Review: Blues Pills – Birthday

Blues Pills - Birthday

Blues Pills – Birthday
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: BMG

De Zweedse bluesrock band Blues Pills presenteerde begin deze maand het vierde studioalbum, ‘Birthday’ getiteld. Het album werd opgenomen tijdens de zwangerschap van zangeres Elin Larsson en dàt geeft de songs een nieuwe emotionele diepgang.

Het album, in slechts een paar weken op het rustige Zweedse platteland geschreven en geproduceerd door Grammy-genomineerde Freddy Alexander, vangt de rauwe energie en magnetische kracht van Blues Pills in zijn puurste en eerlijkste vorm. ‘Birthday’ symboliseert niet alleen de muzikale evolutie, maar ook de diepe band tussen de bandleden, wat duidelijk blijkt uit hun niet aflatende steun voor Elin tijdens deze transformerende tijd, dat ze in verwachting was laat de hoesfoto ook duidelijk zien.

“Met dit album hebben we onszelf echt bevrijd en alle grenzen en verwachtingen achter ons gelaten om muziek te schrijven waar we van houden. We wilden het rauwe en authentieke gevoel vastleggen dat we hebben als we live op een album spelen. Tegelijkertijd hebben we elkaar gestimuleerd om het beste te creëren en te schrijven dat we ooit hebben gedaan. Onze zangeres Elin was zwanger tijdens de opname, en wat is er niet meer rock-‘n-roll dan dat? Menselijk leven en muziek creëren.”

Om eerlijk te zijn kende ik deze band alleen van naam, had nog nooit bewust iets van de muziek gehoord. Dit vierde album beluisterd hebbend had ik dit natuurlijk al veel eerder moeten doen. Ik vind het een uitstekend album met behoorlijk wat variatie in de muziek en met een geweldige zangeres, die ik een beetje in de stijl van oudere zangeressen als Janis Joplin, Beth Hart en Dana Fuchs categoriseer, al komen ook wel andere vrouwelijke vocalisten in ‘haar buurt’. Zowel titelsong Birthday, Bad Choices, I Don’t Wanna Get Back On That Horse Again en What Has This Life Done To You behoren tot mijn favoriete songs op dit album. Voor mij dus een aangename kennismaking!

De band start op 4 oktober een uitgebreide Europese tournee, die tot half december duurt. Op 20 oktober speelt Blues Pills in zaal Pandora van Tivoli/Vredenburg in Utrecht.

01. Birthday
02. Don’t You Love It