Review: Angus & Julia Stone – Cape Forestier

Angus & Julia Stone - Cape Forestier

Angus & Julia Stone – Cape Forestier
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: PIAS

Ook op hun zevende album, Cape Forestier” , weet het singer-songwriterduo uit Australië, broer en zus Angus & Julia Stone hun compleet onbevangen en authentieke sound vast te leggen in een aantal ontroerende en uniek gearrangeerde songs. Angus en Julia zijn echte storybook children, hun beeldende, verhalende songs stralen nog steeds een optimistisch en soms zelfs wat naief-romantisch wereldbeeld uit, dat echter door de ervaringen in de showbizz en in de wereld in het algemeen wel wat krassen heeft opgelopen.

‘Cape Forestier’ heeft een soort van rauwe akoestische sound met een verrassende instrumentatie. Vanaf het openingsnummer Losing You horen we die typisch ‘Oceanische’ sound, die we ook kennen van het Nieuw-Zeelandse Crowded House. Toch hebben Angus & Julia Stone een absoluut authentieke eigen sound ontwikkeld, zoals te horen is het fraaie Down To The Sea, waarin de verbintenis met de natuur verwoord wordt.

Fraai is de samenzang in bijna alle nummers, zoals in My Little Anchor, Cape Forestier en het prachtige onbevangen City Of Lights, dat de optimistische kijk van kinderen in een grote mensenwereld ademt.

Ronduit ontroerend zijn het vooral door Julia gezongen The Wedding Song, Somehow (waarin de krasjes in het wereldbeeld worden bezongen) en Sitting In Seoul. Die laatste twee songs zijn prachtig door een strijkorkest georkestreerde songs. Die orkestratie horen we ter afsluiting terug in het korte The Wonder Of You, dat bestaat uit een klassiek thema en de gezongen titel.

Met ‘Cape Forestier’ bevestigen Angus & Julia Stone hun absoluut unieke en authentieke plaats in de popwereld op overtuigende wijze. In meer dan één betekenis een droomplaat.

11 & 12 juni: Carré – Amsterdam

01. Losing You