Review: Heather Pierson – Back To The Light

Heather Pierson - Back To The Light

Heather Pierson – Back To The Light
Format: CD – Digital / Label: Independent

In de zomer van 2023 hebben de Amerikaanse zangeres en toetseniste Heather Pierson en haar trio (Shawn Nadeau op bas en Craig Bryan op drums) twee dagen in hun schema vrijgemaakt om samen op te nemen bij Acadia Recording Company in Portland, Maine, Verenigde Staten.

Ze gingen naar binnen met een handvol originele nummers van Heather die ze zorgvuldig hadden aangescherpt in hun post-pandemische liveshows, en het doel was simpel: plaats een stel microfoons, voel in de nummers, de kamer – het Steinway Model A, de vintage Slingerland-kit – en in elkaar. Ze namen alles live op, en na slechts anderhalve dag en minimale overdubs van Hammond B3 en achtergrondzang hadden ze bliksem in een pot: zeven frisse nummers.

En dan? Heather legde het allemaal op de plank, omdat ze wilde vergeten hoe het allemaal klonk. Ze bleef op tournee door de VS met partner/bassist Shawn terwijl ze met andere creatieve projecten bezig was, en begin 2024 luisterde ze met frisse oren naar die zeven nummers en voegde er vervolgens nog een nummer aan toe – Gutter – opgenomen op Valentijnsdag 2024.

Het resultaat is ‘Back To The Light’, Heather’s meest levendige release tot nu toe. ‘Back To The Light’, bruisend van de grooves van New Orleans, de schoonheid van Appalachia en het zondagse feest, is een korte plaat met veel punch. Elk nummer is lekkerder en vrolijker dan het vorige, met meesterlijke karbonades die dansen bovenop Heather’s slimme, speelse songwriting en de zogenaamde ‘belzang’. ‘Iedereen probeert vrij te zijn van de geesten die hen ‘s nachts achtervolgen’, zingt ze in het titelnummer, en wat is een betere manier om jezelf in de duisternis te voeden en te bemoedigen dan met het medicijn van zang?

De muzikanten op het album zijn Heather Pierson – lead zang, piano, Wurlitzer, B3, tenor banjo, Shawn Nadeau – basgitaar, harmony zang, Craig Bryan – drums, percussie, harmony zang en Leah Boyd – harmony zang op Back To The Light en Joy Came Back.

Het album begint met Dusty House Blues, een lekkere shuffle met mooie pianoklanken en de herkenbare stem van Heather én een fijne basparty van Shaun. Up Here In The Mountains klinkt weer heel anders, zowel qua zang als qua muziekstijl, met halverwege een mooie pianosolo.

Feel Something is opnieuw een fijne shuffle terwijl Nails Trimmed And Clean is dan weer wat minder bluesy en meer pop. Heather kan dan ook met veel muziekstijlen overweg, ze is van veel markten thuis: blues, Americana, folk, jazz en zelfs new age muziek. De piano speelt een grote rol in de songs op dit album, evenals de basgitaar. Mijn advies: ga er eens open naar luisteren!

01. Dusty House Blues
02. Up Here In The Mountains
03. Feel Something