Review: Hermanos Gutiérrez – Sonido Cósmico

Hermanos Gutiérrez – Sonido Cósmico

Hermanos Gutiérrez – Sonido Cósmico
Medium: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Easy Eye Sound

Als je niet van de soundtracks van zowel dure als cheape westerns houdt, heb je niet zoveel te zoeken bij ‘Sonido Cósmico’ van het duo Hermanos Gutiérrez. Maar wel als je van Calexico en een orkest als Sacre Cuori houdt. Anders geformuleerd en zoals verwoord op hun website:
Leaving behind the desert for the cosmos, Hermanos Gutiérrez present a new sound world on their Sonido Cósmico, brimming with Latin mystique and otherworldly guitar interplay that “shimmers with hallucinogenic energy” (Rolling Stone). Deep, infinite, and spiritual, the new album is an odyssey through lush musical soundscapes, imbued with the soulful heritage of Hermanos Gutiérrez, and artfully produced by Dan Auerbach.

Zoekend naar informatie, o.a. op Wikipedia, kwam ik erachter dat Hermanos Gutiérrez (“gebroeders Gutiérrez”) afkomstig is uit Zwitserland: moeder afkomstig uit Ecuador, vader is Zwitser. In 2015 is de band in Zurich opgericht door Alejandro (gitaar en lap steel) en Estevan Gutiérrez (gitaar en percussie). Ook blijkt dat ze al regelmatig in Nederland gespeeld hebben (Tivoli, Paradiso).
Gelukkig loop ik nu ‘Sonido Cósmico’ tegen het lijf, via het wederom onvolprezen medium Bluestownmusic.nl.

‘Sonido Cósmico’ is hun vijfde album en laat zich perfect beluisteren op uw porch, zo U wilt: op uw balkon of in de tuin. De muziek is instrumentaal, maar uitgebreide teksten zijn in westerns vaak ook niet echt nodig. Turende blikken en dreigende, verstilde, situaties des te meer. Dit alles vergezeld van stof, dorstige kelen en hete bergen in de verte.

Veelvuldig luisterend naar het album raakte ik steeds meer geboeid. Er zit, zo merkte ik, een extra laag in de muziek. De voortdurende muziekstroom raakt aan het ambient-idioom, zoals we dat kennen van Brian Eno. De muziek verveelt nooit, stoort nergens, maar brengt sfeer, heel veel sfeer. Gun jezelf de tijd te ontdekken of mijn indruk correct is en geniet bij voortduring. Zolang je wilt…

Uiteindelijk blijkt dat mijn indruk al lang verwoord is door Hermanos Gutiérrez zelf. Immers: het album draagt de perfect passende titel ‘Sonido Cósmico’. Net zoals Eno in 2019 ‘Apollo’ maakte, zíjn sonido cósmico….

Eén suggestie heb ik voor een remix. Mix alle nummers aan elkaar, speel eventueel hier en daar een ‘bruggetje’ in tussen de nummers en maak er op die manier één grote kosmische geluidsexpeditie van. Producer Dan Auerbach wil vast wel helpen!

Conclusie: de Hermanos Gutiérrez hebben een fantastisch album gemaakt, dat minimaal in één jaarlijstje hoog gaat eindigen. Jammer dat de twee concerten in Paradiso uitverkocht zijn…

01. Lágrimas Negras
02. Low Sun