Review: Ruth Moody – Wanderer

Ruth Moody - Wanderer

Ruth Moody – Wanderer
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Blue Muse Records

Ruth Moody is in de Noord-Amerikaanse Americana-scene inmiddels een bekende naam als lid van de vocalistes van The Wailin’ Jennys en als solo-artieste. Ze kreeg wereldwijd bekendheid door haar samenwerking, zowel in de studio als live, met gitarist Mark Knopfler. Geen wonder, omdat de combinatie van Knopfler’s lyrische gitaar en Moody’s engelachtige vocalen een perfecte match vormen.

Als singer-songwriter en multi-instrumentaliste (Moody speelt gitaar, banjo, accordeon, bodhran en mellotron) heeft Ruth Moody nu ‘Wanderer’ uitgebracht, een album met zelf geschreven Americana-songs.

Already Free is het openingsnummer en zet ook meteen de toon: fraaie, romantische melodieën gezongen met een engelachtige stem en semi-akoestische begeleiding, in dit geval met de toevoeging van keyboards, die een sferische sfeer creëren. Twilight is vervolgens een mooi luisterliedje met mooie harmony vocalen en een romantische pedal steel gitaar.

Heel mooi is ook het duet dat Moody zingt met fellow Canadian Joey Landreth in The Spell Of The Lilac Bloom, een song, waarin Moody’s stem doet herinneren aan Alison Krauss. Seventeen is een song over een onbeantwoorde liefde in Moody’s vroegere woonplaats Winnipeg. In Michigan (akoestische Americana) en The Way Lovers Move (sferisch) is de hoofdrol weggelegd voor de pedal steel gitaar en Coyotes laat weer prachtige harmony vocalen horen.

Die horen we ook terug in het door de dobro en viool gedragen North Calling. Hoogtepunt van ‘Wanderer’ is misschien wel de titelsong, een song over de vader van Ruth Moody’s zoon, de muzikant Sam Howard, die een zwervend bestaan leidt over het hele Amerikaanse continent, maar regelmatig terugkeert bij vrouw en kind (hij speelt regelmatig in Moody’s touring band en speelt op dit album contrabas). Het is een superromantisch gezongen song, die model staat voor het hele album.

‘Wanderer’ van Ruth Moody is een prachtig Americana album geworden, een lief en romantisch album gezongen door een van de mooiste stemmen uit de Americana-geschiedenis.

01. Already Free
02. Twilight