Review: Bon Jovi – Forever

Bon Jovi - Forever

Bon Jovi – Forever
Format: CD – Vinyl LP – Digitaal / Label: Island Records
Release Datum: 7 juni 2024

Er is veel te doen geweest rondom het stemgeluid van Bon Jovi frontman Jon Bon Jovi. Na jaren van kritiek en stemproblemen, met zelfs een stemband-operatie tot gevolg in 2022, overigens allemaal te zien in de docu serie ‘Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story’, is de groep eindelijk terug met hernieuwde energie en het zestiende studioalbum ‘Legend’. Na Jon’s herstel kreeg de singer-songwriter weer het plezier en vertrouwen terug om muziek te schrijven. Optreden doet de groep mondjesmaat, maar de grote tours wil Jon, naar eigen zeggen, pas weer doen als hij zijn stem echt weer optimaal kan gebruiken. De kans dat dat ooit weer gebeurt, is vrijwel nihil. Heel zuur voor de fans, maar alle respect voor de Amerikaanse zanger, die in tegenstelling tot velen, wel weet wanneer hij moet stoppen met toeren. De laatste keer dat hij in Nederland was en optrad in het Goffertpark in Nijmegen, in juni 2019, haalde hij de hoge noten al niet meer, werd hij met ieder nummer heser en heser en liet hij de zangpartijen grotendeels over aan het publiek en de band. Dat wil je gewoon niet, je voelt je als zanger dan echt gehandicapt, dus dit is een betere oplossing; lekker de studio in en mooie platen maken en zien wat de toekomst brengt. Dat de band het überhaupt al veertig jaar volhoudt is bewonderenswaardig. De heren beginnen aardig op leeftijd te raken en dat vergt veel aanpassings- en uithoudingsvermogen en energie. Om nog maar te zwijgen over de kwaaltjes en gebreken die met de leeftijd komen of het feit dat ze al jaren de best betaalde live-band ter wereld is en vooral vroeger echt tot het gaatje ging met tweehonderdvijftig optredens per jaar. Als je daar ook nog het vertrek van gitarist Richie Sambora en de corona-pandemie bij optelt, dan is het eigenlijk gekkenwerk dat de band nog bestaat. Toch is ze terug, en hoe!

Het lijkt opnieuw wel een herrijzing van een groep die op sterven na dood was, net als de comeback in 2000 met de dikke vette hitsingle It’s My Life en het daarop volgende succesvolle album ‘Crush’. Alleen hebben de heren er dit keer een jaartje minder lang over gedaan; vier jaar in plaats van vijf. De laatste studioplaat ‘2020’ stamt, juist, uit 2020. Dit was vooral een serieuze plaat over de Black Lives Matter beweging, de corona-pandemie, de presidentsverkiezingen in de VS, migratie en uiteraard ook familie en liefde. ‘Forever’ is juist een reflecterend album en sluit naadloos aan bij Bon Jovi-klassiekers uit het verleden. Het is een groots album met een groots geluid, waarvan je alleen maar kunt hopen dat de mannen deze live ten gehore kunnen brengen tijdens een wereldtoer, want daar is dit album meer dan perfect voor. Het is echt een ouderwets Bon Jovi album met (pop)rocksongs en powerballads, geschreven en gemaakt voor de diehard Bon Jovi fans.

Opener Legendary is meteen een lekker uptempo poprock nummer met een positieve, enthousiaste vibe en uiteraard, hoe kan het ook anders, een catchy refrein dat in je hoofd blijft zitten. Het daarop volgende We Made It Look Easy is eveneens een positief liedje waarin de band terugblikt naar toen ze net begon en hoe het haar in al die jaren vergaan is. In sneltreinvaart denderen we verder naar Living Proof, zo mogelijk een nog grotere oorwurm. Zowel de melodie- als de zanglijnen blijven onherroepelijk in je hoofd rondzingen en de gitaarriffs en licks zijn zo aanstekelijk, dat je onmogelijk stil kunt blijven zitten. Leuk weetje is ook dat na veertien jaar eindelijk de talk box weer is gebruikt. De laatste keer was op This Is Love This Is Life uit 2010. Dit geluidseffect is tevens gebruikt voor de grote hits It’s My Life en Livin’ On A Prayer.

Waves is een rocksong pur sang met fantastische gitaarlijnen en intense riffs en dito drumpartijen. Het nummer is zowel groots en krachtig alsook klein en intiem en heeft een melancholische ondertoon. Het leuke is dat we hier Jason Isbell horen op elektrische gitaar en als achtergrondzanger. Een prachtig nummer. Seeds is een hoopvolle song met weer een groots refrein dat het goed zal doen tijdens live shows. Ook aan dit nummer heeft Isbell zijn medewerking verleend, in dit geval als toetsenist (piano, hammond, keyboard).

Natuurlijk kan een tranentrekkende ballad niet ontbreken op een Bon Jovi album. Kiss The Bride is een trouwnummer (en een mooie ode), geschreven door Jon, voor zijn dochter Stephanie. The People’s House leunt heel erg op Keep The Faith, zelfs kleine tekstverwijzingen naar dat nummer incluis. Overigens was ‘Keep The Faith’ ook al een succesvolle comeback-plaat van de groep die er toen vier jaar uit was. De heren zijn blijkbaar op hun best als ze een pauze van vier a vijf jaar inlassen, want daarna komen ze altijd sterker en met hernieuwde energie terug, wat dan weer leidt tot een kneiter van een album. Walls Of Jericho is een aanstekelijke meezinger, maar naar mijn mening net even te commercieel. Het kan zo onder een Coca-Cola reclame. Het valt een beetje uit de toon met de rest.

I Wrote You A Song is weer een fijne ballad met minimale aankleding die het, afgezien van een paar lekkere gitaarlicks, vooral moet hebben van Jon’s vocalen en tekstbeleving. Living In Paradise is een samenwerking met de Britse singer-songwriter Ed Sheeran. Het nummer werd geschreven tijdens een weekend waarbij Sheeran en zijn familie bij Jon thuis verbleven. De compositie begon toen Ed, Jon om advies vroeg over zijn levenservaringen. Ook dit is weer een nummer met hit-potentie. Het is catchy, vlot, hoopvol en krachtig en heeft een goede stevige beat. Hierna komen de echte pareltjes van de plaat: My First Guitar en Hollow Man.

My First Guitar is componeert door Jon Bon Jovi met zijn allereerste gitaar, die hij wist terug te kopen van de persoon aan wie hij hem vijfenveertig jaar geleden verkocht. Het zal dan ook niet verbazen dat dit nummer een prachtige ode is geworden aan die eerste gitaar. Het is zo’n schitterend en emotioneel nummer, wat mij betreft het echte hoogtepunt van het album. Het is niet alleen Jon’s tekstbeleving die het ‘m doet, maar ook de emotionele lading, de jaren negentig Bon Jovi sound die erin doorklinkt en die geweldige gitaarpartijen van Shanks en X. Het begint klein en intiem en groeit uit tot een waanzinnig powervol nummer dat tot in het diepst van de ziel raakt. Een flink kippenvel moment. Dit gevoel blijf je houden tot en met de country-pop afsluiter Hollow Man. Een uiterst gevoelig nummer die je blijft achtervolgen. Het is interessant dat het album eindigt met zo’n melancholisch, rustig liedje in plaats van met een laatste kneiter van een hit. Het is, in het geval van Bon Jovi, best een gewaagde keuze. Maar eerlijk is eerlijk, na een song als My First Guitar moet je ook niet willen afsluiten met een knaller, daar is dat nummer veel te goed en te mooi voor, dat zou afbreuk doen aan het gevoel dat je eraan overhoudt. Bovendien is Hollow Man net zo’n fantastische tranentrekker. Dit is eveneens een nummer dat gehoord met worden. Je voelt de noodzaak ervan. Als je het mij vraagt een meer dan waardige afsluiter en voor mij persoonlijk het tweede hoogtepunt.

‘Forever’ is eindelijk weer een ouderwetse Bon Jovi plaat, eentje die geschaard mag, of eigenlijk moet worden, onder de beste BJ albums, naast ‘Slippery When Wet’, ‘New Jersey’, ‘Keep The Faith’ en ‘Crush’. Op de één of andere manier doet dit album iets met je, zeker als echte fan zijnde en als je weet wat de groep allemaal bereikt heeft, welke tegenslagen ze gekend heeft en hoe ze dan nu (eigenlijk voor de derde keer) weer terug is gekomen. De muziek sluit zo naadloos aan bij het verleden, heden en de toekomst van Bon Jovi, dat is echt ongekend. Daar is heel goed over nagedacht. Je kunt niets anders dan dit album voelen en in je hart sluiten. En ergens voelt deze plaat ook meteen als een afscheid, als een dikke vette punt. Het zou zo maar kunnen dat dit het laatste Bon Jovi album is, maar dat de mannen de bom nog niet (durven) droppen. Ze hebben alles gedaan wat ze wilden, ze hebben hun voetsporen in de muziekindustrie al lang en breed verdiend, ze hoeven niets nieuws meer te doen en ze hebben alles eruit gehaald wat erin zit. What else is there? Waarom zou je ook niet stoppen op je hoogtepunt?! Het zou mij niets verbazen als ze met deze fenomenale plaat eruit stappen. Ik hoop natuurlijk van niet, want ik zou er een moord voor doen om ze nog een keer live te zien tijdens een mooie afscheidstournee, maar dat zit er door Jon’s stemproblemen hoogstwaarschijnlijk niet meer in.

‘Forever’ is een album dat je in sneltreinvaart meeneemt langs de memorabele momenten in het leven van JBJ en de band. Het is één grote oorwurm van gelikte, catchy songs die niets aan het toeval overlaten. Het is allemaal zeer weldoordacht en de productie is om, zoals altijd, door een ringetje te halen. Jon en John (Shanks) blijken maar weer eens een gouden duo. Als je daarnaast na al die jaren nog steeds samenwerkt met de engineer die je werk het beste kent, ik heb het natuurlijk over Obie O’ Brien, en je ook nog de mastering skills inzet van Ted Jensen (Billy Joel, Eagles, Green Day, Muse en onze eigen DOOL), dan zit je al geramd. Omdat het kan voegen we ook nog even de mix talenten toe van Chris Lord-Alge (Prince, Tina Turner, Joe Cocker, Neil Diamond, Celine Dion). Allemaal niet de minste namen dus die er mede voor hebben gezorgd dat dit album zo’n succes is.

Natuurlijk is het ook de succesformule die de groep hanteert, die deze plaat zo geslaagd maakt; pakkende, energieke liedjes met sterke arrangementen en composities, grootse en bombastische refreinen die erop geschreven zijn om op te dansen, springen en mee te zingen, afgewisseld met ijzersterke ballads. Bon Jovi weet heel goed wat werkt en wat niet. Zeker op de bühne. Ze is natuurlijk niet voor niets de best betaalde live-band ter wereld. Jon en kornuiten zijn natuurlijk rasentertainers en ze leveren constant kwaliteit. En dat inmiddels al veertig jaar. Daarom hoef je van de band ook niet te verwachten dat ze het wiel opnieuw uitvindt. Maar daar zit ook geen mens op te wachten, zeker de fans niet. Die zijn juist zo trouw omdat Bon Jovi zo trouw is aan haar eigen unieke en authentieke sound. En met ‘Forever’ laat de groep zien dat ze accepteert dat ze wat ouder en trager geworden is, maar bewijst ook meteen dat ze echt nog wel een rondje mee kan. Het is een zeer enthousiast, expressief en energiek album waar menig artiest of band nog een puntje aan kan zuigen. Laten we hopen dat het geen laatste opleving is voor het vuurtje dooft. Fingers crossed!

01. Legendary
02. We Made It Look Easy
03. Living Proof