Review: The Black Keys – Ohio Players

The Black Keys - Ohio Players

The Black Keys – Ohio Players
Format: CD – Vinyl Lp – Cassette – Digital / Label: Easy Eye Sound

Na vijf jaar is er weer een Black Keys album! Een album, dat door de muziekpers vooral juichend is ontvangen. Volgens sommigen is dit het beste Black Keys dat tot dusver is uitgebracht. Het duo Dan Auerbach (zang, bas, gitaar, synthesizer, Mellotron, orgel) en Patrick Carney (drums, gitaar, synthesizer en Mellotron) begon ooit als een zeer rauwe, primitieve garageblues band zonder enige vorm van opsmuk.

In de loop der jaren heeft het duo zich ontwikkeld tot een meer pop-rock-achtige band, die echter nog steeds ontzettend eigenzinnig klinkt en waar de fuzz nog steeds een belangrijke rol speelt.

De bekendste gasten op dit album zijn Noel Gallagher van Oasis en de al even eigenzinnige singer-songwriter Beck. Gallagher komen we tegen in On The Game. Een nummer dat op een sprankelende haast Tom Petty-achtige wijze begint en dat zich ontwikkelt tot een Oasis-achtig Britpop nummer.

Ook in Only Love is Gallagher in het koortje te horen. Een uitbundig krachtig groovend garagepop nummer. You’ll Pay is vervolgens een opgewekt swingend soulfuzz nummer met wederom Gallagher in het koortje. Beck is onder andere te horen in het openingsnummer van het album, This Is Nowhere, dat opent met een luie, zeer zwaar fuzzende bas en dat langzaam aan overgaat in en eigenzinnig traag groovend funky nummer.

In Paper Crown is Beck ook te horen. Een venijnig funky nummer waarin, als de grooves als een leeglopende band zakken naar trage broeierige grooves, de raps van Juicy J te horen zijn. Nog meer raps zijn te horen in het frisse psychedelisch groovende Candy And Her Friends. Dit keer zijn de raps afkomstig van Lil Noid. William Bell en Booker T. Jones’ I Forgot To Be Your Lover klinkt heerlijk in een dromerig deinende cover.

Gruizig gerockt wordt er ook volop zoals in Please Me (Till I’m Satisfied) met zwaar dreunende dwingende Gary Glitter/Adam & the Ants drums vermengd met een smerig Sympathy For The Devil sfeertje. Het supersmerig rockende Live Till I Die is garagepunk pur sang! Read Em And Weep begint al galmend als een Chris Isaaks-achtig nummer en gaat daarna eigenzinnig verder als smerige fuzzende surf. Het sprankelende Everytime You Leave sluit het album op een heerlijk zwevende wijze af.

Album nummer 12 van The Black Keys is wederom een pracht van een album geworden. Eigenzinnig en veelzijdig!

01. This Is Nowhere
02. Don’t Let Me Go