Review: Harlem Lake – The Mirrored Mask

Harlem Lake - The Mirrored Mask

Harlem Lake – The Mirrored Mask
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Jazzhaus Records

Met ‘The Mirrored Mask’ heeft de Nederlandse band Harlem Lake het langverwachte tweede album uitgebracht. Na het veelgeprezen debuutalbum ‘A Fool’s Paradise, Vol. 1’ uit 2021 presenteert de band uit Haarlem opnieuw een eclectische mix van blues, rock en americana. Harlem Lake laat zich echter niet in een hokje plaatsen en gebruikt deze genredefinities slechts als losse creatieve inspiratie, wat resulteert in een fris en tijdloos geluid. Ikzelf heb de band tot nu toe één keer zien optreden, wat overigens een verpletterende indruk op me maakte. Dit smaakte absoluut naar méér!

‘The Mirrored Mask’ is een energiek werk, dat opent met twee uitstekende singles: Carry On en Fooled Again, terwijl Carry On indruk maakt met krachtige zang van frontvrouw Janne Timmer, heavy gitaar- en Hammondwerk en fijne blazersklanken, laat Fooled Again een funkier kant van de band zien, waarbij gitarist Sonny van den Berg laat horen hoe veelzijdig hij is.

Het album bevat een breed scala aan stijlen en stemmingen, van dansbare nummers als Beggars Can’t Choice tot ontroerende ballads als To Tell You I’m Sorry en The Thought Of You. deze laatste kenmerkt zich door zijn zachte instrumentatie en melancholische teksten, die doen denken aan folk-Americana grootheden als Kacey Musgraves en Katie Pruitt. Met een song als Crying In A Desert verrast Harlem Lake de luisteraars vervolgens ook met een uniek sfeervolle roadsong in de trant van J.J. Cale, compleet met een indrukwekkende gitaarsolo. Janne Timmer laat in alle tien songs horen een zeer veelzijdige en krachtige zangeres te zijn, die ook in rustige ballads tot haar recht komt.

Mijn (en ongetwijfeld hèt) hoogtepunt van het album is titelsong The Mirrored Mask, voorafgegaan door de Prelude van dit werk, dat het volledige scala van de muzikale capaciteiten van Harlem Lake laat zien. Ter afsluiting van het album presenteert de band nog twee hoogtepunten, Temptation en Jack In The Box (wat je ook van het live-album ‘Volition Live’ van 2023 zou kunnen kennen), waarmee het album vakkundig wordt afgerond met blues-, jazz- en Americana-flair.

Harlem Lake, bestaand uit Janne Timmer (zang), Dave Warmerdam (keyboards, gitaar), Sonny Ray van den Berg (gitaar), Kjelt Ostendorf (bas) en Benjamin Torbijn (drums), creëerde ‘The Mirrored Mask’ als een album dat op indrukwekkende wijze toont hun muzikale volwassenheid en passie voor songwriting. Van krachtige rocknummers tot intieme ballads, het album biedt een veelzijdige luisterervaring die zowel fans als nieuwkomers zal boeien.

Bekend om hun dynamische live-optredens als winnaars van de European Blues Challenge 2022, zal de band de nummers uit het nieuwe album presenteren tijdens een uitgebreide tour door Europa, vooral door Duitsland en Nederland, maar ook in Polen.

Overigens zal Sonny Ray van den Berg niet meedoen met deze tour, want kortgeleden maakte het bandmanagement bekend dat hij voorlopig niet meer met de band optreedt. Hij wordt vervangen door Wick Hayen.

01 Carry On
02 Fooled Again
03 To Tell You I’m Sorry