grootste hits, klinkt het popclassicisme van The Years Will Not Be Kind (geschreven door Malo en Bernie Taupin, de oude tekstschrijver van Elton John) naar het voortreffelijke vakmanschap van hun hits.

De meer atmosferische, Latijnse toon van het recentere werk van The Mavericks domineert nog steeds de meeste van deze elf nummers, en de dreiging van Without A Word, de romantische, langzame dans van het titelnummer (met Sierra Ferrell) en de Latijnse klanken met discopuls (compleet met wah-wah-gitaar) en de progressieve boodschap van Look Around You (met een gastzang van Maggie Rose) herinneren ons eraan dat, hoezeer ook veranderd, The Mavericks nog steeds een geweldige band is die consequent resultaten levert op het gebied van songwriting en studio-optredens. Als je in de jaren negentig van The Mavericks hield, zal ‘Moon & Stars’ je er waarschijnlijk aan herinneren waarom, en als je tot in dit decennium van ze hebt gehouden, zal het duidelijk maken dat dit een band is die nooit teleurstelt.

01. The Years Will Not Be Kind
02. Live Close By (Visit Often) [with Nicole Atkins]
03. Moon & Stars [with Sierra Ferrell]