Review: King Of The World & Friends – Live At The Boerderij

King Of The World & Friends - Live At The Boerderij

King Of The World & Friends – Live At The Boerderij
Format: CD + DVD / Label: KOTW Records

Er zijn zo van die concerten waar je graag bij geweest zou zijn… dit is er zo eentje: het tienjarig jubileumoptreden van ‘King Of The World & Friends’ in poppodium De Boerderij in Zoetermeer, op 14 april 2022. Ik ben blij KOTW regelmatig live te hebben gezien, met name in de eerste periode van de band, dus met Erwin Java op gitaar en Fokke de Jong op drums, naast Ruud Weber op zang en basgitaar en Govert van der Kolm op toetsen. Deze laatste twee zijn nog steeds de kern van de band naast de van oorsprong Belgische gitarist Stef Delbaere en huidige drummer Marlon Pichel (hem had ik nog niet live gezien).

Vier gasten waren uitgenodigd: gitarist/zanger Matt Schofield, mondharmonicaspeler/zanger Big Pete (Pieter van der Pluijm) en soul-, jazz- en blueszangeressen Shirma Rouse (wie kent haar niet) en Christine Tambakis, die bekend is van haar werk met haar levenspartner Matt Schofield.

Het concert begint met twee songs van het meest recente studioalbum ‘Royal Ten’, dat in februari 2022 werd uitgebracht en dat wellicht niet bij alle concertbezoekers bekend was, maar al vanaf opener Unsung Heroes reageert het publiek enthousiast op het gebodene en dat blijft zo tot na de allerlaatste en achttiende song, Don’t Let Nobody Drag Your Spirit Down. En eerlijk is eerlijk: de totaalsound van KOTW is ondanks de bezettingswisseling eigenlijk niet veranderd.

Uiteraard heeft het geweldige gitaargeluid van Stef Delbaere een andere sound dan die van Erwin Java, hij bewijst ook bij dit concert dat hij één van de beste bluesrockgitaristen van de Benelux is! Heerlijke solo’s in de vaak lange nummers en ook als hij samen met Matt Schofield speelt klinkt het geweldig èn is er absoluut verschil te horen tussen beide gitaristen!

Helemaal niet veranderd is het lekker hese stemgeluid van Ruud Weber, die ook alle teksten van de ‘eigen’ songs schreef èn uiteraard mag Govert van der Kolm niet vergeten worden, wiens (vooral) orgelgeluiden ook zeer bepalend zijn voor de KOTW sound. Marlon Pichel blijkt een uitstekende drummer, die samen met Govert ook veel van de backing vocals verzorgt.

Na nog een ‘oude’ KOTW song en een geweldige uitvoering van On My Way Back Home met een hoofdrol voor de Hammond van Govert van der Kolm, is het de beurt aan de Britse, maar in de VS wonende, Matt Schofield, die drie van zijn eigen songs speelt, zoals Lay It Down, een lekkere slow blues met ook nu weer dat prachtige orgelgeluid van Govert, waarna Big Pete het stokje, de microfoon, overneemt en na een oudje van KOTW, Evil Thing, een prima eerbetoon brengt aan wijlen Lester Butler en samen maken ze er een lekker Red Devils feestje van.

Tijdens Please Send Me Someone To Love horen we voor de eerste keer Christine Tambakis zingen, in duet met Matt, evenals in het prima That’s What Love Can Make You Do. Na Life After You van het album ‘Connected’ is het de beurt aan Shirma Rouse, die tijdens de recente editie van het North Sea Jazz Festival in Rotterdam optrad met het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht, waarmee ze een eerbetoon bracht aan Aretha Franklin. Shirma bewijst ook in Zoetermeer een van onze beste zangeressen in de vaderlandse blues-, soul- en jazzscene te zijn en op Dr. Feelgood laat ze een geweldige Aretha horen. Tijdens de afsluitende songs doen alle gasten mee met KOTW.

Heel prettig vind ik dat het hele concert is gefilmd en als dvd is toegevoegd aan de dubbelcd. Het geluid op de dvd is helaas niet in surround sound, wat voor een eigen beheer productie waarschijnlijk onbetaalbaar is, maar de sound op de cd’s als op de dvd is echt geweldig, wat ongetwijfeld mede te danken is aan de inmiddels overleden geluidsman Arjan van Dijk, aan wie het album is opgedragen. Govert van der Kolm heeft de mix en productie gedaan van zowel de cd’s als de dvd.

Zoals alle vorige albums van KOTW is ook deze een aanwinst voor de cd-collectie van menig bluesrockliefhebber!

(NB: de songs op de dvd hebben dezelfde volgorde)

01 – UNSUNG HEROES