Review: The Deslondes – Roll It Out

The Deslondes - Roll It Out

The Deslondes – Roll It Out
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: New West Records

De Amerikaanse Americanaband The Deslondes is opgericht in 2013 in New Orleans, Louisiana. Hun muziek heeft invloeden van folk, rock ‘n’ roll, bluegrass, R&B, blues, gospel, country en zydeco. De naam van de band is ontleend aan een straat (Deslonde Street) in de wijk Holy Cross in The Lower Ninth Ward in New Orleans. In 2015 is hun titelloze debuutalbum uitgebracht.

Deze maand verscheen hun nieuwe album ‘Roll It Out’, een album met twaalf eigen composities en een cover van J.J. Cale. Het album is weer geproduceerd samen met hun vaste producer Andrija Tokic in The Bomb Shelter studio in Nashville, Tennessee. Howe Pearson heeft inmiddels drummer–percussionist van het eerste uur Cameron Snyder vervangen.

In de prachtige opener Hold On Liza valt meteen de fraaie in veel nummers terugkerende harmoniezang van de bandleden en op een drietal nummers ook van Mat Davidson op. Na de aanstekelijke rocker Take Me Back volgt de melodieuze countryrocker met mondharp Lies I’ve Told. De nieuwe drummer Howe Pearson schreef I’ll Do It en zingt de leadvocals. Prachtig weer die harmonieën en handclapping.

Grand Junction, met een mooi mondharpintro, is fraaie melodieuze Americana met pedal steel. Kerkorgel en mandoline zijn te horen in het heerlijk meanderende Find The Ground. Pour Another Round wordt feestelijk opgesierd met de blazersarrangementen van Tuba Skinny. Old Plank Road is een lekkere honky-tonker en Pearson is lekker op dreef met prominent drumwerk en percussie in het swampy Who Really Loses.

Pearson is weer de leadvocalist in het met accordeon, piano en pedal steel opgesierde Go Out Tonight. Het vrolijke Mercury On Parade wordt massaal meegezongen. Line To Go, met pedal steel, is schitterende ingetogen melodieuze Americana. J.J. Cale’s cover Drifter’s Wife uit 1982 (album ‘Grasshopper’), is een geweldige bluesy afsluiter met pedalsteel, mondharp en die schitterende harmoniezang.

‘Roll It Out’ is een prachtig sfeervol album.

01. Hold On Liza
02. Take Me Back