Review: Melissa Etheridge – I’m Not Broken

Melissa Etheridge - I’m Not Broken

Melissa Etheridge – I’m Not Broken
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Sun Records

‘I’m Not Broken’ is een twaalf tracks tellend live-album met Melissa Etheridge’s hits en een gloednieuw nummer dat ze speciaal voor dit project schreef. Het album wordt uitgebracht samen met een tweedelige gelimiteerde documentaireserie voor Paramount+, waarin Melissa Etheredge een concert geeft in een vrouwengevangenis in Kansas.

Melissa komt oorspronkelijk uit Leavenworth, Kansas, waar ze op 29 mei 1961 werd geboren (ze is dus 63 jaar), en groeide op met optredens in gevangenissen in haar geboortestad voordat ze een echte rockster, bekroond muzikant, beroemdheid en activist werd. Dit project gaat over terugkeren naar je roots, verlossing en de helende kracht van muziek. Het wordt uitgebracht via Sun Records, een perfect thuis in de lijn van Johnny Cash’ iconische album ‘Live From Folsom Prison’.

‘I’m Not Broken’ is live opgenomen in de Topeka Correctional Facility en bevat nieuwe versies van samengestelde fanfavorieten en originele nummers. Het album, gemixt door Vance Powell, geeft Etheridge’s krachtige boodschap van hoop weer, terwijl ze speelt voor de 2.500 vrouwelijke bewoners van de gevangenis. Het zal bekend zijn dat Amerikaans publiek doorgaans erg luidruchtig is bij live opgenomen concerten. In dit geval zijn de gedetineerde dames wel heel hard te horen! Het concert opent met een toespraak van de burgemeester en daarna barst Melissa met haar uitstekende band los met All American Girl.

De plaat is gevuld met podiumgeklets van Etheridge en gejuich van de bewoners, waardoor je kunt luisteren naar de sfeer van het volledige productieconcert. Beelden van de show zullen te zien zijn in een documentaire die wordt gestreamd op Paramount+. Tijdens Come To My Window wordt het refrein massaal meegezongen door de 2.500 vrouwen. Het nieuwe nummer A Burning Woman had ze nog nooit live uitgevoerd maar viel duidelijk erg in de smaak!

Over de opnamen op de beide cd’s (en lp’s) kan ik kort zijn: het is haast alsof je erbij bent! Muzikaal zit het zoals altijd bij Melissa geramd in elkaar en de sfeer tijdens het concert spat er bijna van af! Er zijn veel overeenkomsten met de eerder genoemde ‘gevangenisplaten’ van Johnny Cash en zéker met diens San Quentin lp maar een groot verschil is dat Melissa Etheridge alles mag zeggen wat ze wilt, haar uitspraken worden dus niet weggepiept.

Melissa Etheridge al heel lang erg populair, vooral in de Verenigde Staten natuurlijk, maar ook in Europa heeft ze veel fans. Momenteel toert ze de VS, samen met collega-zangeres Jewel en later ook met de Indigo Girls. Of ze ook naar ons land of naar Europa komt is niet bekend, althans op haar website wordt hier niets over gemeld. Hopelijk komt ze snel weer eens deze kant op, misschien in 2025?

De vinylversie is geperst op ondoorzichtig geel vinyl via haar website, exclusief voor fans van Melissa Etheridge en Sun Records verkrijgbaar.

CD 1:
01. All American Girl