Review: JoosTVD – 196 Tree

Review: JoosTVD - 196 Tree

Review: JoosTVD – 196 Tree
Format: CD – Digital / Label: Independent

Het is inmiddels een traditie geworden waar ik jaarlijks naar uitkijk. Een nieuw album van JoosTVD! Deze singer-songwriter en doe-het-zelver Joost van Dinther, a.k.a. The Vanishing Dutchman, heeft zichzelf opgelegd om elk jaar met een nieuw album te komen. En elke keer verrast hij met kwalitatief zeer hoogstaande nummers waarin allerlei invloeden voorbij komen zoals het warme Kevin Ayers geluid door de zang van Joost, cocktail jazz, Bee Gees disco, fusion, Frank Zappa, Steely Dan…

Zijn nieuwe album opent met de ingenieuze “hink-stap-sprong” funk van Keep The Temperature Down. Vol met luie grooves, die over elkaar  heen struikelen maar toch blijven swingen.

Dan is het tijd voor de samba in The Dark. Door de zang van Joost klinkt dit nummer alsof Kevin Ayers zich, met goed resultaat en een cocktail in zijn hand, aan de samba waagt. Het Bee Gees disco geluid wordt door Joost in That Freaking Disco door de mangel gehaald met een groovend Steely Dan-achtig geluid als gevolg. Voyage Of Vanity is vervolgens een weldadig cocktail jazz nummer aangedreven door luie elektronische ritmes.

Het venijnig pompend, en funky, The Girl Not The Blues zit vol met hoekige grooves en fusion invloeden. De intieme kant van Joost komt voorbij in het Michael Franks-achtige souljazz nummer When Blue Turns To Grey. City In The Sea is een instrumentaal zwevend syn-pop nummer in de beste Yellow Magic Orchestra traditie. Over the Yellow Magic Orchestra gesproken…Sakamoto is een respectvol en sfeervol eerbetoon aan Ryuichi Sakamoto.

In 196Tree laat Joost, al croonend, de 60’s pop voorbij komen. Na de gitaar instrumental Flower In A Flame sluit Joost zijn album af met het huppelend funky Zoo Or Zen.

Opnieuw levert JoosTVD een prima eigenzinnig kwaliteits album af. Ik kijk nu al uit naar het 2025 album!

01. Keep The Temperature Down