Review: Rory Block – Positively 4th Street – A Tribute To Bob Dylan

Rory Block - Positively 4th Street - A Tribute to Bob Dylan

Rory Block – Positively 4th Street – A Tribute To Bob Dylan
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Stony Plain Records

Singer-songwriter Rory Block (6 november 1949) draait al vele decennia mee in de muziekbusiness. De in Princeton, New Jersey, geboren en in Manhattan opgegroeide Amerikaanse richt zich op de studie klassieke gitaar, maar als ze op haar 14e kennis maakt met gitarist Stefan Grossman, die haar kennis laat maken met de muziek van de gitaristen van de Mississippi Delta Blues, gaat ze zich in deze muziek verdiepen. Haar grote doorbraak in Nederland is in 1988 met Lovin’ Whiskey, een song over de alcoholverslaving van haar ex man. De liefde van Rory Block voor de oude countryblues blijkt uit albums waarop ze een ode brengt aan Robert Johnson, Mississippi John Hurt, Skip James, Mississippi Fred McDowell, Son House, Rev. Gary Davis, Bukka White en Bessie Smith.

Eind juni verschijnt er weer een nieuw tributealbum van Rory Block, ‘Positively 4th Street – A Tribute To Bob Dylan’. Rory Block speelt op dit album alle instrumenten (akoestische gitaar, slide gitaar, drums, akoestische bas) zelf.

Het album opent met twee Dylan songs uit 1989 van het album ‘Oh Mercy’. Het intens gezongen Everything Is Broken en de ook door veel anderen (o.a. Joan Baez, Sufjan Stevens, Cindy Lauper, Mary Black) gecoverde ballad Ring Them Bells. Uiteraard ontbreekt ook Dylan’s bekendste song Like A Rolling Stone niet. Block verblijdt de luisteraar hier, ook met haar fraaie gitaarwerk, met een schitterende versie van dit oorspronkelijke nummer uit 1965.

Prachtig is de (soms vibrerend) gezongen zes minuten lange ballad Not Dark Yet uit 1997. Block bewijst hier ook goed met de slidegitaar overweg te kunnen. Na de bekende folksong, en vooral bekend van de hitversie van The Byrds uit 1965, Hey, Mr. Tambourine Man, verrast Rory Block met Positively 4th Street, een van mijn favoriete Dylan songs uit 1965.

Het oudste nummer van Dylan komt uit 1963 van zijn 2e studioalbum ‘The Freewheelin’ Bob Dylan’. De gedreven versie van Block van A Hard Rain’s A Gonna Fall duurt ruim zeven minuten. De laatste twee songs stammen uit 2020. Het van ‘Rough And Rowdy Ways’ afkomstige Mother Of Muses is een fameuze in verschillende toonhoogten en soms bijna a capella gezongen folksong.

Het slotakkoord Murder Most Foul verwijst naar de moord op president John F. Kennedy in november 1963. Dylan schreef dit nummer om zijn dankbaarheid naar zijn fans uit de spreken voor hun steun en loyaliteit door de jaren heen. Een indrukwekkend slotnummer van maar liefst ruim 20 minuten (zelfs vier minuten langer dan de versie van Dylan).

‘Positively 4th Street’ is een indrukwekkende ode aan Bob Dylan van een fantastische zangeres.

01. Everything Is Broken
02. Ring Them Bells