Recensie: Various Artists – Good As Gold – Artefacts Of The Apple Era 1969-1975
Various Artists – Good As Gold – Artefacts Of The Apple Era 1969-1975
Format: 5 CD / Label: Cherry Red Records
Release: 2021
Tekst: Peter Marinus
In 1968 startten the Beatles hun eigen platenlabel, Apple Records. De bedoeling was om hun eigen albums op dat label uit te brengen maar ook releases van bevriende en door the Beatles ontdekte artiesten en bands.
Van die bands braken er slechts weinig door. Het merendeel van de artiesten en bands, die je op deze CD Box tegenkomt was gedoemd om in de obscuriteit te verdwijnen hetgeen echter niets over de kwaliteit van deze acts zegt.
Door de enorme administratieve puinhoop die manager Allen Klein veroorzaakte ging het label in 1973 failliet.
Het Britse Cherry Red label komt nu met een CD Box waarop het grootste deel van de Apple acts vertegenwoordigd is. De opnames stammen uit de periode tussen 1969 en 1875.
Van de 5 schijven is er 1 gevuld met opnames van acts, die niet door het Apple label getekend waren maar die wel opnames maakten in de Apple studio aan de Saville Row.
De Beatles zelf zijn niet aanwezig met nummers. John Lennon en Paul McCartney zijn slechts als producers aanwezig van het nummer Lullaby van de band Grapefruit. Dit nummer opent de eerste schijf van de box. De band Grapefruit zou in ons land nog een hit scoren met het nummer Deep Water dat ook op de box te vinden is. Grapefruit is één van de betere bands op deze verzamelaar met hun hemelse psychedelische popgeluid.
Van de eerste schijf valt de band Contact op met Lovers From The Sky, een nummer met een Traffic-achtig geluid hetgeen niet zo vreemd is aangezien Traffic drummer Jim Capaldi het nummer produceerde.
Brute Force was singer-songwriter Stephen Friedland uit New York. Zijn King Of Fuh is een prachtig Nilsson-achtig nummer.
Schijf twee is de beste schijf van deze box aangezien hij helemaal vol staat met prachtige psychedelische popnummers van de meest obscure artiesten en bands.
Zo hoor je the U (Don’t) No Who uit Birmingham met An Apple A Day. Deze band zou later transformeren tot de progband Bachdenkel.
Ook de band Grapefruit levert een aantal pracht nummers af zoals Dear Delilah en Elevator. The Cyrkle was een band uit de USA en hun The Words klinkt als een mix van the Byrds en Traffic.
Singer-songwriter Peter Cooper klinkt in Evil Loving Woman als the Kinks terwijl the Misunderstood zich met snijdende psychedelische garagerock bezighouden in Children Of The Sun.
Voor wat meer bluesy geluiden kan je terecht bij Danny Kaib & Stefan Grossman in Singing Songs Unsung (folkie) en Jackie Lomax met Home In My Head.
Ook op schijf nummer drie staat een aantal briljantjes. Zoals de pompende psychedelische pop van de band Legacy uit Leicester met The Fantastic Story Of The Steam Driven Banana (geweldige titel overigens!), de dromerige psychedelische klanken van Focal Point in Never Never en de opnieuw smerig snijdend klinkende the Misunderstood in I Unseen.
Op schijf nummer vier staan artiesten, die niet door Apple getekend waren maar wel opnames in de Apple Studio maakten.
Daarvan springt de klassieker Stuck In The Middle With You van Stealers Wheel (met Gerry Rafferty) er uit. Ook zeer zeker het vermelden waard zijn de twee nummers van the Sensational Alex Harvey Band (Next en The Faith Healer).
Singer-songwriter Tony Hazzard is te horen in het hilarische Paul McCartney met een tekst als “I wish I could write songs like Paul McCartney”.
Verder het vermelden waard zijn de powerpop van de Canadese Pagliaro en Badfinger en het Tim Hardin nummer Perfection met Peter Frampton op de sologitaar.
De laatse schijf van deze box, nummer vijf, bestaat uit 23 voornamelijk demo versies van nummers, die je op de voorgaande schijven al eerder tegenkwam.
Deze box geeft een prima beeld van de vele psychedelische popartiesten, die gedurende de sixties in de UK actief waren. Het laat ook horen hoeveel prima muziek er in die tijd onopgemerkt aan ons voorbij is gegaan. Via deze box krijgen deze artiesten en songs een zeer terechte herkansing!