Review: Kaz Hawkins – Live In Brezoi (I)

Kaz Hawkins - Live In Brezoi

Kaz Hawkins – Live In Brezoi (I)
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Dixiefrog Records

Als er één plek is waar het talent van Kaz Hawkins perfect tot uiting komt, dan is het wel het podium. Dit album, opgenomen op het Summer Camp Festival in Brezoi, Valcea, Roemenië, is daar het onweerlegbare bewijs van. Dit festival is in slechts enkele jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste bluesfestivals in Europa en heeft Kaz Hawkins lange tijd tot een van de ‘koninginnen’ gekroond, waarbij de Noord-Ierse elk jaar een van de headliners van het evenement is, hetzelfde geldt voor haar Amerikaanse collega’s Dana Fuchs en Beth Hart.

Naast haar eigen optreden van dit jaar, dat nu is uitgebracht, zong Kaz ook op twee songs mee met Dana Fuchs, wat live te zien was op het YouTube kanaal van het festival. Ook verschillende Nederlandse muziekliefhebbers gaan jaarlijks naar Brezoi, waaronder verschillende bekenden van ondergetekende.

Deze opname van twaalf nummers is een nieuwe steen in het muzikale bouwwerk van Kaz Hawkins, dat met de dag groeit en nu de toppen van het genre nadert. Een pure traktatie. Ze is simpelweg een ge-wel-di-ge zangeres en entertainer, die je echt eens moet gaan zien!

Dit live-album bewijst dat zij en haar band een uitstekend collectief vormen. Hoewel veel van haar collega-zangeressen deze song ook coveren, is wat mij betreft haar versie van de klassieker I Just Want To Make Love To You hét hoogtepunt van dit optreden!

Kaz werd door haar geweldige band begeleid, bestaande uit Kaz Hawkins: acoustische gitaar, lead zang en een beetje drums op track 12; Cédric Le Goff: keyboards, backing zang; de geweldige Belgische gitarist Stef Paglia die ook backing zang doet; Julien Boisseau: basgitaar, backing zang; Amaury Blanchard: drums en als gast Marcian Petrescu: mondharmonica op track 12.

Kaz en haar band traden kortgeleden bij mij in de buurt op, maar helaas had ik al een andere afspraak en kon ik er niet bij zijn. Gelukkig was de Achterhoekse filmer Paul van Druten er wel met zijn camera; dit optreden is op YouTube te bekijken en beluisteren en mijn conclusie was dat ik enorm spijt had dat ik dit gemist heb. Ik ga ervan uit dat Kaz Hawkins op korte termijn weer te zien zal zijn op de vaderlandse podia en festivals.

01. Don’t Make Mama Cry
02. Drink with the Devil
03. The River That Sings