Review: Layla Zoe – Into The Blue – Live In Concert

Layla Zoe - Into the Blue - Live in Concert

Layla Zoe – Into The Blue – Live In Concert
Format: CD + Blu-ray / Label: Independent

Soms vergis je je… zo dacht ik dat de achternaam van Layla Zoe uitgesproken moest worden als Zoë. Luisterend naar dit album laat de zangeres al meteen weten dat je haar naam als Layla Zo moet uitspreken. Dit album is op 24 maart van dit jaar opgenomen in concertzaal Harmonie in Bonn, dat je zou moeten kennen van de Rockpalast Crossroads uitzendingen op WDR televisie, die ieder voorjaar én najaar in deze zaal worden opgenomen. Ikzelf ben verschillende keren bij deze opnamen geweest en de niet al te grote zaal (ik schat maximaal 500 bezoekers) heeft in mijn ervaringen altijd een goede sfeer naast een prima geluidssysteem. Overigens is het in hetzelfde gebouw gevestigde restaurant ook zeer de moeite waard.

Layla vertelt: “Ik ben ontzettend blij om mijn nieuwe album ‘Into The Blue – Live In Concert’ aan te kondigen, dat live is opgenomen in Harmonie in Bonn. Met een selectie van de beste originele nummers en covers van het concert van die avond, zal ‘Into the Blue’ op 19 september 2024 onafhankelijk worden uitgebracht op CD en Blu-ray in een prachtige dubbele digipack!”

“Enorme dank aan de muzikanten die die avond op het podium in Harmonie in Bonn, Duitsland, speciaal hebben gemaakt, Krissy Matthews op gitaar, Felix Dehmel op drums en Josh Rigal op bas en achtergrondzang.”

“Dit live concertalbum/film is opgedragen aan mijn fans en ik kan niet wachten om het binnenkort met jullie allemaal te delen.”
Het optreden bestaat uit twee delen: voor de pauze eigen werk en na de pauze een flink aantal coverversies. De opener, Oh Lord I Want You To Help Me is een traditionele a capella gezongen gospelsong, waarin je meteen de prachtige zangstem van Layla hoort. Bijzonder is te horen dat ze meteen het publiek stil krijgt, geen last van de Dutch Disease dus. Het is tevens de kortste song op het album, want de meeste andere duren gemiddeld ruim 8 minuten.

De volgende songs komen van het album van het album ‘Gemini’: Turn This Into Gold dat start met een mooi intro waarna Layla eerst met een hoge stem zingt en later wat lager klinkt. Automatic Gun is meteen wat steviger en Krissy Matthews speelt een geweldige gitaarsolo. Are You Still Alive Inside is een mooie bluessong. Kortom: in de eerste vier songs geeft Layla al een perfect visitekaartje af.

De coversongs zijn wat mij betreft zeker bijzonder te noemen: War Pigs van Black Sabbath in een lekker lange versie, Little Feat’s Willin’, Janis Joplin’s Move Over, Bob Dylan’s Forever Young en het honderd jaar oude Freight Train van Elizabeth Cotten zijn wat mij betreft prima uitgevoerd door deze geweldige zangeres en haar uitstekende band.

De blu-ray heb ik nog niet kunnen bekijken, want die was nog niet beschikbaar. Zal vast de moeite waard zijn, omdat de muziek in elk geval top is, zoals hiervoor beschreven.

In oktober waren optredens gepland in Duitsland, België en ons land, maar helaas is een flink aantal daarvan gecanceld.

01. Oh Lord I Want You To Help Me