Review: Son Of The Velvet Rat – Ghost Ranch

Son Of The Velvet Rat - Ghost Ranch

Son Of The Velvet Rat – Ghost Ranch
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Fluff & Gravy – Distributie: Bertus

Son Of The Velvet Rat is een folk noir band uit Oostenrijk, momenteel gevestigd in Joshua Tree, Californië, Verenigde Staten. De band werd in 2003 opgericht door de Oostenrijkse songwriter Georg Altziebler en organist en accordeonist Heike Binder. Hun stijl wordt omschreven als folk noir, folkrock, garagerock en Americana, en ze halen muzikale inspiratie uit uiteenlopende acts als Townes Van Zandt, Georges Brassens en Dead Moon. Son of the Velvet Rat wordt ook vergeleken met Bob Dylan, Leonhard Cohen, Tom Waits, Nick Cave en Radiohead.

Om eerlijk te zijn had ik nog nooit van deze band en deze muziek gehoord. Eerst de achtergrondinformatie:

Op 9 september 2022 debuteerden Georg en Heike in het Harrison House in Joshua Tree met een verzameling nummers die later het studioalbum ‘Ghost Ranch’ van Son of Velvet Rat zouden vormen. Een heilige ruimte om deze nieuwe stukken te presenteren, teruggebracht tot hun meest essentiële elementen: twee stemmen; een norse en verankerende bariton, de andere verheffend in verweerde hoop, over zes snaren waarop Georgs bezeten spinnenvingers dansten, elke noot met intentie getokkeld. Een kale uitstorting, die door het Huis galmde als een middernachtmis in een zeldzame kerk die dapper genoeg is om de complexiteit van de liefde te verkennen.

Altziebler werd in 2012 door Kurier uitgeroepen tot Beste Oostenrijkse singer-songwriter ooit. Dat jaar publiceerde hij ook een verzameling songteksten in zijn boek ‘Songs’. Hun volgende release, ‘Firedancer’, kreeg ook de titel Beste Oostenrijkse Album van het Jaar en bereikte nummer 61 in de Oostenrijkse Top 40. Het werd in de VS uitgebracht op 21 maart 2014.

In 2016 verhuisden Altziebler en Binder naar Californië en tekenden bij het label Mint 400 Records uit New Jersey en het in Portland gevestigde label Fluff & Gravy. Een tweede verzameling songteksten werd in 2016 door Altziebler gepubliceerd in het boek Songs #2.

Son of the Velvet Rat toerde door de Verenigde Staten en Europa. Sommige van hun platen zijn uitgebracht door het Zuid-Koreaanse label Polyphone. Op 12 september speelden ze in Wenen en op 21 september zijn ze te zien in Nashville. Verdere concertdata zijn nog niet gepubliceerd op hun website, daar kun je meer achtergrondinformatie vinden, zoals dat hoort bij een website over een band.

Elf tracks telt het nieuwe album, met drie songs met als gast zangeres Jolie Holland (bekend van The Be Good Tanyas) en hoe klinkt dat? Nou… ik ben aangenaam verrast over wat ik hoorde! De songs en de sound hebben inderdaad raakvlakken met het (voor mij) beste en mooiste van Leonard Cohen en vooral die fantastische drie duetten met Jolie Holland zijn simpelweg: ge-wel-dig mooi! Wàt een ontdekking…

;

01. Bewildering Black and White Moments Captured on Trail Cams
02. Are The Angels Pretty?