Review: David Gilmour – Luck And Strange

David Gilmour - Luck And Strange

David Gilmour – Luck And Strange
Format: CD – Vinyl LP – Blu-ray – Digital / Label: Sony Music

Eindelijk na negen jaar weer eens een nieuw album van David Gilmour, na ‘Rattle That Lock’ uit 2015. Het is het vijfde soloalbum van de inmiddels 78-jarige gitarist die wereldberoemd werd door zijn werk met Pink Floyd. ‘Luck And Strange’ werd gedurende vijf maanden opgenomen in Brighton en Londen en is David Gilmour’s eerste album met nieuw materiaal in negen jaar.

De plaat werd geproduceerd door David en Charlie Andrew, vooral bekend van zijn werk met ALT-J en Marika Hackman. Over deze nieuwe werkrelatie zegt David: “We nodigden Charlie bij ons thuis uit, dus hij kwam naar een aantal demo’s luisteren en zei dingen als: ‘Waarom moet daar een gitaarsolo zijn?’ en ‘Vervagen ze allemaal? Kunnen sommige ervan niet gewoon eindigen?’ Hij heeft een wonderbaarlijk gebrek aan kennis of respect voor dit verleden van mij. Hij is heel direct en op geen enkele manier onder de indruk, en dat vind ik geweldig. Dat is gewoon zo goed voor mij, want het laatste wat je wilt is dat mensen je alleen maar uitstellen.”

Het merendeel van de songteksten van het album is geschreven door David’s echtgenote Polly Samson, de afgelopen dertig jaar de co-schrijver en medewerker van Gilmour. Samson zegt over de lyrische thema’s die in ‘Luck And Strange’ aan bod komen: “Het is geschreven vanuit het perspectief van ouder zijn; sterfte is de constante.” Gilmour legt uit: “We brachten tijdens en na de lockdown veel tijd door met praten en nadenken over dat soort dingen.” Polly heeft de ervaring van het werken met Charlie Andrew ook bevrijdend gevonden: “Hij wil weten waar de nummers over gaan, hij wil dat iedereen die erop speelt de ideeën heeft die in de tekst staan ​​en die hun spel bepalen. Ik heb er vooral om die reden van genoten.”

Het album bevat acht nieuwe nummers, samen met een prachtige bewerking van Between Two Points van The Montgolfier Brothers en bevat artwork en fotografie van de beroemde kunstenaar Anton Corbijn.

Muzikanten die aan de plaat bijdragen zijn onder meer Guy Pratt en Tom Herbert op bas, Adam Betts, Steve Gadd en Steve DiStanislao op drums, Rob Gentry en Roger Eno op keyboards met strijkers- en koorarrangementen van Will Gardner. Het titelnummer bevat ook de inmiddels overleden Pink Floyd-toetsenist Richard Wright, opgenomen in 2007 tijdens een jamsessie in een schuur bij David’s huis.

Enkele bijdragen kwamen voort uit de livestreams die Gilmour en familie uitvoerden voor een wereldwijd publiek tijdens de lockdowns van 2020 en 2021; Romany Gilmour zingt, speelt harp en treedt op als leadzangeres op Between Two Points. Gabriel Gilmour zingt ook de achtergrondzang.

De coverafbeelding van het album, gefotografeerd en ontworpen door Anton Corbijn, is geïnspireerd op een tekst geschreven door Charlie Gilmour voor het laatste nummer van het album, Scattered. Over het werken met zijn familie aan ‘Luck And Strange’ zegt David: “Polly en ik schrijven al meer dan dertig jaar samen en de livestreams van Von Trapped lieten de geweldige mix zien van Romany’s stem en harpspel en dat leidde ons naar een het gevoel dat ik een deel van het verleden waar ik me aan gebonden voelde, opzij moest zetten en dat ik die regels opzij kon zetten en kon doen waar ik zin in had, en dat was zo’n vreugde.”

Dat Gilmour bij ons nog altijd razend populair is bewijst het feit dat het album inmiddels de nummer één positie op de vaderlandse albumlijst heeft bereikt. Kortgeleden heeft hij twee repetitie-optredens gedaan in Brighton Centre, als voorbereiding op de geplande optredens in Rome (eind september en begin oktober), zes optredens in de Londense Royal Albert Hall in oktober en daarna in Los Angeles, eind oktober en New York in november. Hopelijk gaat hij volgend jaar ook in Europa toeren en dan ook ons land aan doen…

Over het album ‘Luck And Strange’ kan ik kort zijn: wat mij betreft is het zijn beste en sterkste soloalbum met geweldige songs, zowel qua tekst als muziek en spel. Voor mij is het hoogtepunt de titelsong Luck And Strange en ik kreeg echt kippenvel om Richard Wright’s geweldige sound weer te horen, maar het volledige album is gewoon één hoogtepunt. Heb het al meerdere keren beluisterd en de sound is superb, heb inmiddels ook de surroundversie gehoord: ge-wel-dig! Volgens mij niet alleen een aanrader voor de Pink Floyd fans.

01. Black Cat
02. Luck and Strange
03. The Piper’s Call