Review: Eliza Neals – Colorcrimes

Eliza Neals - Colorcrimes

Eliza Neals – Colorcrimes
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: E-H Records

Zangeres/pianiste Eliza Neals maakt de laatste jaren furore in de Verenigde Staten als klasse bluesrock-act, nadat ze met behoorlijk succes in 2022 het bluesrock-album ‘Badder To The Bone’ uitbracht.

In mijn recensie van dat album schreef ik toen: “The Lady got SOUL!” en op haar nieuwe album (geproduceerd en geschreven door haarzelf op haar eigen platenlabel) ‘Colorcrimes’ blijkt dat niets minder waar is, want ‘Colorcrimes’ is een echt soulalbum geworden. Op zich ook niet verwonderlijk als je weet dat Neals uit Detroit stamt (Motown!) en haar songwritingmentor tot voor kort de fameuze Tamla Motown singer-songwriter Barrett Strong was (Strong overleed begin 2023).

‘Colorcrimes’ opent met de akoestische gospel-soul van Heal This Land en wordt voortgezet met het semi-akoestische Banned In Jackson met die typische soulbacking vocals (allemaal ingezongen door Eliza Neals zelf). Titelsong Colorcrimes is een mooie pianoballad en wordt gevolgd door de Phillysoul van Something’s Better Than Nothing (geschreven door Neals en eerder genoemde Barrett Strong) met mooi slidegitaarwerk van gitarist, songwriter en mixing engineer Michael Puwal.

In Love Dr. Love maken we een kleine move richting New Orleans funk en bij het Supremes-achtige Sugar Daddy zijn we weer helemaal terug bij de Motown-sound van Barrett Strong. Candy Store, dat voorafgaand aan de release van ‘Colorcrimes’ als single werd uitgebracht, is gebaseerd op een klassieke rhythm & blues riff, waarna we weer terugkeren naar de pure soul van Found Me Another en Friday Night (All Day Long).

‘Colorcrimes’ is een fraai heavy soulalbum geworden van een bluesy soulsinger-songwriter die haar zaakjes (niet alleen) muzikaal prima voor elkaar heeft.

01. Heal This Land
02. Banned in Jackson