Review: Los Lonely Boys – Resurrection

Los Lonely Boys - Resurrection

Los Lonely Boys – Resurrection
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: BMG

Tekst: Henk Hekkelman

Op hun nieuwe album Resurrection combineren Los Lonely Boys hun kenmerkende Texaanse rockgeluid met diepgaande boodschappen. Zo maken ze een solide comeback!

De band ken je waarschijnlijk van hun debuutsingle Heaven, die in 2004 de band van het lokale rock-‘n-roll landschap in Texas naar de mainstream bracht. Het nummer bereikte de eerste plaats in de Billboard Adult Contemporary-hitlijst en leverde hen een Grammy Award op voor Best Pop Performance by a Duo or Group With Vocal. In hun inmiddels vier decennia bestaande carrière hebben de broers Henry, Jojo en Ringo Garza een loyale fanbase opgebouwd dankzij hun energieke melodieën en herkenbare stemmen.

Na een langere pauze, waarin Jojo in 2019 tijdelijk de band verliet, keren Los Lonely Boys terug met ‘Resurrection’, hun eerste album sinds de hereniging in 2022 en sinds het uitbrengen van ‘Revelation’ in 2013. Op dit nieuwe album brengen ze opgewekte ritmes en catchy melodieën, afgewisseld met serieuze boodschappen die ongetwijfeld in de smaak zullen vallen bij hun trouwe fans.

Het album opent met wijze woorden in de eerste single, Wish You Would. Jojo zingt met oprechte emoties: “If you want to be rock and roll. You gotta learn to let things go … To escape the hold. You have to disconnect your soul .And then you’ll find a truth that sets you free.” Vervolgens laten Henry en Jojo hun bluesy gitaarriffs horen in I Let You Think That You Do en voegen ze een vleugje flamenco toe in Dance With Me. Zowel dit laatste nummer als Can’t Get No Love zijn perfect voor op de dansvloer.

In Send More Love roept de band op tot meer medeleven in de wereld, met teksten over gebroken harten en tranen. Henry zingt oprecht: “Nobody tells the truth. Because it’s easier to lie” en “This world is going crazy. Can you send more love?”

Door het hele album heen schitteren Henry en Jojo met prachtig gitaarwerk, of het nu gaat om de tedere ballad Natural Thing of het bluesy Bloodwater. Een opvallend nummer is het nostalgische See Your Face, met een melodie die doet denken aan een warme bries en troostende teksten als: “It’s been a while since I’ve seen your smile.And you fill my cup with joy.” Het nummer gaat over het pijnlijke besef dat je afscheid moet nemen van iemand, terwijl je terugdenkt aan de vreugde die die persoon in je leven heeft gebracht.

Het album sluit af met het intense Bloodwater, waarin gitaarriffs en het spookachtige orgelspel van Rock and Roll Hall of Fame-lid Reese Wynans zorgen voor een sfeervol einde, dat de virtuositeit van de band prachtig vastlegt.

Twintig jaar na hun debuutalbum bij een groot platenlabel is ‘Resurrection’ een sterk, veelzijdig album van een geliefde band die muzikaal nog altijd springlevend is. Hun nalatenschap zal waarschijnlijk de komende decennia alleen maar verder groeien.

01. Wish You Would
02. I Let You Think That You Do
03. Dance With Me