Review: Chris Smither – All About The Bones

Chris Smither - All About The Bones

Chris Smither – All About The Bones
Format: CD – Digital / Label: Signature Sounds

De Amerikaanse folk-blueszanger-gitarist Chris Smither is geboren op 11 november 1944 in Miami, Florida. Hij groeit voornamelijk op in New Orleans en gaat studeren aan de University of the Americas in Mexico-Stad, met het plan antropoloog te worden. Maar na een jaar stapt hij over naar Tulane University, waar hij de muziek van Mississippi John Hurt ontdekt.

In 1965 vertrekt hij naar Florida om folksinger Eric von Schmidt (1931 – 2007) te ontmoeten, een andere muzikale held van hem. Von Schmidt moedigt Smither aan om naar New York City of Cambridge, Massachusetts te verhuizen. In Cambridge ziet hij bij Club 47 Eric von Schmidt optreden, die hem uitnodigt om een ​​paar nummers op het podium te spelen. In 1970 verschijnt zijn debuutalbum ‘I’m A Stranger’.

Begin mei verscheen ‘All About The Bones’, het nieuwe (20e) album van de bijna 80-jarige Chris Smither. Het album is geproduceerd door multi-instrumentalist David Goodrich (Goody).

Het titelnummer All About The Bones is de prima jazzy opener met backing vocals van BettySoo en de zwoele saxofoon van Chris Cheek. De sax horen we daarna ook in het uptempo met percussie en akoestische gitaarlicks versierde Digging The Hole.

Still Believe In You is een mooie ballad met de bluesy enigszins schorre stem van Smither en een ‘voorzichtige’ BettySoo op de achtergrond. Cheek trakteert op een lyrische saxsolo. Mooi akoestisch gitaarwerk is te horen in het John Lee Hooker-achtige If Not For The Devil. Calm Before The Storm is een fraaie uptempo cover van Eliza Gilkyson, met heerlijk gitaarwerk en accordeon van Goodrich.

Down In Thibodaux is een soepel gezongen song van Smither en BettySoo en de fraaie saxofoon van Cheek. De stem van Smither in het schitterende In The Bardo doet me sterk denken aan die van John Prine. Ook in Close The Deal, met Goodrich op accordeon, bewijst Smither dat zijn stem nog lang niet is versleten en dat geldt daarna ook voor zijn ‘diepe’ Leonard Cohen-achtige stijl in Completion. Goodrich’s pianospel verdient hier ook een compliment. Het slotnummer de uptempo countryblues Time to move on is een cover van Tom Petty. Een prima afsluiter.

All About The Bones’ is een album om te koesteren.

01. All About The Bones
02 Digging The Hole