Review: Magda Novels – Vol. 1 Shadow Work

Magda Novels – Vol. 1 Shadow Work
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Independent
Release: 2025
Tekst: Gerard Haarhuis
Magda Novels zoals ze zich nu noemt op haar eerste soloalbum, heet officieel Magda Andersson, afkomstig uit Zweden en heeft ondanks haar nog maar 34 jaar al een lange carrière achter zich als lid van de theatrale folk-piratenband Ye Banished Privateers, zoals het in de bio zo mooi beschreven wordt. Solo dus, omdat al langer het gevoel sluimerde een meer ingetogen soort muziek te maken. Intiem, breekbaar, zo nodig confronterend. Afgezien van wat er in haar binnenste allemaal opborrelt vindt ze inspiratie in het werk van bijvoorbeeld Joni Mitchell en Patti Smith.
Op deze plaats wil ik een compliment geven aan JohTheMa Promotions voor de wérkelijk complete info die aangeleverd is aan Harry Radstake van Bluestownmusic.nl. Daar kun je als recensent gelijk mee aan de slag! Wel zo fijn.
‘Vol. 1 Shadow Work’ dus waarop Magda zelf zingt en gitaar speelt. Daarnaast krijgt ze muzikale ondersteuning van:
– Jessica Nordström op piano, keyboards, synthesizer en backing vocals
– Satria Bimantara Karsono op gitaren, banjo en backing vocals
– Michel Beeckman op bas
– Niklas Lindroth op drums en percussie
– Mattias Eklund, de producer van het album op synthesizer op (4) en gitaar en bas op (7)
Het album ‘Vol. 1 Shadow Work’ van Magda Novels wordt in eigen beheer uitgegeven en gedistribueerd door Coast To Coast. Van het album is al een single verschenen House Of Mirrors. Het album herbergt 10 nummers en is gebaseerd op het concept van “shadow work” een begrip uit de psychologie, voor het eerst gemunt door Carl Jung, die het begrip uitlegt als dat je gedurende je leven bepaalde eigenschappen en gevoelens van jezelf verborgen wil houden, zowel voor de buitenwereld alsook voor jezelf. Dat eerste is best verstandig, dat tweede een stuk minder. Het juist erkennen ervan en eventueel aan toegeven geeft je meer zelfbewustzijn en een completer zelfbeeld. Dat eerdere gevoel om dingen te “beschermen” wordt uitgelegd als zijnde een schaduw van je zelf. Shadow Work dus.
Zo! en met dit begrip is Magda dus aan het werk gegaan!
Laten we maar gauw gaan luisteren!
Het openingsnummer Over The Moon begint met een fabelachtig helder en diep aangeslagen gitaar, gevolg door de eveneens heldere stem van Magda. Ze is Over The Moon, is te ver, te hoog gegaan, mist de vastigheid en is bang te vallen. Gelijk valt de vocale gelijkenis met Patti Smith op! Dit is wel heel erg wonderschoon!!! En wat een geweldig gitaarspel. De rest van de begeleiding is subtiel en minimaal. Heel mooi. De simpele constatering dat what goes up must come down geeft Magda ook de sleutel tot een oplossing ook al zingt Magda het in omgekeerde volgorde. Best grappig. Top!
Als een spaghettiwestern slaat er alweer zo’n diepe gitaar aan, echter wel gelijk met lekker scherpe uithalen. Leaves. Een vlotte melodie en vrij hoog gezongen door Magda, terwijl die gitaar het blijft doen! “Like the Leaves, I must fall” en dat doet pijn en ze weet niet hoe ze zacht neer moet komen. En eerlijk gezegd krijgt ze daar in dit korte nummer ook niet echt een antwoord op…
De eerste single van het album House Of Mirrors, is weer een stuk rustiger. Magda danst voor een spiegel, lekker intiem, verborgen voor de buitenwereld. Een mooie melodie, strakke drums, mooie gitaar. En ook al weet ze technisch niet hoe ze moet dansen, ze vermaakt zich uitstekend op háár manier omdat ze zich niet bekeken voelt! Volle backing vocals begeleiden haar in het laatste deel waarin ze nog steeds het idee heeft dat ze danst “like a deer in the headlights” maar ik veronderstel dat dat gevoel ontstaat door de vele “spiegels”… Heel mooi en gevoelig.
Je hoort het wel eens zeggen dat er niets meer te verliezen is, alleen nog maar te winnen… What’s Left To Lose? Magda wil het graag opnieuw proberen maar weet niet zeker of het dit keer gaat lukken. “This was too close to the sun” met een verwijzing naar Icarus. Nu heeft ze een “broken heart and far from hope”, wil ook graag een “helping hand”. Mooie, ook weer zware melodie om de ernst van de situatie duidelijk te maken, waarna dat instrumentale geweld weer tot rust komt en Magda met een minimale begeleiding verder zingt dat ze in haar dromen wel een oplossing bedenkt maar dat lijkt haar toch ook nog niet zo geweldig. Bijna wanhopig vraagt ze hulp. “Give me a reason, to live on!” Een complete film in vijf minuten! Mooi.
In Undefined bezingt Magda haar gevoel van een tijdje geleden dat ze zich Undefined voelde. “Losing track of who I am” en dan komt er een toch altijd gezellig banjo! En komen vanzelf de ideeën “to fill the castles in the air” en toch gaat dat Undefined-gevoel nog niet weg. Laat me (zelf) gaan, “lose control”, laat me ontdekken wat er “ginds” is, enzovoort. Naast de banjo een overtuigend hoopvolle melodie die instrumentaal een heel stuk wordt voortgezet tot zelfs aan het eind van het nummer. Mooi en een sterke tekst in een mooie melodie!
In het volgende nummer komt de banjo gelijk aan het begin terug. Driftwood. Een karakteristieke folk-melodie waar met synthesizer een hele beste viool nagebootst wordt! Magda voelt zich op drift ná een storm en vraagt houvast “will you take my hand, I need guidance” Heel mooi met sterke mannelijke backing vocals die vertrouwen in de toekomst uitstralen, dát gevoel komt in ieder geval sterk over! Waarna een mooie solo op de banjo volgt. “When you are lost, I am lost” – “There is my love, my new start” en “I need guidance” zodat Magda niet langer hoeft te zingen over een gevoel van Driftwood. Heel mooi. Magda Novels slaagt er met ogenschijnlijk gemak in elke keer in een paar minuten een compleet verhaal te schilderen. En ook de begeleidende muziek qua zwaarte naadloos op de zwaarte van de tekst aan te laten sluiten! Heel knap en heel mooi!
Een strakke, hoekige intro in Rolling Tides ! Mooi aangeslagen gitaar. Het is afgelopen met onzekerheden en angsten. Rolling Tides. Het enige dat nog pijn kan doen is nog langer blijven hangen in die ellendige onzekerheid. Vanaf nu is het trots en zelfverzekerdheid wat uitgestraald gaat worden. Rolling Tides dus. Ik zou bijna zeggen een onbekommerd, vrijgevochten melodietje aan het eind van dit nummer.
Een gevaarlijk begrip Circles. Je kunt in Circles blijven redeneren, je kunt het gevoel hebben dat je je in Circles aan het “voort”bewegen bent, dus zonder dat een meter opschiet… “Show me your Circles and I show you mine.”Zwaar aangezet en overtuigend gezongen door Magda met mooie backing vocals. Deze stem van Magda heb ik eerder nog niet zó horen klinken! Een prachtige gitaarsolo is het vervolg. “Circles two times” om ondanks alles wel aan te geven dat elke medaille nog steeds twee kanten heeft, dus ook die Circles in je eigen “ikkie”! Mooi.
En natuurlijk zijn we benieuwd hoe het afloopt. Als het goed is komt het antwoord uit How It Ends. Een onvervalste country! Een lekkere scherpe banjo. Een aantal verhalen passeren de revue die allemaal moeten leiden tot “See you again!” Het zal duidelijk zijn dat dit nummer een buitenbeentje vormt op dit album. Niet qua tekst maar wel qua muziek. Wel een heel vrolijk nummer met weer de synthesizer die een compleet strijkorkest nabootst. Goed gedaan.
Het laatste nummer van dit album is een miniatuurtje waarin Magda solo zingt met alleen haar gitaar als begeleiding, You Had Time. “How can I go home, with nothing to say.” “Je” vroeg tijd maar hebt tijd voldoende gehad, dus “I’m coming home with an empty head!” En al die gedienstige hulpvaardigheid, ach, “I make jokes about the way things are…” Hij heeft z’n tijd, hij heeft z’n kans gehad, You Had Time! Een indrukwekkend einde van dit hele mooie album van Magda Novels!
Inderdaad Shadow Work, een interessant begrip waar Magda een aantal hele mooie nummers aan ophangt. Goed gevonden, goed geschreven, heel mooi uitgevoerd met een opmerkelijk veel variërende stem van Magda. Het is zeker geen album om er zo even nonchalant tussendoor te beluisteren. Niet doen. Ga er gerust maar even goed voor zitten, bij voorkeur als de dag tot rust is gekomen. Het zijn tenslotte wel nummers die iets te vertellen hebben en dan kun je er maar beter goed naar luisteren. En misschien zijn er ook nog raakvlakken metje eigen leven en kom je tot de conclusie het niet alleen Magda Novels is die met Shadow Work aan de slag moet…!
Heel mooi dus en een serieus album met in sommige nummers een puike instrumentatie. Dat in combinatie met het hele mooie zingen van Magda leidt tot mijn volgende favorieten: Over The Moon, What’s Left To Lose, Driftwood en You Had Time. Het laatste nummer met afstand de beste omdat de tekst zo realistisch is, en daarom spijkerhard en zo moet het ook! Sinds wanneer worden er zoete broodjes gebakken? Nou dan! Met deze insteek van Magda wil ik graag uitkijken naar haar volgende album!!!
Tracks:
01. Over The Moon
02. Leaves
03. House Of Mirrors
04. What’s Left To Lose?
05. Undefined
06. Driftwood
07. Rolling Tides
08. Circles
09. How It Ends
10. You Had Time
Website: https://www.magdanovels.com/
