Review: Deep Purple – = 1

Deep Purple - = 1

Deep Purple – = 1
Format: CD – 2LP – Digital – Limited Boxset / Label: earMUSIC

Tekst: Joop van Rossem

Als je je realiseert dat Deep Purple al in 1968 werd opgericht, is het een klein wondertje dat de band nog steeds actief is en op dit hoge niveau. De huidige bezetting is een viertal zeventigers: drummer Ian Paice (75), toetsenist Don Airey (76), zanger Ian Gillan (78) en bassist Roger Glover (79), aangevuld met een jonkie, gitarist Simon McBride die met zijn 45 levensjaren veruit de jongste is.

Die McBride is voor Bluestownmusic-lezers geen onbekende want hij houdt er ook een eigen carrière op na en niet zomaar één want albums als ‘Rich Man Falling’ (2008), ‘Since Then’ (2010) en ‘The Fighter’ (2022) zijn het uitchecken meer dan waard.

Voor dit 23e studioalbum droeg het vijftal tesamen met producer Bob Ezrin de composities aan en daar zit weer het nodige overheerlijke spul tussen zoals de stomende binnenkomer Show Me, strakke hardrockers als Sharp Shooter, het als eerste single uitgebrachte Portable Door, Old-Fangled Thing, Pictures Of You, I’m Saying Nothin’, Lazy Sod (met een hoofdrol voor Don Airey) en No Money To Burn (had zomaar op het klassieke Burn-album gepast)

Maar ook slepende rockballads als If I Were You (met hemelse solo van McBride) en I’ll Catch You, allemaal songs waarin het stemgeluid van Ian Gillan opvallend vitaal klinkt ondanks dat de man toch al bijna 80 jaar is. Maar ook Paice, Glover, Airey en nieuweling McBride zorgen ervoor dat ‘=1’ een waardevolle aanvulling is voor het immense oeuvre van de Britse band.

Vond je Deep Purple altijd al een fijne hardrockband, dan zul je je aan dit nieuwe album absoluut geen buil vallen !

29 oktober: Amsterdam – Ziggo Dome

01. Show Me