Review: Norman Beaker – Manchester Evening Blues

 

Norman Beaker - Manchester Evening Blues

Norman Beaker – Manchester Evening Blues
Format: CD – Digital / Label: Rock Svirke Records
Release: 2025

Tekst: Gerard Haarhuis

De titel ‘Manchester Evening Blues’ kan al vanaf 2022 bekend zijn want het is ook de titel van de autobiografie over Norman Beaker, een in 1950 in Manchester, GB, geboren bluesgitarist en zanger die, inmiddels 75 jaren jong in zijn carrière heeft gespeeld met een waslijst aan grootheden, zoals B.B. King, Alexis Korner, Buddy Guy, Jack Bruce en op albums van ook weer Jack Bruce, maar ook van Van Morrison heeft meegespeeld.
Dus zeggen we dan maar weer: Deze man kan wat!

Zelf heeft hij in meerdere bands gespeeld die al dan niet zijn eigen naam droegen met als bekendste de Norman Beaker Band. Vanaf zijn debuutalbum ‘Into The Blues’ uit 1989 is ‘Manchester Evening Blues’ nu zijn 11e album. Feitelijk zijn 10e omdat ‘Into The Blues’ later in 1989 nog eens werd uitgebracht als ‘Modern Days, Lonely Nights’…! Van die 10 albums zijn er ook nog eens 3 live, een setting waar vaak de beste muziek gemaakt wordt!

Op ‘Manchester Evening Blues’ staan maar liefst 20 nummers! en het album is uitgebracht op Rock Svirke Records en ook te downloaden via Bandcamp.

De bezetting is relatief klein gehouden:
Norman Beaker op gitaar en vocals
Kevin Hill op bas
Lenni “Sax” Zaksen op saxofoon
Dave Bainbridge op keyboards
Tim Franks op drums
Best wel apart eigenlijk dat de drummer meestal al laatste wordt genoemd terwijl dit toch iemand is die samen met de bassist voor een solide basis onder elk nummer zorgt!

Het album opent met de titelsong Manchester Evening Blues. Gelijk een gezellige, stuwende binnenkomer. Kom maar op met die gitaar. Je hoeft niet moeilijk te doen, niet oeverloos te oh-en, niets aan de hand als je gewoon de Manchester Evening Blues hebt.
Lekker.

Oef! Wat een lekker begin. Oef!!! Giving The Game Away. Prachtig! Norman heeft niets te verbergen, “falls in love too easily” wat dan de partner van dat moment nieuwsgierig maakt naar wat die Norman nog meer te bieden heeft en hijzelf wil het best langzaam aan doen, maar ja, aard van ’t beestje, Giving The Game Away. And why not. Prachtige love song!

Een lekkere boogie in een overtuigende J.J. Cale-stijl gespeeld door Norman is Little Miss Lonely. Zowel de titel als de melodie en tekst zouden perfect bij J.J. Cale gepast hebben. Little Miss Lonely, “you don’t have to be lonely anymore!” De overeenkomst met Cale én deze uitvoering: Niets meer aan toe te voegen! Top!

Een slow blues, Say It Like You Mean It, “So many roads lead to nowhere.” De gitaar gaat kristalhelder door, keyboards eronder, strakke drums en bas… wat kan er nog mis gaan. Weer een heerlijke solo. Als dit album zó doorgaat ben ik snel klaar met deze recensie want dat schrijft makkelijk weg bij deze kwaliteit!

“Why did you hurt me, when I treat you so good?” What Did I Do, “what I did, was loving you!” Lekkere doffe drums, lekker snel, ook een fijne fingerpicking solo. Puik, snel nummer!

Drink From Her Well, een klassiek verhaal over een vrouw die onweerstaanbaar was voor alle mannen (..) en dus altijd alles krijgt waar ze haar zinnen op heeft gezet. Een mooie melodie, een gitaar à la Dire Straits en dán dit verhaal… “There’ll be no way back when you Drink From Her Well.” Zelfs een echo van Peter Green klinkt door in dit heerlijke nummer!

Het is geen zeldzaamheid dat goede bedoelingen uitgebuit worden, zoals ook vaak gebeurt met muzikanten die zich vaak drukker maken om ergens te mogen spelen dan dat er ook nog “brood op de plank” komt. “Gefundenes Fressen” voor ”slimme “ zaaleigenaren die de tent dan wel vól hebben maar Nobody Wants To PayMooi, “Everybody wants us to play, but then Nobody Wants To Pay.” Een lekker stevige bluesrock met veel vocale uithalen! Het lijkt er trouwens op dat dit nummer op Bandcamp wordt overgeslagen!

De intro van Come To Me had van Rory Gallagher kunnen zijn maar daarna gaat het nummer een andere richting op, de gitaar is quasi gedubd in verschillende melodielijnen. Heel mooi. Korte verzen met langere refreinen. Een beetje Iers karakter in dit nummer. Dat dan weer wel. Mooi.

Looking Away, over al die keren, vooral op jongere leeftijd, dat je de misstanden in de wereld graag wilde veranderen en dat je ten lange leste tot de conclusie kwam dat dat nooit gingen lukken en je niet verder kwam dan Looking Away, zodat je “didn’t have to fight another day!” Teleurgesteld? Hoeft niet. Bedenk dat aan alles ooit een eind komt. Dat is een natuurwet. En… natuurwetten zijn niet voor niets wetten want hun geldigheid is bewezen!

Het is nooit goed het iedereen naar de zin te willen maken, Keep You Satisfied. Het heet niet voor niets dat liefde van twee kanten moet komen! Een lekkere, eenvoudige stamper, een mooie gitaarsolo om dan de tekst te herhalen dat “hij” er alles aan wil doen to Keep You Satisfied.

De belangrijkste eigenschap waar je dus heel zuinig op moet zijn: Stay True To Yourself. Prachtig. Elke zin wordt aangevuld met een kristalheldere korte riedel op gitaar. Oef!!! Dit is zó goed!!! De tekst én de manier waarop! Top! Wat er ook gebeurt, Stay True To Yourself!

Sensuality is een stevige stamper over het begin van een relatie waarin afgetast wordt wat beide kanten willen en tot hoever beiden willen gaan. “I know you want to, so am I…” Het “spel” van Sensuality. Lekkere rockende melodie die perfect de spanning van de onzekerheid weergeeft tussen beiden of er wel of niet een volgende stap gezet wordt. Mooi.

Liefde op het eerste gezicht, een toevallige ontmoeting, Waiting For You, elkaar gelukkig weer terug zien en het gevoel hebben dat dit de ware is waar alle vorige relaties bij vervagen. Waiting For You. Hoe mooi kan het zijn? Ook dit nummer is een stevige rocker. Mooi.

Nobody Died is dan weer een fijne midtempo blues waarin je blij mag zijn dat Nobody Died. Uiteindelijk is dat ook zo, als je morgenvroeg wakker wordt en jij bent er dus nog! En natuurlijk is dat niet elke dag het geval maar voorlopig… Nobody Died.

We hebben elkaar nodig! Man en vrouw! Zonder welke “vorm” van samenwerking dan ook, is er niets en mocht je daar anders over denken, You got Something In Your Head, een verdrietig misverstand dat tot niets leidt. Ook weer een stevige rocker met veel herhalende vocals en een chicken-gitaar als solo, begeleid door massieve drums en zware bas.

I Don’t Mean A Thing To You, dat komt wel eens voor wanneer je het gevoel hebt beiden hetzelfde na te streven waar dat niet zo blijkt te zijn… Lekker bluesy met dito gitaar, over het “bijhouden” van je partner in het beklimmen van de sociale ladder… Een tip van Wim Sonneveld* in z’n rol van Willem Parel: Al wie de maatschappelijke ladder het snelst wil beklimmen, kan hem ’t beste plat neerleggen! Eén ding is heel zeker: Mocht je meegaan in die race dan blijf je zeker
niet trouw aan jezelf, om maar even aan te sluiten bij de boodschap uit Stay True To Yourself. Wel een lekker nummer natuurlijk, een overbodige opmerking want alle nummers op dit album zijn lekkere nummers!
*Wim Sonneveld was een van de grootste cabaretiers van de vorige eeuw en speelde een aantal beroemde conférences in een typetje zoals Willem Parel maar ook Frater Venantius en anderen – Kijk maar eens op YouTube.

Geïnspireerd door Bo Diddley heeft Norman No More Big Love (For Me) geschreven. De melodie is meer dan herkenbaar. Het verhaal beschrijft de pogingen van iemand om de ware liefde te vinden. Op het moment van dit schrijven (..) nog zonder resultaat, waardoor de beste jongen vrij wanhopig uitroept No More Big Love (for me).

Niet alleen een iconisch album van Crosby, Stills, Nash & Young, Déjà Vu, maar ook een verschijnsel als je wel eens iets meemaakt waarvan je denkt: Heb ik dat niet eerder… Daar gaat Must Have Been Here Before over. Alweer liefde op het eerste gezicht waar je na die eerste ontmoeting het gevoel hebt dat je elkaar al veel langer kent en alles al eens meegemaakt hebt. Een fijn gevoel natuurlijk. En terwijl bas en drums het ritme vast houden en Norman zingt,
speelt hij heerlijk bescheiden op z’n gitaar waarna er weer een fraaie solo komt met de keyboards daar lekker doorzagend onder als in de beste soulnummers! Prachtig. Top!

Elke relatiebreuk geeft een knauw in het zelfvertrouwen en niet zelden bekruipt je de angst of het een volgende keer niet weer mis gaat. Tip van deze Bluestownmusic.nl- recensent: Niet geschoten is altijd mis! Dat geldt voor alles, je weet iets pas als je het geprobeerd hebt, dus: Ga ervoor! After All This dus. Maar… wanhoop niet! Een mooie midtempo blues met een prominente rol voor de keyboards. Liefde is heerlijk, liefde is ook pijn lijden, liefde is blues! Hoe vaak lees je niet dat kort na het overlijden van de ene partner, de achterblijvende partner geen levenslust meer kan vinden en ook vrij snel daarna overlijdt. Liefde! After All This. Prachtig! Top!

Het laatste nummer op dit heerlijke album vertolkt een waarheid als een koe: People Aren’t What They Say. Iedereen heeft een agenda, zíjn agenda, háár agenda, dubbele agenda’s, driedubbele agenda’s, belangen, interesses, what’s in it for me? Zoals het album begon gaan we het ook afsluiten, met een lekkere
stevige rocker. Een ouder troost een kind nadat “ze” voor de eerste bedrogen is en dat wat er ook gebeurt, haar ouders er altijd voor haar zullen zijn!
Dat doet me denken aan het nummer Solid Ground van Miss Emily op haar geweldige album ‘The Medicine’. Eén van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste taak van ouders om er altijd te zijn! Puberteit? trammelant? verkeerde keuze? you name it. Ouders moeten het geduld op kunnen brengen er te zijn, óók als
een kind “weg” is geweest en “terug” komt, juist dan! Een mooi en overtuigend nummer!

En dan zit het album er op. Twintig nummers! De een nog mooier of beter dan de ander! Moet ik favorieten noemen? Doe ik niet! Norman Beaker heeft met ‘Manchester Evening Blues’ een fantastisch album afgeleverd. Heerlijke nummers, goede teksten die er toe doen, fabelachtig fijn gitaarspel, puike begeleiding en dat dus twintig nummers lang! Grote klasse en van harte aanbevolen, deze rasmuzikant van 75 jaar. Genieten dus!!!

Tracks:
01. Manchester Evening Blues
02. Giving The Game Away
03. Little Miss Lonely
04. Say It Like You Mean It
05. What Did I Do
06. Drink From Her Well
07. Nobody Wants To Pay
08. Come To Me
09. Looking Away
10. Keep You Satisfied
11. Stay True To Yourself
12. Sensuality
13. Waiting For You
14. Nobody Died
15. Something In Your Head
16. I Don’t Mean A Thing To You
17. No More Big Love For Me
18. Must Have Been Here Before
19. After All This
20. People Aren’t What They Say

Website: https://www.normanbeaker.com/