Review: Jontavious Willis – West Georgia Blues

Jontavious Willis – West Georgia Blues

Jontavious Willis – West Georgia Blues
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Strolling Bones Records

Jontavious Wilis (1996, Greenville, Georgia) is een jonge Amerikaanse countryblueszanger, gitarist, multi-instrumentalist en songwriter. Hij groeit op met het zingen van gospelmuziek samen met zijn grootvader in de plaatselijke Mount Pilgrim Baptist Church. Als hij op 14-jarige leeftijd een video van Muddy Waters ziet wordt hij aangetrokken door de bluesmuziek. Hij leert allerlei stijlen countryblues spelen en ontwikkelt zich verder tot een multi-instrumentalist (o.a. banjo en mondharmonica). In 2015 maakt hij kennis met Taj Mahal die diep onder de indruk is van Willis. Enkele jaren later is Willis openingsact van de tournee van Taj Mahal en Keb Mo’. In 2017 brengt Willis zijn debuutalbum Blues Metamorphosis uit. Vorige maand verscheen West Georgia Blues, zijn 3e en nieuwe album.

De openingstrack, het titelnummer West Georgia Blues is een rudimentaire countryblues met a capella zang van Willis en Lloyd Buchanan met handclapping. Charlie Brown Blues en Broken Hearted Moan is authentieke countryblues. Het tempo gaat in Keep Your Worries On The Dancefloor omhoog waarna in Rough Time Blues weer fraai ‘gitaarpicking’ is te horen.

Lula Mae is stevig met ruig gitaarwerk en een flonkerende piano. Ghost Woman en Who’s Gonna Hear It zijn ingetogen rustige countryblues songs. A Lift Is All I Need heeft een hoog Mose Allison gehalte met een heerlijke pianosolo, fraaie baslijnen en een mooie gitaarpartij van Jon Atkinson. Ingetogen pure countryblues is Too Close To The Finishing Line en in Earthworm Basement Blues waart de geest van authentieke countrybluesmannen als Blind Lemon Jefferson rond.

Na het heel korte Squirrlin’ Mama en het akoestische Time Brings About A Change gaat de gashendel open in het stevige Lost Ball waarin door de gruizige gitaar de geest van Muddy Waters niet ver weg is. De afsluiter Jontavious West Georgia Grind is een instrumental met fel gitaarwerk en een swingende piano.

‘West Georgia Blues’ is een sterk album van een jonge bluesgitarist die zijn liefde voor de authentieke countryblues met veel liefde en plezier brengt. Taj Mahal had het heel goed gezien.

01. West Georgia Blues
02. Charlie Brown Blues