Review: Khalif Wailin’ Walter – Phoenix Risin’

Khalif Wailin' Walter - Phoenix Risin'

Khalif Wailin’ Walter – Phoenix Risin’
Format: CD – Digital / Label: Timezone Records

Timezone Records-artiest Khalif Wailin’ Walter (werkelijke naam Walter Malone) komt uit Chicago en behoort zonder twijfel tot de vele generaties Chicago’s Blues Players die de diepe traditie voortzetten en daarin nieuwe wegen inslaan. Als kind en zoon van militaire ouders was Khalif voortdurend in beweging. Via het American Forces Network verdiepte Khalif zich in de bigbandgeluiden van Count Basie en Glenn Miller.

Op 17-jarige leeftijd pakte hij de gitaar op en neigde hij naar AC/DC en Van Halen. Op 20-jarige leeftijd zette een toevallige ontmoeting en een gitaarles van een half uur van wijlen bluesicoon B.B. King hem op het pad van zijn doel en missie: het behoud van de geschiedenis en traditie van Chicago elektrische Blues. Hij bracht tijd door in de bands van onder meer Carl Weathersby, Lonnie Brooks en Lurrie Bell in Chicago. Khalif streeft zijn passie voor de Chicago Blues na en eert de geschiedenis en de artiesten als muzikant, auteur, docent en producer. Voor het label Pepper Cake Records maakte hij twee albums.

De eerste cd van Khalif Wailin’ Walter voor Timezone Records staat gepland voor release op 20 september 2024. ‘Phoenix Risin’, vol met handraisin’, foot stampin’, hip shakin’, gooi je hoofd achterover en schreeuwende bluesmelodieën.

De liedjes zijn hier de sterren. Khalif’s songwriting staat met één voet stevig geworteld in de diepe elektrische bluesgitaartraditie van Chicago op nummers als Big Bootyed Woman en het titelnummer Phoenix Risin’. De andere voet is geworteld in de kleine combo-bigbandtraditie uit Texas, wat duidelijk te horen is op de door de blazerssectie gedreven nummers Connie-Lee, Baby Please Lie To Me en Stone Cold Busted.

Khalifs gitaarwerk is prikkelend en zingt en doet denken aan bluesgrootheden Otis Rush en Albert Collins als hij zich verdiept in songs als The Streets en de ordinaire Chicago Sound Check. Wanneer hij een meer ondersteunende rol moet spelen, is zijn akkoordwerk sexy en verleidelijk. De temperamentvolle zang van Khalif is het ene moment zacht en croonend op zijn I’m Your Love Doctor en het volgende moment hartstochtelijk overweldigend, wat te horen is op I’m Through Cryin’.

‘Phoenix Risin’ is in veel opzichten de cd die ik altijd al heb willen maken. Het kostte veel tijd en werk voordat alle omstandigheden samenkwamen en de juiste mensen bij elkaar kwamen om het te laten gebeuren zoals ik de dingen in mijn hoofd hoorde”, zegt Khalif.

Dit album maakt opnieuw verbinding met de muziek waar hij als kind voor het eerst van hield en waar hij naar luisterde. De muziek is diep geïnspireerd door het verleden, waarbij hij zachtjes de fijne lijn bewandelt tussen vertrouwd, terwijl hij zeker met zijn eigen stem naar de toekomst kijkt. Om zijn visie voor deze cd werkelijkheid te laten worden, besloot Khalif in zijn eigen woorden “all-in op mij te gaan”, waarbij hij gebruik maakte van de moderne technologie om te laten zien dat hij meerdere rollen op zich nam.

Alle songs zijn geschreven, opgenomen, geproduceerd, gemixt en gemasterd door Khalif zelf. Als uitvoerder zingt hij alle zang, speelt gitaar en bas en voert alle aanvullende percussie uit. De liedjes vormen het raamwerk voor geïmproviseerde gesprekken die sterk afhankelijk zijn van de vaardigheden van de muzikanten. Khalif wordt op deze cd begeleid door vele uitmuntende doorgewinterde bluesveteranen, onder meer pianist Chris Rannenberg, tenorsaxofonisten Martin ‘Tinez’ van Toor & Tommy Schneller, Paul Jobson op orgel en sessiedrummer Barry Wintergarden uit New Orleans.

Phoenix Risin’ is wat mij betreft een lekker en gevarieerd bluesrockalbum van een uitstekende zanger en muzikant met een prettige zangstem én geweldige songs. Dat hij alle songs heeft geschreven en gearrangeerd en daarnaast ook de productie deed bewijst zijn veelzijdigheid en kunnen.

Mijn favorieten zijn Baby, Please Lie To Me, The Streets Guitar, titelsong Phoenix Risin’, I’m Your Love Doctor en de afsluitende instrumental Chi-Town Soundcheck. Benieuwd of dit nieuwe album zijn bekendheid gaat vergroten, wat hij volgens mij absoluut verdient!

01. Connie-Lee
02. Baby, Please Lie To Me
03. The Streets Guitar